سردار سلیمانی تعریف عملی از شهادت ارائه داد
کد خبر: 4111433
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
علی‌اکبر حنیفی:

سردار سلیمانی تعریف عملی از شهادت ارائه داد

پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به سیره قرآنی شهید سلیمانی، ایشان را احیاگر آیات قرآن توصیف کرد و گفت: این شهید بزرگوار تعریف عملی از شهادت ارائه داد.

علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنیعلی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی به تبیین سیره قرآنی ایشان پرداخت و گفت: شهید سلیمانی نه تنها نزد ملت ایران بلکه در نظر تمام ملت‌ها و امت‌ها عزیز است.

وی با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی تعریف عملی از شهادت ارائه دادند، افزود: اگر می‌خواستیم واژه شهادت را به دنیا معرفی کنیم، سردار سلیمانی مصداق بارز این مسئله شد. حاج قاسم همواره در طول عمر پربرکتشان درس شهادت، ایثار، جوانمردی، بزرگمردی، انسانیت، وطن‌پرستی و اسلام‌گرایی ارائه دادند.

حنیفی شهید سلیمانی را انسان صادق و مصداق آیه «إِنَّ الْمُصَّدِّقِينَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا يُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ كَرِيمٌ؛ در حقيقت مردان و زنان صدقه‏ دهنده و [آنان كه] به خدا وامى نيكو داده‏‌اند ايشان را [پاداش] دو چندان گردد و اجرى نيكو خواهند داشت» (آیه 18 سوره حدید) عنوان کرد و گفت: ایشان واقعاً تصدیق‌کننده بودند و خداوند هم اجر کبیری به ایشان عطا کرد.

پیشکسوت قرآنی کشورمان ادامه داد: خداوند در آیه بعد این سوره (آیه 19 سوره حدید) می‌فرماید «وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُولَئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَاءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ...؛ و كسانى كه به خدا و پيامبران وى ايمان آورده‏‌اند آنان همان راستينانند و پيش پروردگارشان گواه خواهند بود [و] ايشان راست اجر و نورشان...» یعنی افرادی که به خدا و رسول ایشان و فرزندان پیامبر ایمان آوردند و هیچ‌چیزی کم نگذاشتند، اجر عظیم هم دریافت خواهند کرد که شهید سلیمانی مصداق این مسئله بودند.

شخصیت بی‌نظیر در تاریخ بشریت

وی با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی شخصیتی بی‌نظیر در قرون اخیر بود، گفت: خداوند در قرآن در خصوص چنین افرادی تأکید می‌کند که برای آنان اجر عظیمی در نظر گرفته است و نور آن‌ها به تمام دنیا تابیده می‌شود و همه جا را روشن می‌کند.

حنیفی با یادآوری رشادت‌های شهید سلیمانی در کمک به ابناءبشر اظهار کرد: ایشان در زمانی که هیچ‌کس جرئت مبارزه با داعش نداشت به کمک افراد مظلوم و مستأصل در عراق و سوریه شتافت. در آن زمان داعش هزاران نفر را در یک شهر قتل و عام کرد و تمام دختران را با هر کیش و مسلکی به اسارت برد یعنی افرادی که شیعه هم نبودند اما شهید سلیمانی به یاری مظلومان رفت و حقوق بشر اسلام را به دنیا نشان داد.

پیشکسوت قرآنی کشورمان اضافه کرد: زمانی که داعش در شهرهای نبل و الزهرا، خان طومان و... هزاران جنایت انجام داد و مردم آنجا را از وطن خود بیرون راند، شهید سلیمانی مانع مهاجرت اجباری و اخراج آنان از وطنشان شد که این کار مصداق بارز آیه «إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ فقط خدا شما را از دوستى با كسانى باز مى‌دارد كه در [كار] دين با شما جنگ كرده و شما را از خانه‌هايتان بيرون رانده و در بيرون‏ راندنتان با يكديگر همپشتى كرده‏‌اند و هركس آنان را به دوستى گيرد آنان همان ستمگرانند» (آیه 9 سوره ممتحنه) بود.

وی با بیان اینکه خداوند در آیه مذکور تأکید می‌کند هرگز با کسانی که شما را از دیار و سرزمینتان بیرون می‌کنند دوستی نکنید و رابطه نداشته باشید، گفت: شهید سلیمانی و یارانش مانند شهید ابومهندس خصم چنین افرادی بودند یعنی با جهاد و ایستادگی آیات قرآن را زنده کردند و قرآن هم می‌فرماید: «...فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا؛... مجاهدان را بر خانه‏‌نشينان به پاداشى بزرگ برترى بخشيده است». (آیه 95 سوره نساء) خداوند به این افراد پاداشی بزرگ می‌دهد و نمی‌توان برای این پاداش عظیم توصیفی قائل شد و آن را توصیف کرد.

دلسوز و شفیق انسان‌ها

حنیفی تصریح کرد: سردار در باب انسانیت دلسوز و شفیق بود و برای فرزندان شهدا نه تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلف اعم از لبنان، سوریه، عراق و افغانستان واقعاً یک پدر بود و نمونه‌های فراوانی از برخورد و رفتار ایشان با فرزندان شهدا وجود دارد که چگونه با کودکان حتی با زبان کودکانه صحبت می‌کردند و هنگام نیاز به یاری آنان می‌رفتند.

وی با اشاره به نمونه‌های خدمت‌رسانی این شهید بزرگوار در حوادث طبیعی کشورمان گفت: سردار سلیمانی در سیل‌، زلزله، جنگ‌ و غربت‌ به یاری مردم رفتند و عمر خود را صرف خدمت به انسانیت و شرف امت و حفظ تمامیت ارضی کشورهای اسلامی کردند.

پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه هرچه درباره شهید سلیمانی بگوییم کم است، گفت: اینکه گفته می‌شود مکتب شهید سلیمانی یعنی واقعاً سیره ایشان یک مکتب و مدرسه است و باید همگان درس فتوت، جوانمردی، وطن‌پرستی، خداپرستی و انسانیت را از ایشان فرابگیرند.

وی اظهار کرد: ایشان حتی درس نظامی بودن را به تمام نظامیان دادند شهید سلیمانی نشان داد که نظامی واقعی کیست و باید به فکر نه تنها مردم کشور خود بلکه تمام مردم دنیا بود و همه انسان‌ها حتی اگر دینشان هم مثل هم نباشد، همه از نسل بنی بشر و یکی هستند، بنابراین شهید سلیمانی یکی از بهترین‌ها بودند که هیچ بزرگی نمی‌تواند ایشان را توصیف کند.

انتهای پیام
captcha