اختیار طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) به شیراز واگذار شود
کد خبر: 4113434
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
طاهری در پاسخ به ایکنا:

اختیار طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) به شیراز واگذار شود

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به خبرنگار ایکنا در خصوص طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و ساماندهی اطراف آن در طرح جامع شیراز در افق 1404 خواستار واگذاری اختیار این طرح به شیراز شد و گفت: این مسئله به معنی نقض حاکمیت شورای عالی شهرسازی نیست؛ پیشنهاد می‌شود در اینجا مباحث نظری صورت گیرد و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی انجام شود.

مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز امروز، 19 دی‌ماه در نشست خبری تشریح برنامه جامع شیراز در افق 1404 در پاسخ به خبرنگار ایکنا در خصوص طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و ساماندهی اطراف آن در این طرح جامع گفت: بحث ساماندهی بافت اطراف حرم بحث کهنه‌ای در شیراز و فارس است.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم بگوییم در این بحث عدم همکاری مسئولان کشوری را شاهد هستیم، کاملاً درست است و اگر بخواهیم از عدم پیگیری استانی هم سخن بگوییم، درست است وگرنه ساماندهی اطراف حرم نباید اینقدر طول بکشد و از شورا دوره‌های گذشته شروع شده و حتی تا شورای هفتم و هشتم هم به عنوان مسئله باقی بماند.

طاهری بیان کرد: در سال‌های گذشته در فاصله بین حرم شاهچراغ(ع) و حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) با یک باندی به عرض 150 متر اقداماتی انجام شد و بعد از یک سال و نیم تلاش شورای ششم نیز تعیین تکلیفی پیدا کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به گسترش طرح توسعه و ساماندهی بافت اطراف حرم به 360 هکتار گفت: موضوع ساماندهی 360 هکتاری معطل همین فاصله بین دو حرم است که متأسفانه طرح آن نهایی نشده است. در محوطه بین دو حرم از سوی میراث فرهنگی پذیرفته شده است اماکنی که از لحاظ تاریخی و میراثی با ارزش هستند، تخریب نشوند و تحکیم شوند و مابقی طرح توسعه اجرا شود.

وی تصریح کرد: اولین اشکالی که بنده به این موضوع دارم و در جلسات هم درباره آن درخواست کرده‌ام این است که همان قرارداد و اختیاراتی که به مشاوری که وزارت راه و شهرسازی برای این طرح انتخاب کرده است، را به راه و شهرسازی استان فارس یا مسئولان استانی دهد تا نیاز نباشد هر زمان که درباره این طرح می‌خواهد مطلبی مطرح شود، بین شیراز و تهران رفت و آمد انجام شود.

طاهری تأکید کرد: کار به این سنگینی باید شیراز خودش انجام دهد مگر ما توان فنی برای حل مسئله خودمان ما نداریم البته این موضوع نقض حاکمیت شورای عالی شهرسازی نیست. مشکل ما این است که کل طرح معطل پروژه‌های معماری و فنی است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در آخرین جلسه درباره این طرح پیشنهاد داده‌ام که شهرداری بانی شده و تکه‌ای از کار را به وسیله مشاوره‌های فنی خود انجام دهد تا به نتیجه برسیم، افزود: اولین معضل در طرح ساماندهی اطراف حرم طرح مصوب آن است که اختیار آن باید به فارس و مشخصاً به شیراز دهند و در اینجا مباحث نظری صورت گیرد و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی انجام شود تا این کار محقق شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تدوین طرح جامع شیراز در افق 1404 گفت: در سال گذشته شورای ششم برای اینکه راه خود را ترسیم کند، رویکردهای خود را در قالب 72 بند در این سند به تصویب رساند و این مصوبه هم در دسترس عموم قرار گرفته است.

طاهری با تأکید بر اینکه نگاه رویکرد ما این است که مسیر شوراهای گذشته را پشت سر نگذاریم لذا از سند شوراهای چهارم و پنجم استفاده کردیم و بخش‌هایی از آن را حذف و اضافه کردیم، ابراز امیدواری کرد: بتوان حداقل بخش‌هایی از این سند اجرا کرده و نمایندگان بعدی بتوانند این چشم‌انداز تصویب شده را ا جرایی کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه سند مذکور دارای 72 رویکرد و 6 کلان رویکرد است که در شورا تصویب شده و فرمانداری هم آن را تأیید و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شده است، گفت: اهدف این سند در بهار امسال مشخص شدند که در آن مجموعه‌ای از کلان پروژه‌ها برای تحقق اهداف سند پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام
captcha