وظیفه افراد و دستگاه‌ها در جهاد تبیین چیست
کد خبر: 4117502
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۰
تولیت حرم شاهچراغ(ع) تشریح کرد؛

وظیفه افراد و دستگاه‌ها در جهاد تبیین چیست

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری به بررسی وظیفه افراد و دستگاه‌ها در عرصه جهاد تبیین پرداخت و گفت: عرصه جهاد تبیین عرصه‌ای بسیار وسیع و فراگیر است و هر کس در هر موقعیت و جایگاهی است وظیفه خاص خود را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت حرم شاهچراغ(ع)به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس شاهچراغ(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت حرم شاهچراغ(ع) عصر پنج‌شنبه، ششم بهمن‌ماه در جلسه بیست و هشتم سلسله مباحث «ولایت فقیه» گفت: بحث جهاد تبیین که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) قرار گرفته حقیقتا بحث بسیار مهمی است. منظور از فرمایش ایشان ورود همگان به عرصه جهاد تبیین به‌عنوان رزمندگان این جبهه است و نه صرفا برگزاری همایش و نشست. رهبر معظم انقلاب پس از اطلاع یافتن از تخصیص ردیف بودجه برای جهاد تبیین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در جلسه‌ای فرمودند که «تخصیص بودجه سنگین برای جهاد تبیین کار غلطی است، در جهاد تبیین باید راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراهه‌ها جدا بشود.»؛ با کارهای مقدس و همگانی نباید در ریل و فضای دیگر بازی کرد. اگر در این نشست در مورد جهاد تبیین بحث می‌کنیم برای این است که همه این جمع دست به کار و وارد عرصه جهاد تبیین شوند.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی درباره برکات جهاد تبیین گفت: اولین سؤال این است که اگر جهاد تبیین آن‌گونه که شایسته است به انجام برسد چه برکاتی در پی خواهد داشت؟ رهبر حکیم انقلاب اسلامی به این پرسش، در دیدار مداحان اهل‌ بیت(ع) در سوم بهمن ۱۴۰۰، این‌گونه پاسخ داده‌اند: «یک روز میدان، میدان نظامی است مثل دوران دفاع مقدس، دوران دفاع از حرم؛ اینجا میدان، میدان نظامی است؛ آن روز خیلی‌ها وظیفه را تشخیص دادند و حرکت کردند و رفتند و وظیفه‌شان را انجام دادند ـ البته واجب کفایی بود؛ واجب عینی نبود ـ که البته در همین جا هم هیئت‌ها سنگ تمام گذاشتند که قبلاً عرض کردیم و بسیاری از این رزمندگان ما و شهدای ما بچه‌های هیئت‌ها بودند که رفتند و به شهادت رسیدند؛ یک روز عرصه‌ علم است و جهاد، جهاد علمی است، باید علم را بالا برد؛ یک روز عرصه‌ فعالیت‌های اجتماعی است؛ یک روز عرصه‌ خدمات اجتماعی است و خدمت به مردم. آن روزی که دشمن سعی می‌کند جامعه را در فشار اقتصادی قرار بدهد برای اینکه مردم را در مقابل اسلام، در مقابل نظام اسلامی قرار بدهد، آن روز اگر شما خدمت اقتصادی و اجتماعی به مردم بکنید، جهاد کرده‌اید در مقابل دشمن؛ لکن از همه‌ اینها مهم‌تر عرصه‌ تبیین و روشنگری است. اگر روشنگری بود، همه‌ این عرصه‌های گوناگون در وقت خود و جای خود وضعشان روشن خواهد شد و مردان خودشان را پیدا خواهند کرد.»

تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) بیان کرد: معنای این فرمایش آن است که انسان‌های آگاه، خودشان به موقع تکلیفشان را کشف می‌کنند یعنی آن روزی که وقت جهاد فیزیکی و دفاع از حرم است خودشان می‌فهمند که باید به آن سمت بروند و نمی‌خواهد برایشان استدلال آورد. آن روزی که جامعه به لحاظ اقتصادی مشکل پیدا کرده است و قشر مستضعف در مضیقه است، مردم خودشان پویش اجتماعی شکل می‌دهند و کمک می‌کنند و بسته‌های معشیتی برای نیازمندان تهیه می‌کنند و آن روزی که دشمن تلاش می‌کند عرصه علم را خراب کند، خودشان می‌دانند که باید به آن عرصه‌ها بروند و کار و جهاد کنند.

نتیجه جهاد تبیین

وی با بیان اینکه نتیجه نهایی جهاد تبیین، آگاه شدن شهروندان جامعه است که وظیفه خودشان را می‌فهمند و عنداللزوم وارد وظیفه الهی خودشان می‌شوند، گفت: اگر ما در این عرصه، واقعیت‌ها را تبیین و روشنگری کنیم، موتور آن جامعه مخاطب ما روشن می‌شود و البته هدف این است که این موتور به موقع روشن شود و این ارزش جهاد تبیین است یعنی اگر جهاد تبیین به درستی انجام گیرد این اتفاق می‌افتد و هر کس می‌داند که چه کار کند.

کلانتری همچنین درباره مخاطرات بی‌توجهی به جهاد تبیین بیان کرد: سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که اگر به فریضه مهم جهاد تبیین بی‌توجهی کنیم چه مخاطراتی ما و جامعه را تهدید خواهد کرد؟ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بیاناتشان در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰، به این پرسش این‌گونه پاسخ داده‌اند: «اگر جهاد تبیین به درستی صورت نگیرد، دنیامداران حتی دین را هم وسیله‌ هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد؛ یعنی اگر من و شما کارمان را درست انجام ندهیم، آن که برایش صرفا دنیا مطرح است ـ دنیای شخص خودش، یعنی هوس‌های خودش، آرزوهای خودش، خواسته‌های شخصی خودش ـ حتی دین را هم در خدمت خواهد گرفت. این جمله در نامه‌ معروف امیرالمؤمنین (علیه‌ الصّلاة و السّلام) به جناب مالک اشتر است. حضرت شرح می‌دهند که کسانی را انتخاب کن که این خصوصیّات را داشته باشد؛ به طور مفصل خصوصیّاتی را ذکر می کنند، می گویند اینها را برای همکاری خودت انتخاب کن؛ بعد که آن خصوصیّات را بیان می‌کنند می‌فرمایند: «فَانظُر فی ذلِکَ نَظَراً بَلیغا»؛ با دقّت نگاه کن، با دقّت نظر کن؛ «فَاِنَّ هذَا الدّینَ قَد کانَ اَسیراً فی اَیدِی الاَشرار». عجیب است! این را امیرالمؤمنین به مالک اشتر می‌گوید؛ یعنی بیست و چند سال بعد از رحلت پیغمبر؛ این اشاره‌ به همین تسلّط بنی‌امیّه و عناصر آن‌چنانی است دیگر؛ آن کسانی که نماز صبح را چهار رکعت یا شش رکعت می‌خواندند، بعد هم می‌گفتند که حالمان خوب است، خوش است، اگر بخواهید، بیشتر هم برایتان می‌خوانیم.»

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: وقتی آگاهی از جامعه رخت برمی‌بندد و آن‌هایی که به وظیفه تبیین آگاه هستند، اما متأسفانه به وظیفه آگاهی‌بخشی خودشان به درستی عمل نمی‌کنند، آرام آرام جریانی حاکم می‌شود که نه تنها با دنیای مردم، بلکه با دین مردم هم بازی می‌کند. حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) در نامه‌ای می‌فرمایند: دین اسیر دست اشرار شده است. همان دینی که مخاطبان اولیه وحی الهی هنوز در جامعه زنده بودند. آن زمان این اتفاق افتاده است چون به وظیفه تبیینی خودشان به درستی عمل نکردند. فرمایش حضرت امیرالمومنین(ع) ریشه در آیات قرآن کریم دارد. در آیه ۱۲۰ سوره بقره می‌خوانیم: « وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ... »؛ یعنی یهود و نصارا به راحتی از شما راضی نمی‌شوند. مگر اینکه شما دین آن‌ها را انتخاب کنید که راضی شوند. در زمان حال، بحث کشورهای غربی و دشمنان انقلاب اسلامی بر سر انرژی هسته‌ای و موشک‌های بالستیک و اشغال لانه جاسوسی آمریکا و تروریسم و حقوق بشر و حقوق زن نیست، بلکه بحث بر سر این است که می‌گویند کلا این روند خلاف آن چیزی است که ما می‌گوییم و این ها را باید کلاً تعطیل کنید. به عبارتی دست از دینتان بردارید و تابع دین ما شوید. منظورشان لیبرالیسم است نه دین مسیحت یعنی شما باید صددرصد به جریان ما بپیوندید وگرنه ضد ما هستید و این جنگ ادامه پیدا می‌کند.

تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) در ادامه به بررسی وظیفه افراد و دستگاه‌ها در عرصه جهاد تبیین پرداخت و گفت: پرسش مهمی که مطرح است این است که وظیفه ما در عرصه جهاد تبیین چیست؟ پاسخ به این پرسش آن است که عرصه جهاد تبیین عرصه‌ای بسیار وسیع و فراگیر است و هر کس در هر موقعیت و جایگاهی است وظیفه خاص خود را دارد. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان مخاطبان این ابلاغ و دستورالعمل ولایی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) را به دو دسته تقسیم کرد؛ یک دسته افراد هستند، یعنی تک تک ما بدون توجه به مسئولیت‌هایمان و دسته دوم دستگاه‌ها و نهادهای متولی امور فرهنگی کشور هستند. این دستگاه‌ها عبارتند از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما، حوزه‌های علمیه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز هماهنگی امور مساجد، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، و ... . نخست به وظایفی که بر عهده تک تک ما و کسانی که معتقد به وجوب شرعی جهاد تبیین هستند و می‌خواهند رزمنده این جبهه باشند، می‌پردازیم.

شیعه‌شناسی را ترویج دهیم

وی درباره نخستین وظیفه افراد در عرصه جهاد تبیین تصریح کرد: اولین وظیفه ما کسب آگاهی لازم در حوزه‌هایی که مورد هجمه دشمنان قرار دارد، از قبیل باورهای اصیل اسلامی، اصول فرهنگ ایرانی و اسلامی است. به علت هجمه‌های شدید فکری و شبهات متعدد معرفتی، امروز یکی از کارهای اصلی این است که بحث‌های شیعه‌شناسی و اسلام‌شناسی را رایج کنیم. در دهه چهل شمسی بحث‌های اسلام‌شناسی اصیل و شیعه‌شناسی در کشور جدی شد و خیلی‌ها به این عرصه وارد شدند و کار کردند و خیلی‌ها هم به خطا رفتند. به‌عنوان مثال بحث تشیع علوی و تشیع صفوی که مرحوم شریعتی مطرح کرد، بحثی صددرصد انحرافی بود که اگر قرار باشد به تجزیه و تحلیل گذاشته شود ده‌ها ایراد اساسی در این نظریه است. شهید مطهری در مورد این بحث اسلام‌شناسی شریعتی می‌گوید: این که شما می‌گویید اسلام‌شناسی نیست، بلکه این اسلام‌سُرایی است. در آن زمان به دلیل بحث‌هایی که در جامعه به‌وجود آمد، جمع عظیمی از جوانان آن روزگار به دقت مبانی شیعه را کار کردند و تا امروز هم مدافع بوده‌اند.

کلانتری ادامه داد: در کنار کسب آگاهی پیرامون باورهای اصیل اسلامی و اصول فرهنگ ایرانی و اسلامی، کسب آگاهی لازم در حوزه‌هایی مثل جایگاه ولایت در اندیشه ناب اسلامی، چرایی و چگونگی شکل‌گیری انقلاب اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی، گروه‌ها و خطوط فکری و سیاسی موجود در جامعه، حقوق زن در اسلام، حجاب مورد نظر اسلام، تاریخ سیاسی معاصر ایران، و... جزو وظایف همه ما است. معنای این سخن آن است که جهاد تبیین را باید از خودمان شروع کنیم. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ» اول خودتان و بعد خانواده خودتان.  با کسب آگاهی در این زمینه‌ها، حقایق را برای خودمان تبیین کرده‌ایم و این گام اول جهاد تبیین است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی دومین وظیفه افراد را این‌گونه بیان کرد: توجه و تمرکز بر خانواده، فرزندان، نزدیکان و دوستان خود، با محبت و مهرورزی و اختصاص فرصت مناسب برای تبیین حقایق و واقعیت‌ها و با زبان و ادبیات قابل فهم به تناسب سن و سطح معلومات آنان. همچنین روشنگری و تبیین حقایق به‌صورت مستند و عدم همراهی با سیاه نمایی‌های متعارف در نشست‌های خانوادگی و دوستانه، سومین وظیفه افراد در عرصه جهاد تبیین است.

وی در توضیح چهارمین وظیفه افراد در عرصه جهاد تبیین گفت: تشکیل گروه دوستی از نوجوانان و جوانان آشنا و تشویق و سوق دادن گروه به سمت مطالعه و فضاهای سالم معنوی، دینی، معرفتی و گفت وشنود با چهره‌های مثبت و مورد علاقه آنان وظیفه مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. این مورد کاری است که دشمن به وفور بر روی فرزندان ما انجام می‌دهد. زمانی است که یک نفر ضربه می‌زند ما هم با یک نفر در مقابل او می‌ایستیم و کار می‌کنیم. مثلاً کسی مجله زده و بر علیه اسلام کار می‌کند ما هم در جواب، مجله‌ای می‌زنیم که جواب هم می‌دهد، اما وقتی که جریان جهانی شکل گرفته باشد و تشکیلات و شبکه‌ها به میدان آمده‌اند، در اینجا باید گروه‌ها شکل بگیرد. این از نظر روان‌شناسی مهم است.

کلانتری ادامه داد: از نظر تاریخی می‌توان به جریان حلف الفضول اشاره کرد که به معنای هم قسم شدن افراد فاضل برای دفاع از مظلومین است و مربوط به زمان قبل از بعثت پیامبر اکرم(ص) در شهر مکه است و خود پیامبر(ص) هم عضو این جریان بود. به خاطر اتفاقی که افتاده بود گروهی از جوانان مکه جمع شده بودند و هم قسم شدند از ستمدیدگانی که به مکه وارد می‌شوند یا در مکه هستند با همه وجود دفاع کنند. همچنین عیّاران که در تاریخ ایران خیلی برجسته است، همین‌گونه بودند. آدم‌هایی که به ظاهر علیه السلام نبودند اما برای دفاع از نوامیس مردم تا پای جان می‌ایستادند و همیشه رئیسی داشتند و پهلوان بزرگی در رأس آنان بوده است. عیّاران، در واقع نوعی حلف الفضول بود.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از جوانان ما هستند که عضو گروهی می‌شوند و این گروه اینقدر بر روی این جوان اثر می‌گذارد که این جوان هر چه گروه بگوید قبول می‌کند، حتی اگر والدینش خلاف این را بگوید قبول نمی‌کند یعنی وابستگی به گروه ایجاد شده است. در 44 سال گذشته بارها در جمهوری اسلامی ایران پیش آمده است که عده‌ای از آدم‌هایی که معرکه‌گیر بودند و با ادعای امام زمانی و یک عده زیادی را جذب خودشان کردند. وقتی سردسته‌های این‌ها را گرفته‌اند به صراحت اذعان کرده‌اند ما از سر تا پایمان دروغ بوده و این ادعاها برای سوءاستفاده از مردم بوده است اما در کمال تعجب، پیروانشان می‌گویند اینطور نیست و دست از عقاید خود بر نمی‌دارند. این قدرت گروه و تشکیلات را می‌رساند. بعضی از این‌ها سال‌ها پیش اعدام شده‌اند ولی گروه‌هایشان هنوز هستند و دست از عقاید خود بر نمی‌دارند. قدرتِ گروه اینگونه است. در جمهوری اسلامی و در تاریخ ایران، بالاترین قدرت تشکیلاتی را مجاهدین خلق در ایران داشتند که هنوز هم ادامه دارد، یعنی هزاران نفر تحت لوای مختلف و با پست‌های خیالی مثل فرمانده، معاون فرمانده، منشی فرمانده و ... بدون هیچ حقوقی، به خاطر اینکه بتواند پستش را حفظ کند تا آخر در مسیر حرکت می‌کند.

ضرورت حضور فعال و آگاهانه در فضای مجازی

حضور فعال و آگاهانه در گروه‌های اجتماعی در فضای مجازی و نشر و بازنشر مطالب و مستندات تهیه شده توسط مراکز و گروه‌های معتبر در فضای مجازی، پنجمین وظیفه افراد در عرصه جهاد تبیین است که تولیت حرم مطهر به آن اشاره کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره ششمین وظیفه افراد در عرصه جهاد تبیین گفت: مطالعه و کسب آگاهی لازم در حوزه دشمن‌شناسی، به ویژه شناخت استکبار جهانی و صهیونیزم بین‌الملل و توطئه‌های شوم آنان در مقابله با اسلام راستین و ملت ایران و معرفی دشمن آن‌گونه که هست نه آن‌گونه که خود را معرفی می‌کند.

وی یادآور شد: شاید کار سختی باشد که فرزندان را پای این بحث‌ها بنشانیم، ولی بعضی وقت‌ها با ادبیات داستانی می‌شود این کار را انجام داد. کتاب ریشه‌ها را که معرفی کردم مصداق این موضوع است. اگر این کتاب را جوان دبیرستانی ما بخواند شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد و شما هم نمی‌توانید جلویش را بگیرید. داستانی که بر اساس متن واقعیت است و در اینترنت هم قابل دانلود است و هزینه‌ای ندارد. با هر کسی با ادبیات و ابزارهای خودش می‌شود کار کرد. داستان صبرا و شتیلا به صورت کتاب مستند و داستانی چاپ شده است. همین را به فرزندان بدهیم تا بخوانند و ده‌ها کتاب دیگر در این زمینه موجود است. از کارهای خوبی که در سال های پیش از انقلاب انجام می گرفت، الگوگیری از مبارزان انقلاب‌های دیگر بود، چندین کتاب راجع به انقلاب الجزایر و داستان آن دختری که در الجزایر دست به مبارزه زد و حتی کتاب‌هایی مربوط به انقلاب‌های آمریکای لاتین بود که ترجمه و منتشر می‌شد و فرزندان ما این‌ها را می‌خواندند و انقلابی می‌شدند.

کلانتری در ادامه به موضوع فراگیری فرهنگ اشاره کرد و گفت: گوشه گوشه زندگی فردی و اجتماعی خود را که ملاحظه می‌کنیم نشانه‌ها و علامت‌هایی از «فرهنگ» را به روشنی در آن می‌بینیم؛ گرچه این نشانه‌ها گاهی برجسته و چشم گیرند و گاهی خفته و کم فروغ. سخن گفتن، خوردن، نوشیدن، پوشیدن، استراحت و خواب، کار و تلاش، بی کاری و فراغت، رانندگی و سفر، هنر و معماری و شهرسازی، بازی و تفریح، مطالعه و تحصیل، ورزش، خرید و فروش و تجارت، سیاست و مدیریت، تعلیم و تربیت، ازدواج و سبک زندگی و هر آنچه زندگی خود را با آن به سامان می‌رسانیم، همگی در خود نشانه و نمایی از فرهنگ دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: فرهنگ بستر گسترده و میدان وسیعی است که هویت انسان‌ها در آن متولد می‌شود، نشو و نما می‌یابد، هدف و آرمانی را برمی‌گزیند، به سمت مقصدی حرکت می کند، خود را متعلِق به سرزمین و ملیت و جامعه‌ای به‌شمار می‌آورد، برای حفظ سرزمین خود تلاش و ایثار می‌کند و با بدخواهان و دشمنان  وطن به مقابله و معارضه و دفاع بر می‌خیزد.

وی ادامه داد: فرهنگ حوزه‌ای کاملا وسیع است که بر همه ابعاد زندگی ما پرتو می‌اندازد. ابعاد سه‌گانه انسان یعنی حوزه شناخت‌ها، باورها و عمل‌ها، فرهنگ در آنجا هم نقش دارد. جمله‌ای را مقام معظم رهبری (دامت افاضاته) به کار بردند به نام جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فرمودند در مقابل جبهه فرهنگی غرب باید جبهه‌ای عمل کرد. جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یک جبهه فراگیر است که همه افراد دغدغه‌مند و همه گروه‌ها، تشکل‌های مردمی، دستگاه‌ ها و نهادهای فرهنگی را شامل می‌شود. حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و مساجد همه در این جبهه هستند. البته کمتر عمل می‌کنیم و بیشتر حرف می‌زنیم.

کلانتری افزود: واقعیت این است که بیشتر این بخش‌ها عملا در صحنه حضور ندارند. 85 هزار مسجد در کشور است، 25 تا 30 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور است و هزاران دفتر بسیج در کل محلات کشور وجود دارد، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات، ائمه جماعت و همه این‌ها روی هم، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهند. اگر این جبهه به معنای واقعی کلمه به ندای رهبری لبیک بگوید، ببینید چه اتفاقی می‌افتد. تمام شبکه‌های صدا و سیما، تمام دانشگاه‌ها جزو جبهه فرهنگی انقلاب هستند. خیلی‌ها در این لیست هستند، اما متأسفانه برعکس عمل می‌کنند، یعنی در کشتی انقلاب هستند، اما به سمت عقب حرکت می‌کنند. اگر این جبهه به معنای واقعی کلمه متشکل عمل کند و تابع فرمانده ارشد این جبهه یعنی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) باشد، ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی

تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) تصریح کرد: در جلسه قبل، یک نفر گفت شورای عالی انقلاب فرهنگی دچار سیاست‌زدگی شده است. اصلا بنده نظرم این نیست. شورای عالی انقلاب فرهنگی جزو منصوبین حضرت امام خمینی(ره) بودند و بعد از آن هم منصوب مقام معظم رهبری(دامت برکاته) هستند. چه اعضای حقیقی و چه اعضای حقوقی واقعا در این حوزه خوب کار کرده‌اند و حقیقتا حوزه فرهنگ به لحاظ سندهای بالادستی کارش بی‌نظیر است. به‌عنوان مثال سند مهندسی فرهنگی کشور آیا چیز کمی است؟ در دنیا، چند کشور سند فرهنگی دارد؟ سند تولید علم، سند سلامت، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و سند اسلامی شدن مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها، این‌ها همه نشانه تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید چقدر دقیق و کارشناسانه است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی با بیان اینکه ایراد شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه‌ها نیست. همه رؤسای قوای سه گانه کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند، گفت: این شورا یکی از بزرگترین و عالی‌ترین شوراهاست. ایراد این شورا آن است که حلقه واسط بین این شورا که قرارگاه مرکزی فرهنگی است با خط مقدم جبهه فرهنگی قطع است. شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ شورای منصوب رهبر معظم انقلاب و عالی‌ترین شورا در جمهوری اسلامی با کارهای شاخص و فاخرِ است که شکی در آن نیست اما اشکال کجاست که در فرهنگ‌سازی با مشکل مواجه می‌شویم؟ حلقه واسطه و رابطه بین این قرارگاه مرکزی و خط مقدم، یعنی تک تیراندازها و خمپاره اندازه‌ها و کسانی که توپ شلیک می‌کنند برقرار نیست. لذا، شورای عالی انقلاب فرهنگی سند مفصل و خوب می‌نویسد ولی در خط مقدم جبهه فرهنگی هر کسی کار خودش را می‌کند و گاهی هم به یکدیگر تیر می‌زنند. مقام معظم رهبری(دامت برکاته) در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند: شورای عالی به هویت جمعی‌اش چندان در جامعه تأثیرگذار نیست. هویت جمعی یعنی به عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی نه به‌عنوان هویت فردی افرادِ شورای عالی فرهنگی که تک تک اعضا همه کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها یکی از بهترین سندهاست که نوشته شده است. بنده و صدها نفر دیگر در نوشتن این سند هزاران ساعت کاری حضور داشتیم و وقت گذاشتیم. اگر رؤسای دانشگاه‌ها را در این سالن جمع کنید و سؤال کنید که چند نفر سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را خوانده‌اید، شاید نود درصد نمی‌دانند این سند چیست.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: قطع شدن حلقه واسط این‌گونه است. یعنی ضمانت اجرایی کلان دارد اما عملیاتی نمی‌شود تا در خط مقدم جبهه قرار گیرد. قرارگاه برای خودش طرح‌های عملیاتی ریخته است ولی در خط مقدم جبهه هر کسی برای خودش کاری می‌کند. پس تعبیر سیاست‌زدگی شورای عالی انقلاب فرهنگی درست نیست و برای آن نمی‌توانیم نمونه‌ای ذکر کنیم اما عدم تأثیرگذاری اش مثل روز روشن است و دلیلش هم به اعتقاد من این است که حلقه میانی نیست و شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستگاه نظارتی ندارد که فلان دستگاه را بازخواست کند که چرا به قانون پایبند نیستید و به سلیقه خودتان عمل می‌کنید.

کلانتری اظهار کرد: یک نفر در جلسه گذشته گفت که آنچه جلوی تهاجم فرهنگی را می‌گیرد یکی غِنای فرهنگی و دیگری شناخت فرهنگ است. گزینه سومی هم وجود دارد و آن انتقال صحیح فرهنگ به نسل‌های بعد است. الان موضوع بحث تهاجم فرهنگی این است که این فرهنگ منتقل نشود یعنی همه هم و غم دشمن این است که نسل جدید، فرهنگ نسل قدیم را رها کند و جلوی انتقال آن گرفته شود و گسست نسل‌ها شکل گیرد. تمام تلاش دشمن این است که گسست نسلی به وجود بیاید. راهکار مقابله با این موضوع، انتقال صحیح فرهنگ است.

وی در ادامه با اشاره به سخنان مطرح شده از سوی یکی از حاضران مبنی بر اینکه دو جریان سیاسی وجود دارد که 40 سال کشور را معطل و گرفتار کرده است و باید کاری کرد که این دوجریان از میان برداشته شوند تا کشور درست شود، گفت: پاسخ این است که این دو جریانی که در کشور وجود دارد، سبقه آن از پیش از انقلاب اسلامی تا امروز بوده است و در یک مقطعی رسمیت پیدا کرده است، یعنی وقتی مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت انشعاب پیدا کرد، به حضرت امام خمینی(ره) نامه نوشته‌اند و حضرت امام(قدس سره) اجازه دادند که این اتفاق بیافتد. پس از آن محمد علی انصاری نامه‌ای نوشتند که این بعداً خطرناک می‌شود و حضرت امام(ره) پاسخی بسیار جدی به ایشان دادند که پاسخ قابل مطالعه و خیلی دقیقی است. ایشان فرمودند چه اشکالی دارد دو جریان درون نظام باشد که اگر مردم از هر کدام خسته شدند، کار را به جریان دیگری واگذار کنند. این جداً آینده نگری خیلی عظیمی است.

کلانتری افزود: 200 سال است که آمریکا به این شکل پیش می‌رود و دو جریان دائما قدرت را دست به دست می‌کنند. دیروز در کنگره آمریکا حزب جمهوری‌خواه و حزب دموکرات به‌صورت ید واحده به نفع اغتشاشگران در ایران رأی مثبت دادند که فقط یک رأی مخالف داشته است. ما باید یاد بگیریم که وقتی می‌خواهند با دشمن مشترک مقابله کنند همه ید واحده هستند. موقع انتخابات چنان به یکدیگر ناسزا می‌گویند که آدم تعجب می‌کند ولی در مقابل دشمن خود، فقط یک رأی مخالف وجود دارد.

تولیت حرم شاهچراغ(ع) گفت: اگر دو جریان سیاسی در کشور این‌گونه باشند بسیار ارزشمند است و هیچ شکی وجود ندارد، اما اگر خدای نخواسته جریانی با خارج از مرزها همسو شد این خیلی خطرناک است. تا جایی می‌شود مماشات کرد و کوتاه آمد ولی از یک جایی به بعد باید برخورد جدی شود یعنی این جریانی که می‌خواهد داخل نظام فعالیت کند باید مرزش با اسرائیل و آمریکا و اتحادیه اروپا شفاف باشد، نه اینکه گاهی هم با رنگ ایرانی، حرف آن‌ها را در بیانیه‌اش بزند. تا جایی می‌توان کوتاه آمد ولی از یک جای دیگر نمی‌توان کوتاه آمد و باید برخورد جدی کرد، چراکه این رفتار معنایش خروج از حاکمیت یا خروج بر حاکمیت است. اما کسی که بگوید هر دو جریان را بزنیم این حرف اصلاً منطقی نیست و این دو جریان برای نظام اسلامی خیلی خوب است.

وی در پایان درباره وظیفه و موضوع ما در قبال دو جریان اصلی سیاسی در کشور گفت: وظیفه ما در مقام عمل در قبال این دو جریان سیاسی، محک زدن آن‌ها با مواضع مقام معظم رهبری (دامت افاضاته) است. مواضع هر کسی به معظم‌لَه نزدیک‌تر است ما آن را قبول می‌کنیم و به کاندیدا و لیست آن جریان رای می‌دهیم. ملاک نهایی، ملاک ولایت و رهبری است. ما باید به آن توجه داشته باشیم. مواضع رهبری مثل روز روشن است و خیلی راحت می‌توانیم تشخیص دهیم که موضع کدام جریان به مواضع رهبری(مدظله العالی) و حضرت امام(ره) نزدیک‌تر است.

انتهای پیام
captcha