امام خمینی(ره) به‌دنبال پیاده‌سازی احکام اسلامی در دنیای امروز بود
کد خبر: 4120866
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان:

امام خمینی(ره) به‌دنبال پیاده‌سازی احکام اسلامی در دنیای امروز بود

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان گفت: یکی از ویژگی‌هایی که اندیشه امام خمینی(ره) در حوزه تمدن اسلامی داشت این بود که ایشان به دنبال پیاده‌سازی احکام اسلامی و اسلام جامع و ناب در دنیای امروز بود.

حجت‌الاسلام محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان، امروز 19 بهمن‌ماه در گردهمایی بین‌المللی طلاب و دانشجویان غیر ایرانی با موضوع «نقش انقلاب اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی» که در محل تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امام رضا(ع) یکی از افراد مؤثر در توسعه تمدن اسلامی بود و مشهد مقدس و آستان مقدس رضوی به کانون علمی، فکری و تمدنی تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که امروز طلاب و دانشجویان زیادی از بیش از 70 کشور جهان در این مرکز علمی گرد هم آمده و از این خرمن دانش، علم و معنویت اسلام ناب و اهل بیت عصمت و طهارت بهره می‌برند.

شاخصه‌های اندیشه امام خمینی(ره)

وی با اشاره به شاخصه‌های اندیشه امام خمینی(ره) در حوزه تمدن اسلامی بیان کرد: همواره یکی از راهبردهای اساسی انقلاب اسلامی در اندیشه و سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که در این دهه فجر بر روح بلند و اندیشه ایشان درود می‌فرستیم، مبحث احیای تمدن اسلامی بوده است.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان اظهار کرد: وقتی به بیانات امام راحل مراجعه می‌کنیم، شاهد هستیم نهضتی را ایشان طراحی کرد و در سال 57 به ثمر نشست که در حقیقت این نهضت، گام‌های تمدن اسلامی و پیش‌زمینه‌ای برای عصر ظهور به‌عنوان اوج و قله ظهور و پیاده شدن تمدن اسلامی در عصر مهدوی؛ است.

صالح گفت: امام راحل در آن دوران که تمدن غرب از یک بروز و ظهور برخوردار شده بود، انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان تمدنی که نگاهی به احیای تمدن اسلامی و از طرفی نیز نگاهی هم به دفع تهاجم تمدن غربی به جهان اسلام و بشری داشت بنیان‌گذاری کرد.

پیاده‌سازی احکام اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)

وی با اشاره به ویژگی‌های اندیشه‌ای امام راحل بیان کرد: یکی از ویژگی‌هایی که اندیشه امام خمینی(ره) در حوزه تمدن اسلامی داشت این بود که ایشان به دنبال پیاده‌سازی احکام اسلامی و اسلام جامع و ناب در دنیای امروز بود و همواره به این مهم باور داشت و در مقابل تفکری که از انقلاب کبیر فرانسه مبنی بر اینکه دین باید از سیاست جدا باشد و چون یک امر شخصی است نباید در حوزه‌های اجتماعی ورود کند شروع شد و معتقد بود اسلام جامع که دارای ابعاد اعتقادی، اخلاقی، عبادی، سیاسی، اقتصادی، زیست‌محیطی، جسمانی و یک اسلام جامع بود باید در جامعه پیاده شود.

بازگشت به اسلام اصیل و نگاه فرامذهبی در اندیشه امام راحل

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان گفت: دومین ویژگی اندیشه امام خمینی(ره) این بود که با تکیه بر اندیشه‌های متفکران برجسته جهان اسلام، بازگشت به اسلام اصیل را مطرح کرد و بر این باور بود که این اسلام موجود، اسلامی فاصله گرفته از اسلام اصیل است. در واقع امام راحل، اسلام را شایسته اداره و پاسخگویی به نیازهای بشر امروز معرفی کرد، اما گفت که این اسلام ناب و اصیل باید همراه با قرائت اهل بیت(ع) باشد.

صالح با اشاره به سومین ویژگی اندیشه امام(ره) بیان کرد: ویژگی دیگر امام این بود که یک نگاه فرامذهبی و امت اسلامی داشت و با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران در یک بستر شیعی شکل گرفت، بر همین اساس امام خمینی(ره) هم از یک شخصیت بزرگ، متفکر و مبارز شیعی برخوردار بود، اما هرگز در مذهب، مکتب و تفکر شیعی خلاصه نشد و به همین دلیل امروز انسان‌های بسیاری در سراسر جهان هستند که ندای انقلاب اسلامی ایران را شنیدند و عاشقانه برای فراگیری این اصل به این سمت آمدند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که مقام معظم رهبری در دیداری که با طلاب جامعةالمصطفی داشتند این جمله را بیان کردند که «ما مقدم شما پروانه‌های عاشق را که از سراسر جهان برای فراگیری علوم اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی به ایران آمده‌اید، گرامی می‌داریم».

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان بیان کرد: اما چهارمین ویژگی اندیشه امام، بحث عقلانیت و ایمان ایشان بود و در عین تأکید به اصول اسلام و تأکید بر التزام اسلامی، از عقلانیت بسیاری ممتازی در تعاملات با جهان و مردم برخوردار بود. در این میان می‌توان به مبحث جمهوریت و مراجعه به آراء مردم و پایه‌گذاری مردم سالاری دینی که از جنبه‌های عقلانیت نهضت امام خمینی(ره) بود اشاره کرد.

حفظ هویت امت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)

صالح با بیان اینکه ویژگی دیگر امام راحل، حفظ هویت امت اسلامی است، اظهار کرد: امت اسلامی اقشار مختلفی دارد که ممکن است روشنفکران و احزاب متناوب لیبرالیسم در آنها نفوذ داشته باشند و بر همین اساس ایشان همواره تأکید داشت که هویت و شاکله امت اسلامی باید حفظ شده باشد.

وی بیان کرد: ویژگی بعدی که در اندیشه امام راحل وجود داشت تعامل با ادیان دیگر بود که باور داشت امت اسلام علاوه بر اینکه باید با مذاهب اسلامی جهان بزرگ اهل سنت در تعامل باشد باید با سایر ادیان تعامل علمی و تمدنی نیز داشته باشد و همواره معتقد بود که ادیان ابراهیمی می‌تواند بشر را به‌سوی معنویت و سعادت دعوت کند.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان گفت: اعتقاد به عملکرد جهادی و مقاومت در برابر ظلم نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اندیشه امام راحل بود که معتقد بود ما نباید ظلم را بپذیریم و یک عالم دین باید با چنین تفکری که ظلم نباید حاکم باشد، پیش رود.

صالح بیان کرد: با وجود اینکه روح نورانی امام راحل وارد سیاست شد، اما سیاست را تقسیم کرد و گفت که سیاست شیطانی است که مبنای آن فریب، دروغ و نیرنگ است که ما این سیاست را نداریم. سیاست دیگری که ایشان تعریف کرد سیاست مادی بود و با وجود اینکه این سیاست مادی ممکن است دستاوردهای اقتصادی و رفاهی داشته باشد، اما ایشان این سیاست را هم قبول نداشت و بر این باور بود که چنین سیاستی تک‌بعدی است و اگر صحیح پیش رود و حتی به انسان خدمت کند، اما انسان‌ها را از معنویت باز می‌دارد و در نهایت سیاست بعدی را سیاست اسلامی دانست که بر مبنای تهذب نفس، عدالت اجتماعی و ایمان استوار بود.

وی بیان کرد: ویژگی دیگری که اندیشه ایشان از آن برخوردار بود اعتماد به نفس بالایی که داشت و با چنین روحیه‌ای توانست در طول انقلاب از مشکلات عبور کند.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال الگو شدن برای ملت‌های جهان و منطقه است و به دنبال همین موضوع آن‌ها می‌ترسند که روح و هویت اسلامی و دینداری در قالب یک حکومت اسلامی به جهان ارائه شود و شاهد بودند که ملت‌های منطقه با تکیه بر این تفکر چگونه در مقابل آن‌ها ایستادند و همانگونه که شاهد بودند جمهوری اسلامی چگونه در برابر اغتشاشات اخیر مقابله کرد و این مقابله نیز به واسطه همان روح اعتماد به نفسی است که امام راحل داشت و آن را به نسل‌های بعد از خود انتقال داد.

وی بیان کرد: همچنین روح اخلاق و ایمان، التزام قوی به شریعت و مردم‌سالاری دینی را می‌توان از دیگر شاخصه‌های اصلی تمدنی این امام بزرگوار عنوان کرد.

معرفی تمدن نوین اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان با اشاره به شاخصه‌های اندیشه مقام معظم رهبری در حوزه تمدن اسلامی گفت: ما همین روحیه را بعد از ایشان در خط مشی رهبر معظم انقلاب اسلامی که شخصیتی فرهیخته، عالم، مرجع تقلید، مبارز، سیاستمدار و عدالت‌پیشه هستند شاهد هستیم.

صالح افزود: حقیقتاً ایشان دقیقاً همین اندیشه امام را ادامه دادند و در مراحل بعدی نیز این اندیشه را تکامل بخشیدند و تمدنی تحت عنوان «تمدن نوین اسلامی» را به دنیای امروز و در برابر تمدن غربی که بر پایه تکنولوژی، علم، معماری و شهرسازی بنا شده است و از ابعاد معنوی، دینی و الهی خالی است معرفی کرد. نوین به این دلیل که جهان دارای تحولات و نیازهای جدیدی شده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم شاکله‌های اصلی تمدن اسلامی در اندیشه‌ مقام معظم رهبری را بیان کنیم باید به مبحث دین و اسلام اصیل، عقلانیت، علم و اخلاق و رفتار اسلامی اشاره کنیم. وقتی ایشان شاکله اندیشه اسلامی را طراحی کردند، اشاره فرمودند که یک بخش از این تمدن در روح انقلاب اسلامی بود که حاصل شد و بخش بعدی آن نظام اسلامی بود، نظامی که مجموعه‌هایی چون قوه قضائیه، مقننه، مجریه و سایر نهادهایی که این نظام را تشکیل می‌دهند در ابتدا ما را به دولت اسلامی، سپس به جامعه اسلامی و در نهایت هم به تمدن اسلامی رسانده است.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان بیان کرد: در نظر معظم له برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید چهار گام برداشته شود. اولین گام تولید نظریه توسط حوزه‌های علمیه است، چرا که این نظام یک نظام اسلامی است و حوزه‌های اسلامی کانون اسلام‌شناسی و استخراج نظریات جدید از منابع اصیل دینی است، گام دوم در نظریه ایشان نیز تولید علم توسط دانشگاه‌هاست.

صالح اضافه کرد: با توجه به اینکه امروز حضور دانشجویان غیر ایرانی در جمهوری اسلامی ایران  فرصت مغتنمی است برای پاسخگویی به نیاز بشر که بر همین اساس گام سوم در اندیشه ایشان بسط این نظریه و تولید علم در سطح خرد و جامعه است و گام چهارم از نظر ایشان نیز گفتمان‌سازی است که در همینجا از شما طلاب عزیز درخواست دارم این اندیشه را به یک گفتمان و اندیشه رایج در سطح جهان تبدیل کنید.

وی تصریح کرد: در واقع هر طلبه و دانشجوی خارجی در شهر و کشور خود می‌تواند اندیشه بلند و راهبردی تمدن اسلامی را احیا کند تا از این طریق به نوعی از فرقه‌گرایی و شخصیت‌محوری فاصله گیریم و به آن روح بزرگ اسلامی که تعالی انسان در قالب قرآن، سنت نبوی و ائمه معصومین بود ارائه دهیم.

دستاوردهای علمی جامعةالمصطفی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی

صالح تأکید کرد: امروز شاهد هستیم که جمهوری اسلامی ایران توانسته به برکت این نهادهای علمی به یکی از قطب‌های علمی و معرفتی در سطح جهان اسلام معرفی شود. به‌گونه‌ای که امروز مجموعه جامعةالمصطفی توانسته است برترین محققان، پژوهشگران و اساتید را تربیت کند که همین امر نیز یکی از پایه‌های اصلی تمدن نوین اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی به‌شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در 50 سال گذشته تنها چند رشته از جمله فقه، حقوق، کلام، فلسفه، تاریخ اسلام، ادبیات عرب، اصول و... در حوزه‌های علمیه وجود داشت، اما امروز در جامعةالمصطفی بیش از 100 رشته علوم انسانی و اسلامی تولید شده و بیش از 400 رشته هم در حال طراحی است که این تعداد رشته نسبت به سایر دانشگاه‌ها در جهان اسلام سابقه نداشته که همین مهم را می‌توان به عنوان یک دستاورد علمی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی دانست.

صالح اظهار کرد: امروز جامعةالمصطفی علاوه بر اینکه در خارج از کشور خط مقدم تماس با مذاهب اسلامی است، در جهت برگزاری همایش‌ها و کارهای پژوهشی، فرهنگی، علمی و آموزشی نیز با جهان اهل سنت و برادران مذاهب اسلامی در تعامل است. البته علاوه بر این دستاوردها، این مرکز دستاوردهای دیگری را هم توانسته است طی این چهل‌واندی سال کسب کند.

وی در پایان گفت: امیدوارم این گردهمایی هرساله در دهه فجر و در کنار مضجع شریف امام مهربانی‌ها که به عنوان یکی از شخصیت‌های موثر در پی‌ریزی و توسعه تمدن اسلامی هستند برگزار شود و طلاب و دانشجویان نیز در سال‌های آینده با تولید مقاله و با حضور جدی‌تر علمی اساتید و اعضای هیئت علمی، این جمع را جمعی تأثیرگذار و الهام‌بخش برای تحقق نوین اسلامی در سراسر جهان قرار دهند.

انتهای پیام
captcha