موازی‌کاری مانع رشد و ترقی فعالیت‌های قرآنی می‌شود
کد خبر: 4109391
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۰
علی‌اکبر حنیفی:

موازی‌کاری مانع رشد و ترقی فعالیت‌های قرآنی می‌شود

پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر ایجاد یک نهاد مستقل امور قرآنی، گفت: تشتت در تصمیم‌گیری، عدم هماهنگی و موازی‌کاری مانع رشد و ترقی فعالیت‌های قرآنی می‌شود.

علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنیعلی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت و داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با ایکنا از فارس، با اشاره به تناسب تألیفات قرآنی با نیاز جامعه، گفت: فعالیت‌های بسیاری در این زمینه انجام می‌شود و نهادهای مختلفی نیز تلاش می‌کنند اما چون کارها بر اساس مرکزیت و محوریت خاص نیست متأسفانه نتیجه‌ای در حد سرمایه و تلاش‌ها حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه به‌طورکلی فعالیت‌های قرآنی متناسب با زمان، جوانان، بانوان و... نیست، اظهار کرد: تلاش و حسن نیت برای خدمت به قرآن داشتیم اما به دلیل تشتت در تصمیم‌گیری، اجرا و مدیریت کار و عدم هماهنگی دستگاه‌ها وضعیت این نوع فعالیت‌ها خوب نیست.

داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: به دلیل عدم هماهنگی، صدها برابر چیزی که مورد نیاز است، تألیفات مختلف وجود دارد به عنوان مثال هر کس متناسب با سلیقه خود کتاب روخوانی، تجوید و ... نوشته است، درحالی‌که اکثر آن‌ها هیچ مبنایی ندارد و ممکن است خلاف اصول اقرا باشد.

حنیفی با بیان اینکه در برخی زمینه‌های قرآنی تحقیقات لازم انجام نشده است، گفت: رشته‌هایی که اکنون وجود دارد شاید 10 درصد ظرفیت بالقوه فعلی ما باشد و آن رشته‌هایی که باید در رابطه با علوم قرآنی وجود داشته باشد، نیست و چه بسا تحقیق کنیم‌ و رشته‌های جدیدی نیز ایجاد و اضافه شود.

وی با تأکید بر ایجاد یک نهاد واحد مسئول امور قرآنی برای ایجاد نظم در تألیفات و دیگر امور قرآنی گفت: انجام برخی از فعالیت‌های غیرضروری و تکراری که بعضاً نباید انجام شود به دلیل نبود یک مدیریت واحد قرآنی است که مانع رشد و ترقی در عرصه قرآن در کشور نیز می‌شود.

داور مسابقات بین‌المللی قرآن با تصریح اینکه در فعالیت‌های مختلف نهادهای واحد داریم که مسئولیت را برعهده گرفته‌اند، اضافه کرد: ده‌ها سازمان به نام قرآن ایجاد کردیم اما هیچ‌کدام امور قرآنی را انجام نمی‌دهند، هرکدام می‌گویند فقط مسئول این کار هستیم و آن کار وظیفه ما نیست.

پیشکسوت قرآنی کشورمان در پایان اظهار کرد: اکثر نهادهایی که در این زمینه وجود دارد فعالیت‌های تکراری انجام‌ می‌دهند یا هماهنگ نیستند. همچنین در زمینه‌های مختلف قرآنی ازجمله حفظ، تفسیر، قرائت، مفاهیم قرآن و... هنوز هم کارهای بسیاری وجود دارد که باید انجام دهیم اما انجام نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha