توانمندی‌های جهاددانشگاهی در راستای رفع نیاز مناطق بکارگیری می‌شود
کد خبر: 4119253
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷

توانمندی‌های جهاددانشگاهی در راستای رفع نیاز مناطق بکارگیری می‌شود

رئیس جهاددانشگاهی کشور گفت: توانایی‌های مختلف در جهاددانشگاهی در راستای نیاز استان‌ها بهره گیری می‌شود.

سفر رئیس جهاددانشگاهی کشور به قائنبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی کشور، امروز ۱۳ بهمن‌ماه در سفر دو روزه خود به خراسان‌جنوبی و در دیدار با امام جمعه قاین با اشاره به نظرات مقام معظم رهبری در مورد جهاددانشگاهی، اظهار کرد: مناطق کم برخوردار در حوزه‌های مختلف سیاست در سفر به استان‌ها روش مطلوبی است چراکه تا زمانی که در منطقه حضور نیابیم نمی‌توانیم با شرایط منطقه آشنا شویم.

وی با اشاره به ظرفیت مطلوب جهاددانشگاهی در سال‌های گدشته در حوزه‌هایی چون فرهنگی، پژوهشی، دامپروری، کشاورزی، علوم انسانی و فنی و تخصصی، افزود: برخی از کارها در این نهاد چون پژوهش بر روی سلول‌های بنیادی منحصر به فرد است. 

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه توانایی‌های مختلف در جهاددانشگاهی در راستای نیاز استان‌ها بهره گیری می‌شود، اظهار کرد: این نهاد بهترین خبرگزاری‌ها را در بطن خود دارد که طیف مخاطبان گسترده‌ای داشته و فرصت خوبی برای ارتباط گیری با مردم است.

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: انجام اقدامات پژوهشی حول حوزه فرهنگ از کارهای مهم جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب است که پیش از انقلاب خلا آن وجود داشت. 

وی با اشاره به توجه ویژه امام جمعه به کارهای جهادی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی یکی از موالید انقلاب و از یادگارهای امام راحل است. 

وی با تاکید بر انجام کار جهادی در حوزه آزمایشگاه در این شهرستان، تصریح کرد: امام جمعه این شهرستان با تدبیر و دعوت از خیران به تکمیل زیرساخت‌های جهادی در شهرستان قاینات کمک بسزایی کرده است. 

اسحاقی با بیان اینکه با وجود رئیس جدید جهاد دانشگاهی در استان امیدواریم در حوزه مدیریتی اتفاقات مبارکی افتد، بیان کرد: صدور مجوز تاسیس مرکز ناباروری توسط جهاددانشگاهی در استان یکی از خواسته‌های اساسی ماست چراکه مردم این منطقه به فرزند آوری توجه ویژه دارند. 

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۱ مرکز پایلوت سرطان پستان در کشور انتخاب شده که امیدواریم دوازدهمین مرکز در این شهرستان راه اندازی شود، تصریح کرد: مشکلی در زمینه تامین ابنیه درمانی نداریم. 

وی با بیان اینکه امیدواریم جهاددانشگاهی کشور حمایت بسیار خوبی را از مجموعه قاین داشته باشد تا در آینده ساختاری نظام مند از این نهاد در قاین داشته باشیم، یادآور شد: امیدواریم با وجود تیم مدیریتی این مجموعه و مدیریت امام جمعه در حوزه خیرین برای مردم اتفاقات مبارکی رقم بخورد

حجت الاسلام علی رحمانی، امام جمعه قاین نیز با اشاره به غلط بودن سیاست‌های تنظیم جمعیت در سال‌های گذشته و اثراتی که این امر بر روی جامعه گذاشته است، افزود: بسیار خرسندیم که یک شخصیت کشوری در حجره‌ی از حجرات در قاین حضور پیدا کردند. 

وی با اشاره به فعالیت حوزه‌های علمیه قاین، تصریح کرد: حدود ۱۰ حوزه علمیه در قاینات فعالیت داشته و این شهرستان حدود ۵ هزار نفر دانشجو دارد. 

رحمانی بیان کرد: بقعه خیر جهاددانشگاهی در شهر قاین یک نقطه امید است و با توجه به فلسفه تشکیل و اهداف جهاددانشگاهی و باتوجه به این امر که در شهرستان قاین به ندرت می‌توان فردی را یافت که وابستگی کشاورزی نداشته باشد؛ لذا فعالیت‌های این نهاد در حوزه کشاورزی در این منطقه می‌تواند منشا خیر باشد. 

وی با بیان اینکه بسیار خرسندیم که این شهر جامعه هدف جهاددانشگاهی قرار گرفته است، تصریح کرد: ایجاد مرکز ناباروری از اولویت‌هاست و این اقدام برای مردم ولایی این منطقه ضروری است. 

مسلمی نائینی، سپس در جمع خیران قاین حضور یافت و سخنان و ایده‌های آنان را در مرکز آموزش جهاددانشگاهی شعبه قائنات شنید و برای ارتقای این مرکز قول پیگیری داد. همچنین شورای اداری این شهرستان پیرامون توسعه  و گسترش فعالیت‌های جهاددانشگاهی در منطقه برگزار شد.

محمد محمدی، فرماندار شهرستان قائنات در این جلسه با بیان اینکه این شهرستان ۳۰۴ شهید تقدیم انقلاب کرده است، اظهار کرد: شهرستان قائنات ۹۰۲ رشته قنات و ۸۰۴ حلقه چاه عمیق دارد و بزرگ ترین نیروگاه برق شرق کشور در آن فعال است‌. 

وی با اشاره به فعالیت کارخانه سیمان قاین، افزود: ۸۴ اثر ملی ثبت شده و در حوزه علمی نیز در زمینه المپیاد کشوری حوزه فناوری‌های نوین و نانو شش نفر از این شهرستان موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند. 

فرماندار شهرستان قائنات بیان کرد: کارآمدی و موفقیت و بهره وری در مجموعه جهاددانشگاهی نیازمند تحول در ساختارهای اداری، مدیریت نظام مند، ادراک محیطی و حاکمیت فرهنگ کاربردی است. 

وی با بیان اینکه یکی از معضلات جامعه علمی این است که در مراکز دانشگاهی سخنرانی‌های علمی محدود به فلسفه پردازی و تبیین نظریه‌هاست و تصور این است که کاربست و عملیاتی کردن آن وظیفه دستگاه‌های دیگر است. 

محمدی با اشاره به شکاف بین بخش علمی و حوزه کاربردی، اظهار کرد: اندیشه برای اندیشه اصالت دارد و جهاددانشگاهی با نگاه خود خلا کاربست درست علم پر کرده است. 

وی افزود: باید ساختاری تعریف شود که خروجی افکار علمی و دانشگاهی دانشگاهی دیده شده و پیاده سازی شود، اما اکنون پژوهش‌ها در عرصه عمل پیاده سازی نمی‌شود؛ در سال‌های گدشته نیز کارهای علمی عملیاتی نشده چراکه بدون بررسی‌های دقیق علمی تصمیماتی گرفته شده که به طور مثال در استان کویری خراسان جنوبی مشکل آب‌های زیرزمینی را داریم. 

جهاددانشگاهی؛ زمینه ساز کاربست درست علم 

فرماندار شهرستان قائنات با بیان اینکه تا زمانی که مسائل علمی و پژوهشی مبنای کار و تصمیمات قرار نگیرد دچار مشکل می‌شویم، تصریح کرد: نیازمند امنیت و توسعه پایدار هستیم و نگاه جزیره‌ای در سیستم مدیریت کشور مسائل حال حاضر را به وجود آورده؛ به طور مثال تنش آبی و به دنبال آن تنش اجتماعی از جمله موارد است. 

محمدی با تأکید بر اینکه باید خروجی مسائل دانشگاه‌ها در راستای تصمیمات حکمرانی قرار گیرد، بیان کرد: جهاددانشگاهی الهام بخش در نواندیشی و پویایی علمی و فرهنگی برای خوداتکایی و تقویت هویت اسلامی _ ایرانی است. 

وی خواستار گسترش فعالیت‌های جهاددانشگاهی قائنات باتوجه به ظرفیت عظیم این شهرستان شد و گفت: لازم است تکمیل آزمایشگاه جهاددانشگاهی در دستور کار قرار گیرد. 

محمدی با بیان اینکه در طی سالیان گدشته با کمک شورای اسلامی شهر و شهرداری مکانی در اختیار قرار گرفت اما اکنون نیازمند تامین مکان مجزا برای این نهاد هستیم، افزود: بخش‌های کشاورزی قائنات نیازمند مطالعات و پژوهش‌های لازم برای دوری از خاموش ماندن ظرفیت‌ها با کمک جهاددانشگاهی است. 

وی از آمادگی برای همکاری و همراهی با این نهاد در هر زمینه‌ای گفت و ادامه داد: یکی از مشکلات خراسان جنوبی افزایش سرطان پستان در بانوان است که در این راستا درخواست داریم مرکز درمان سرطان پستان در راستای اجرای طرح جوانی جمعیت با کمک‌های جهاددانشگاهی راه اندازی شود. 

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند در حوزه دانشگاهی و درمانی در شهرستان قائنات، افزود: این ظرفیت با نگاه عدالت باید حفظ شده و توسعه یابد. 

وی یادآور شد: این شهرستان این آمادگی را دارد با راه اندازی مرکز ناباروری به شرق کشور خدمت کند. 

رئیس جهاددانشگاهی کشور نیز در این جلسه با اشاره به کاربست فعالیت‌های جهاددانشگاهی برای حفظ ارتباط دانشگاه و صنعت، بر حضور جدی این نهاد برای بهره گیری از ظرفیت‌های استانی تأکید و قول مساعد برای پیگیری درخواست‌ها داد. 

همچنین رئیس جهاددانشگاهی کشور با آیت الله اصفهانی از علمای برجسته قائن دیدار کرد. آیت الله اصفهانی در این دیدار با بیان خاطراتی از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: باید قدردان این انقلاب و مجموعه‌های انقلابی چون جهاددانشگاهی بود. 

وی خواستار گسترش فعالیت‌های این نهاد در شهرستان قائنات شد و گفت: تعاملات لازم برای توسعه اقدامات وجود دارد. 

مسلمی نائینی همچنین از مرکز خدمات تخصصی تشخیص طبی و آسیب شناسی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی در قاینات بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مجموعه قرار گرفت.

 

انتهای پیام
captcha