قلب با ذکر خدا به فؤاد تبدیل می‌شود
کد خبر: 4118824
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
آیت‌الله عابدینی:

قلب با ذکر خدا به فؤاد تبدیل می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جمع اساتید قرآن دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: در خطبه ۲۲۲ نهج‌البلاغه آمده است که با ذکر می‌توان قلب را به فؤاد، عین را به بصر و اذن را به سمع تبدیل کرد.

آیت الله عابدینیبه گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در محفل انس با قرآن کریم که شب گذشته، ۱۱ بهمن در جمع اساتید قرآن دانشگاه فرهنگیان کشور در حسینیه امینی‌ها برگزار شد، گفت: در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، قرار داریم، باید با استفاده از آیات قرآن به‌دنبال این باشیم که امام چگونه به چنین عظمت و جایگاهی رسیدند؟

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۷۸ سوره نحل فرموده خدا شما را از شکم مادرانتان به دنیا آورد در حالی که هیچ نمی‌دانستید، خدا به شما گوش، چشم و قلب عنایت کرد تا شکر این نعمت‌ها را به‌جا آورید.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: اگر بخواهیم به‌صورت مصداقی بیان کنیم، این آیه مانند این است که ما وقتی یک گوشی موبایل را خریداری می‌کنیم اطلاعاتی از قبیل شماره تلفن یا پیامک در آن وجود ندارد، اما این گوشی قابلیت و نرم‌افزارهایی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان کارهای زیادی انجام داد. مطابق این آیه از قرآن مشخص می‌شود که نرم‌افزارهای سمعی و بصری می‌توانند تبدیل به کفران یا باعث شکرگزاری شوند، اگر کفران شدند «صم بکم عمی فهم لایعقلون» می‌شوند، اما اگر شکر آن‌ها به‌جای آورده شود، آن‌قدر قلب آدم نورانی می‌شود که می‌فهمد این عالم حساب و کتاب دارد.

قلب باید تبدیل به فؤاد شود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خدا در آیه ۷۸ سوره مؤمنون می‌فرماید اوست خدایی که سمع، بصر و فؤاد برای شما ایجاد کرد اما عده کمی شکر آن‌ها را به‌جای می‌آورند، خداوند همچنین این معنا را در آیه ۱۳ سوره سبا نیز فرموده که عده اندکی شکرگزاری می‌کنند.

وی تصریح کرد: در آیه ۱۷۹ سوره اعراف نیز آمده بسیاری از جن و انس را برای جهنم آفریدیم، زیرا آن‌ها قلب‌هایی بی‌ادراک، دیده‌هایی بی‌بصیرت و گوش‌هایی ناشنوای حق دارند، آن‌ها مانند چهارپایان و حتی گمراه‌تر از چهارپایان هستند. خداوند در این آیه از قلب، چشم و گوش صحبت کرده است، قلب، عین و ُذُن عضو مشترک بین انسان و حیوان است، قلب باید تبدیل به فؤاد شود، عین باید تبدیل به بصر شود، اُذُن هم باید تبدیل به سمع شود تا ما اعضای انسانی داشته باشیم.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: خداوند می‌فرماید قرآن معدن بصیرت است، قرآن به قلب انسان حیات می‌بخشد و آن‌ها را نورانی می‌کند، امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ۲۲۲ نهج‌البلاغه فرمود به وسیله ذکر می‌توان قلب را تبدیل به فؤاد، عین را تبدیل به بصر و اذن را تبدیل به سمع کرد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خدای متعال یک مثلث قرآنی به ما می‌دهد تا از آن استفاده کنیم و مؤمن حقیقی شویم، اضلاع این مثلث ادای حق تقوا، حق تلاوت و حق جهاد است. تقوا به معنای قدرت تشخیص است، قدرت تشخیص به‌صورت فطری در همه انسان‌ها وجود دارد، ما وقتی شکر این نعمت را به‌جای بیاوریم نورانی می‌شود، خداوند در آیه ۱۰۲ سوره آل‌عمران از حق تقوا سخن گفته و فرموده‌ای اهل ایمان آن‌چنان که شایسته است از خدا بترسید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: همچنین در رابطه با ادای حق جهاد، خداوند در آیه ۷۸ سوره مبارکه حج فرموده حق جهاد در راه خدا را آن‌گونه که شایسته است، به‌جای آورید. خداوند در آیه ۱۲۱ سوره مبارکه بقره از کسانی سخن گفته که حق تلاوت قرآن را به‌جای آورده‌اند، یعنی آدم‌های با ایمان قرآن را به گونه‌ای تلاوت می‌کنند که حق تلاوت را ادا می‌کنند.

ویژگی مؤمنین حقیقی در سوره انفال

آیت‌الله عابدینی گفت: در سوره انفال نیز خداوند در رابطه با مؤمنین حقیقی سخن گفته است، این‌ها افرادی هستند که وقتی نام خدا به میان می‌آید دل‌هایشان تکان می‌خورد و وجودشان به لرزه در می‌آید. بسیاری وقت‌ها وقتی نام خدا را به زبان می‌آوریم فقط لب‌هایمان می‌جنبد، بعضی اوقات هم در تلاوت قرآن به معانی توجه می‌کنیم، اما اگر کار به جایی برسد که وقتی قرآن را تلاوت می‌کنیم جان‌مان به لرزه در آید، حق تلاوت را ادا کرده‌ایم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در بحارالانوار از امام‌ صادق(ع) آمده که آن حضرت درباره سوره مبارکه فجر می‌فرماید منظور از «والفجر» حضرت حجت(عج)، منظور از «و لیال عشر» از امام حسن عسکری(ع) تا امام حسن‌ مجتبی(ع)، منظور از «و الشفع» فاطمه(س) و علی(ع) و منظور از «و الوتر» رسول اعظم(ص) است.

وی بیان کرد: امام(ع) در ادامه فرمودند منظور از «و اللیل اذا یسر» دولت حبتر است، دولت حبتر قبل از فجر یعنی مقدمه دولت امام‌زمان (عج) است، امام(ع) فرمودند دولت حبتر به دولت امام زمان(عج) متصل می‌شود. در روایات آمده امام‌ صادق(ع) فرمودند علم از کوفه در زمین فرومی‌رود و از شهری سر در می‌آورد که به آن قم می‌گویند، علوم اهل بیت(ع) از قم به همه جای عالم نشر می‌کند. امام‌ صادق(ع) در ادامه فرمودند در این شرایط علوم آن قدر راحت به دست مردم می‌رسد که در دنیا کسی پیدا نمی‌شود که بگوید من چنین چیزی را نشنیدم، نفهمیدم و یا ندانستم، این ماجرا نزدیک ظهور قائم ما اتفاق می‌افتد.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: امام کاظم(ع) فرموده‌اند مردی از قم به پا می‌خیزد و مردم را به سوی خدا دعوت می‌کند، افرادی که گرد او جمع می‌شوند قلب‌هایشان مانند پاره‌های آهن است که بادهای تند حوادث آنان را نمی‌لغزاند، این‌ها از جنگ نمی‌ترسند، چرا که اعتماد آنان بر خداست، آینده متعلق به این افراد متقی است.

وی در پایان گفت: افرادی مانند آقای عزت‌شاهی را در ایام انقلاب دیدیم که علی‌رغم اینکه توسط ساواک شکنجه‌های فراوانی می‌شدند اما ایمان آن‌ها متزلزل نمی‌شد، در ۸ سال دفاع مقدس نیز این‌گونه بود، مردانی در جبهه‌ها می‌جنگیدند که ترس در آن‌ها نبود و از جنگ خسته نمی‌شدند.

انتهای پیام
captcha