غرب به دنبال امتیازگیری از ایران است
کد خبر: 4116144
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
با تصویب قطعنامه ضدایرانی در پارلمان اروپا

غرب به دنبال امتیازگیری از ایران است

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا گفت: این قطعنامه در ادامه سیاست فشار حداکثری است و غرب با این فشارها می‌خواهد ایران را به عقب‌نشینی در برجام و امتیازدهی وادار کند.

پارلمان اروپا

محمدعلی بصیری، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه تصویب قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا نشان‌دهنده این است که آشوب‌های اخیر کشور با مدیریت خارجی و به‌ویژه کشورهای اروپایی بوده، اظهار کرد: امروز که اکثر شهرها در آرامش به سر می‌‎برند، کشورهای خارجی هنوز مسئله اعتراضات را رها نکرده‌اند و با این کار، چند هدف را دنبال می‌کنند؛ اولا سیگنال‌هایی برای ترک نکردن میدان و ادامه آشوب‌ها و اعتراضات به مخالفان داخلی و آشوبگران می‌دهند. ثانیا، با آشفته کردن بازار ارز و ایجاد تورم مصنوعی، نارضایتی بیش از پیش به‌وجود می‌آورند و با منفی‌سازی افکار عمومی علیه ایران، مسیر برخورد و حمله نظامی را آسان‌تر می‌کنند. در نهایت می‌خواهند با این فشارها، ایران را به عقب‌نشینی در برجام و امتیازدهی وادار کنند.

وی ادامه داد: این اقدامات در ادامه سیاست فشار حداکثری است که از مدت‌ها پیش علیه ایران اعمال می‌شود تا توسعه را در داخل مختل کند، درآمدهای خارجی و منطقه‌ای کشور را کاهش دهد و با آشوب‌ها و مشکلات داخلی و فشار بر دولت ایران، امتیازگیری کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: این بیانیه با رأی اقلیت(حدود 44 درصد) به امضا رسید؛ 56 درصد اعضا یا غایب بودند، یا رأی مخالف و ممتنع دادند. لذا، قطعنامه کارکرد عملیاتی چندانی ندارد، مگر آنکه کشورهای عضو قطعنامه را در داخل پارلمان و سیاست خارجی خود اعمال کنند که در این صورت، نتیجه عملی خواهد داشت و به همین دلیل، ایران نیز اعلام کرد تا زمان بروز نتایج عملی، مصوبه‌ای علیه ارتش‌های اروپایی اجرا نخواهد کرد.

وی بیان کرد: حداقل تأثیر این قطعنامه، آثار روانی بر مردم و دولت ایران، ایجاد تورم مصنوعی(که شوک فعلی دلار و سکه متأثر از همین موضوع بود) و بسیج افکار عمومی علیه ایران است و حداکثر نتایج آن زمانی آشکار می‌شود که دولت‌ها اقدام عملی درباره این قطعنامه در مجلس خود انجام دهند. در این صورت، با پاسخ متقابل ایران مواجه می‌شوند و با تشدید روابط، هزینه برای هر دو طرف افزایش خواهد یافت. لذا، این قطعنامه در صورت ادامه روند و جدی‌تر شدن، می‌تواند هزینه‌‎هایی برای ما ایجاد کند، ولی فعلا در حد بیانیه تشریفاتی و تبلیغاتی است.

بصیری ادامه داد: آمریکا و متحدانش ید طولایی در کاربرد استانداردهای دوگانه‌ دارند، نظام بین‌الملل نیز قوانین واحدی برای اجرا ندارد و نقض‌کننده‌‎های زیادی برای قوانین به‌کار برده می‌شود. خروج از برجام، یکی از نمونه‌های قانون‌شکنی کشورهای غربی بود که معمولا رخ نمی‌دهد، اما وقتی منافع آنها حکم کند، هیچ قانونی را به رسمیت نمی‌شناسند.

وی تصریح کرد: ایران به‌عنوان عضو مشروع سازمان ملل متحد، سپاه را به‌عنوان یک نیروی رسمی و دولتی در اختیار دارد و این امکان وجود ندارد که یک کشور، ارگان رسمی کشوری دیگر را تروریست بنامد و به سمت مقابله با آن و براندازی برود، اما این عمل در ادامه کاربرد همان استانداردهای دوگانه انجام می‌شود. ایران می‌تواند انواع شکایت‌ها را نسبت به این نقض حقوقی انجام دهد و حتی امکان شکایت به دیوان لاهه را دارد، اما این‌ها گام‌های بعدی و زمانبری هستند که هزینه‌‎ها را برای هر دو طرف افزایش می‌دهد.

گفت‌وگو از پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha