ضرورت امیدآفرینی در جامعه با تبیین دستاوردهای انقلاب
کد خبر: 4120223
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳

ضرورت امیدآفرینی در جامعه با تبیین دستاوردهای انقلاب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر ضرورت امیدآفرینی در جامعه با تبیین دقیق و صحیح دستاوردهای انقلاب اسلامی تأکید کرد و افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی به خصوص در عرصه سلامت قابل قیاس با دوران قبل از آن نیست.

سیدوحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، سیدوحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، 17 بهمن در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز وفات حضرت زینب(س)، آن حضرت را بهترین پیام‌رسان تاریخ عنوان کرد.

وی همچنین فرا رسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشت و افزود: این ایام، ایام عزت و شرافت ما ایرانیان است که لازم است در این ایام دستاوردها و رویش‌های انقلاب مورد بحث و تبیین قرار گیرند.

حسینی بر ضرورت امیدآفرینی در جامعه با تبیین دقیق و صحیح دستاوردهای انقلاب اسلامی تأکید کرد و افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی به خصوص در عرصه سلامت قابل قیاس با دوران قبل از آن نیست و اگر این دستاوردها را به خوبی تبیین کنیم قطعاً می‌توانیم امید را به جامعه تزریق کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: به عنوان مثال قبل از انقلاب پوشش واکسیناسیون اطفال 20 درصد بود اما اکنون این پوشش در کشورمان به  100 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در طی بیش از چهار دهه گذشته دارای ویژگی جهادی و انقلابی هستند، افزود: با تلاش‌های مجموعه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در تمامی بحران‌ها و عرصه‌های مهم، توانستیم با بهره‌مندی از توان داخلی و بدون نیاز به حمایت از سایر کشورها، سربلند باشیم.

حسینی تصریح کرد: در حوزه درمان استان فارس علاوه بر توسعه زیرساخت‌های سخت افزاری، در زمینه آمارهای کمی و کیفی خدمات نیز توانسته‌ایم در این سال‌ها به رشد قابل توجهی دست یافته که مهم‌ترین محور این تلاش‌ها، دسترسی عادلانه به خدمات این حوزه بوده است.

وی، افزایش تعداد بیمارستان‌های فعال استان فارس از ۲۵ مورد به ۶۹ بیمارستان، افزایش تعداد تخت‌های فعال بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه از هزار و ۴۴۹ مورد در سال ۵۷ به هفت هزار و ۸۹۵؛ افزایش ۶ مورد تخت ویژه در سال ۵۷ به هزار و ۱۱۸ تخت در این سال‌ها، افزایش ۱۰ مورد آزمایشگاه استان به ۳۱۷ مورد، افزایش ۳۰ پزشک متخصص دانشگاه در شیراز به ۷۴۱ پزشک، افزایش تعداد پرستاران استان از ۸۰۰ به ۶هزار و ۷۶۲ پرستار و افزایش تعداد پیراپزشکان از دو هزار و ۶۰۰ به ۱۱ هزار و ۱۸۳پیراپزشک در سطح استان را بخشی از تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه برشمرد.

حسینی اضافه کرد: همچنین با ایجاد توانمندی در زمینه انجام جراحی‌های پیوند اعضا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز پس از انقلاب اسلامی، حدود ۲۲ هزار و ۲۰۰ مورد جراحی پیوند کبد، کلیه، قرنیه چشم و کاشت حلزون شنوایی در این سال‌ها انجام شده است، در حالی که تا پیش از آن موردی در این زمینه به ثبت نرسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به پیگیری برای راه‌اندازی سه بیمارستان جدید در شیراز که با حمایت‌های استانداری، تاکنون عملیات اجرایی ساخت دو مورد آن آغاز شده است، از پیگیری مقدمات کلنگ‌زنی سومین بیمارستان جدید شیراز خبر داد.

وی، از تقویت ساختار نظام شبکه در استان فارس خبر داد و گفت: افزایش ۲۵۸ خانه بهداشت استان به ۹۰۲ خانه بهداشت، افزایش تعداد مراکز بهداشتی درمانی فعال شهری، روستایی و پایگاه بهداشت غیرضمیمه فعال از ۲۱۶ مورد به ۵۰۳ مورد، افزایش تعداد بهیاران از ۱۵۰ به هزار و صد بهیار در استان، افزایش پوشش واکسیناسیون بیماری‌های واگیر از کمتر از ۲۰درصد در سال ۵۷ به حدود یک‌صد درصد در سال جاری، افزایش دسترسی کمتر از ۵۰ درصدی مردم به آب آشامیدنی سالم به رقم ۹۹ و ۹ دهم درصد، کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در هزار تولد زنده از ۹۵ مورد به ۱۵ و هفت دهم، کاهش تعداد مرگ نوزادان در هزار تولد زنده از ۷۵ به ۱۰ مورد و کاهش تعداد مرگ و میر مادران باردار در صد هزار تولد زنده از ۱۴۰ به ۲۳ و هشت دهم درصد، از جمله دستاوردهای مجموعه بهداشت استان فارس در این سال‌ها بوده است.

حسینی همچنین حوزه آموزش در مجموعه سلامت را از جمله رسالت‌های مهمی برشمرد که با بهره‌مندی از توان بالای علمی در شیراز به عنوان قطب پزشکی کشور دنبال شده و در این سال‌ها شاهد افزایش ۲۱۵ دانشجوی مقطع کاردانی و کارشناسی به سه هزار و ۵۴ دانشجو، سه دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد به هزار و ۵۷۸ دانشجو، افزایش ۶۳۲ دانشجوی دکترای حرفه‌ای، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، PHD، دستیار تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ به چهار هزار و ۹۲۴ دانشجو، افزایش مساحت کل خوابگاه ها از هشت هزار و ۱۶۰ مترمربع به بیش از ۷۹ هزار مترمربع و افزایش ۸۰ عضو هیئت علمی دانشگاه به ۹۹۸ استاد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال جاری، دانشجویان رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به دریافت ۳۷ رتبه برتر در آزمون بورد شده‌اند، جذب ۸۰ دانشجوی بین‌المللی در مقاطع مختلف را نیز از توانمندی‌های این دانشگاه در حوزه آموزشی برشمرد.

حسینی موفقیت این دانشگاه در عرصه‌های فرهنگی را نیز از دیگر رسالت‌های این مجموعه برشمرد که به ویژه در حوزه دانشجویی با تمام توان دنبال می‌شود و سپس گفت: کسب هفت دوره موفقیت پی در پی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جشنواره قرآن و عترت در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز را می‌توان از دستاوردهای این عزم دانشگاهی در توسعه فرهنگی دانست.

وی با بیان اینکه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ۱۲۵ داروخانه شبانه‌روزی در استان راه‌اندازی شده و ۱۸ مورد داروخانه استان در سال ۵۷ به ۷۷۰ مورد در سال جاری افزایش یافته است، ادامه داد: افزایش میزان ۱۰ تا پانزده درصدی داروهای مصرفی تولید داخل در سال ۵۷ به بیش از ۹۰ درصد در سال جاری نیز از جمله این دستاوردها محسوب می‌شود و در این حوزه علاوه بر تامین نیاز دارویی، بر سلامت غذایی مردم نیز نظارت جدی وجود دارد.

انتهای پیام
captcha