آیات قرآن بیان‌کننده توحید در حاکمیت است
کد خبر: 4109024
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
آیت‌الله دژکام:

آیات قرآن بیان‌کننده توحید در حاکمیت است

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه در قرآن کریم آیات متعددی است که بیان‌کننده توحید در حاکمیت است، به بیان برخی از آیات قرآن در این رابطه پرداخت.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس امروز، 2 دی‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: دنیا گذاشتنی و رفتنی است و اگر جای ماندن بود دیگرانی بودند که بیش از ما شرایط باقی بودن را داشتند.

وی با یادآوری حدیثی از مولای متقیان علی(ع) در این رابطه اظهار کرد: آن حضرت فرمودند: اگر کسی می‌خواست بماند حضرت سلیمان(ع) بود چون هم پیغمبری و هم‌حکومت بر همه دنیا را داشت، ولی وقتی ساعتِ پایان رسید سلیمان هم نتوانست مرگ را از خودش دور کند، پس برای زندگی در عالم دیگر توشه‌ای برداریم.

آیت‌الله دژکام، بهترین توشه برای سفر آخرت را تقوا مطرح کرد و افزود: کسی که خداترس و مطیع فرمان خداوند باشد در عالم دیگر جز لطف و خوبی خدا چیزی را نخواهد دید.

امام جمعه شیراز ادامه داد: سخن در باب معارف انقلاب اسلامی به بحث توحید در حاکمیت رسید، توحید در حاکمیت یعنی همانگونه که خدا خالق جهان طبیعت و قانونگذار جامعه بشری است در مقام مدیریت جامعه بشری هم باید خداوند مدیریت کند، دیگری حق ندارد بگوید می‌خواهم مدیر باشم، اگر بگوید این حق را دارم باید بگوید این حق را از کجا پیدا کرده است.

وی ادامه داد:  این بحث در فلسفه سیاسی تحت عنوان مشروعیت مطرح است. قوی‌ترین نظریه درباره مشروعیت که در طول تاریخ ذهن بشر را اقناع کرده، بحث مشروعیت الهی است یعنی بگوییم حکومت حق خداوند است و خداوند حکومت را به یک نفر از اولاد آدم داده است. پشتیبان این نظریه آیات قران کریم است و در بین ما شیعیان روز عید غدیر اهمیت ویژه دارد چرا که خداوند در آن روز به پیامبر(ص) دستور داد حضرت علی (ع) و یازده فرزند معصومش را به عنوان امام، خلیفه الهی، جانشین پیامبر و حاکم بر جامعه بشری معرفی کند و این اعتقاد ما شیعیان است.

امامت مستقل از توحید نیست

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: با توجه به اینکه امامت مستقل از توحید نیست، امروز به دستور خداوند حکومت به وجود مقدس ولیعصر امام زمان(عج) اختصاص دارد. او می‌آید حکومت الهی جلوه‌گر می‌شود.

وی با اشاره به در پیش رو بودن سالروز شهادت حضرت زهرا(س) گفت: این بانوی با عظمت شهید شده است تا این اصل که حاکمیت حق خداوند است، فراموش نشود و خدای متعال به هرکس بخواهد واگذار می‌کند. حق این حاکمیت را خدای متعال برای حضرت علی و فرزندان معصوم(ع) قرار داده است؛ خداوند مالک این عالم است پس برای حاکمیت بهترین فرد را او معرفی می‌کند و باید تسلیم باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینکه در قرآن کریم آیات متعددی است که بیان‌کننده توحید در حاکمیت است، گفت: حکومت منحصراً متعلق به خداست، اگر کسی بگوید خداوند این حق را به حضرت علی(ع) واگذار کرده است، این حرف، حرف حقی است، چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ...؛ اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن...» (آیه 67 سوره مائده). حق علی (ع) حقی است که خدا اعلام کرده است.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه 57 سوره انعام می‌فرمایند «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ ۖ يَقُصُّ الْحَقَّ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الْفَاصِلِينَ؛ فرمان جز به دست ‏خدا نيست كه حق را بيان مى ‌كند و او بهترين داوران است» حکم دست خداوند است و او توضیح می‌دهد حق چیست، حکم خداوند که آمد بدانیم حق است، بدون دلیل کسی در پیشگاه خدا عزیز نمی‌شود، بدون دلیل کسی پیامبر یا امام نشده است، مقامات و صلاحیت‌های آ‌ن‌ها را خدا می‌دانسته است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به 40 سوره یوسف «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ ۚ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ؛ فرمان جز براى خدا نيست دستور داده كه جز او را نپرستيد اين است دين درست ولى بيشتر مردم نمى‏‌دانند» خداوند عالم همه عوالم وجود است و فرموده غیر از خدا کسی را نپرستید، اگر دیگران را پرستش کردید به خودتان ضرر زده‌اید. امروز عده‌ای با عنوان اومانیزم (انسان‌محوری) می‌گویند کاری با خدا نداریم! این عالم در ید قدرت خداست و کسی که نافرمانی می‌کند خودش را ضایع می‌کند. خدا دستور داده است غیر از خدا کسی را نپرستید، دین محکم این است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین به آیه 67 سوره یوسف «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ ۖ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ۖ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ؛ فرمان جز براى خدا نيست بر او توكل كردم و توكل‏كنندگان بايد بر او توكل كنند» اشاره کرد و گفت: حکومت فقط برای خداست آیا او صدای ما را می‌شنود یا خیر؟ آیا جایی هست که بگوییم آنجا نمی‌توانیم با خداوند صحبت کنیم؟ بر خداوند توکل کنید؛ با خدا معامله کنید، این از ویژگی دین اسلام است، اسلام انسان را بالا کشیده است.

وی بیان کرد: همچنین خداوند در آیه 186 سوره بقره فرمودند: «وَإِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنّي فَإِنّي قَريبٌ ۖ أُجيبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ ۖ فَليَستَجيبوا لي وَليُؤمِنوا بي لَعَلَّهُم يَرشُدونَ؛ و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند [بگو] من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا بخواند اجابت مى ‏كنم پس [آنان] بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند باشد كه راه يابند». خدا با این عظمت گفته است من نزدیک شما هستم با من راز و نیاز کنید تا خواسته شما را اجابت کنم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این ویژگی توحید در حاکمیت است که از ریز درشت مسائل حکومت و اجتماعی تا بزرگترین مسائل عالم طبیعت همه به دست خدای متعال است، هر طور او بخواهد می‌شود و باید این مسیر را ادامه دهیم، گفت: توحید در حاکمیت این اثر را دارد که دل انسان را محکم می‌کند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تصریح کرد: اگر عالم اسلام لطمه خورده و دیگران در جولان می ‌دهند برای این است که از بحث توحید در حاکمیت فاصله گرفته‌ایم. درب خانه حضرت زهرا(س) به آتش کشیده شد که به دلیل نفهمیدن توحید در حاکمیت بود، اگر فهمیده بودند کار بشر به اینجا نمی‌رسید. اگر امروز باد به پرچم اسلام و مسلمین می‌وزد برای این است که مسلمانان یک‌بار دیگر متوجه توحید در حاکمیت شده‌اند و منتظر خلیفه الهی هستند.

راه نجات در مکتب حضرت زهرا(س) است

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران در مکتب فاطمه زهرا(س) یاد گرفته‌اند و به گوش همه می‌خواند که راه نجات اینجاست و جای دیگری نروید، افزود: امروز شما ملت سرافراز ایران این مردانگی را به میدان می‌آورید و می‌گویید پای کار دین هستیم، تا آخر این مسیر برای حمایت از دین و اسلام و رفع مظلومیت از فرزندان حضرت زهرا(س) ایستاده‌ایم. امامانی که باید بشریت در پرتو هدایت آنها به جایی می‌رسید یکی یکی به شهادت رسیدند و یک روزی باید این ضرر بزرگ جامعه انسانی جبران شود، ان‌شاءالله این حرکت اسلامی متصل شود به ظهور آن حضرت و حکومت به دست امام زمان(عج) محقق شود.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه با یادآوری اینکه روز سه‌شنبه هفته پیش‌رو سالروز شهادت حضرت زهرا(س) است، گفت: فاطمیه و ایام شهادت آن حضرت فرصتی است که ما مکتب فاطمی را در سبک زندگی اسلامی مرور کنیم و بهتر یاد بگیریم و نهایتاً در زندگی خود پیاده کنیم. مسئله خانواده از این جهت اهمیت ویژه‌ای دارد یک طوری در تمدن اروپایی به مسئله خانواده بی‌اعتنایی و بی‌احترامی شده و چون به ظاهر قدرتمند هستند سعی می‌کنند بیماری خود را به ما سرایت دهند و تلاش سنگینی می‌کنند و این روزها بیشتر جلوه‌هایش دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه مسئله خانواده در غرب دچار این چالش است که همجنسگرایان رسماً و قانوناً با هم ازدواج می‌کنند، افزود: این بیماری بزرگ که قوم لوط مبتلا و نابود شد، خانواده در اروپا و امریکا دچار این چالش شده است و تحت عنوان انقلاب جنسی که ناموس و غیرت معنایی نداشته باشد. فیلسوفان از خدا بی‌خبری در توجیه این مسئله کتاب نوشتند؛ تعمد دارند و اصرار دارند بیماریشان را به ما منتقل کنند اسمش هم نظریه‌پردازی اگزیستانسیالیسم گذاشتند و می‌گویند ناموس و غیرت را رها کنید. مشکلات تمدن اروپایی اینهاست و این بیماری‌ها و مشکلات را به اسم آزادی منتشر می‌کنند. اسم مقدس است اما مفهوم زشت است باید این تلاش را داشته باشیم که به مبنای تحکیم خانواده در جامعه خودمان بپردازیم.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه حضرت زهرا (س) بانوی حجاب و عصمت و عفت است، گفت: در این عالم فرزندانی مثل امام حسن(ع) و امام حسین(ع) تقدیم کرده و الگویی است که باید روی این مسئله کار شود. در استان فارس درباره خانواده طرح خانواده متعالی برای پیشبرد ارزش‌های دینی مطرح شده و تلاش‌هایی هم انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در ایام فاطمیه باید این مطالب برای مردم تبیین شود تا سبک زندگی فاطمی رواج پیدا کند، گفت: نباید در این زمینه کم کاری کرد. پیامبر طبیب دوار بوده است و باید با مردم صحبت شود. مشتری این قضیه کم نیست.

ضرورت توجه به طرح خانواده اسلامی

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه طرح خانواده اسلامی و متعالی ذیل نقشه مهندسی فرهنگی استان باید مورد توجه قرار بگیرد تا در کلان مسائل فرهنگی بتوانیم سبک زندگی اسلامی را رواج دهیم، گفت: غرب سبک زندگی خودش را رواج داده است و ما هم باید سبک زندگی اسلامی را رواج دهیم. مطمئن باشید دست قدرت الهی پشت سر شماست، خدا از حجاب حمایت می‌کند چون دستور خودش است. این مسیر را در هر مناسبت دنبال کرده و هدف‌ها را یادآور شد.

وی در ادامه سخنان خود با یادآوری در پیش رو بودن روز صنعت پتروشیمی نیز گفت: صنعت پتروشیمی را باید به صورت ویژه درباره فارس و شیراز دنبال کنیم، چون هم پتروشیمی استان فارس و شیراز مادر پتروشیمی‌های کشور بوده و هم در آموزش علوم مربوط به نفت حرف داشتیم. از قدیم و این امر برای اکنون نیست. بحمد الهی توسعه خوبی در استان بوشهر ایجاد شده اما مدیران اصلی پتروشیمی کشور که عموما از فارس بودند، تدبیرشان برای استان فارس چه بوده و چیست.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ۸ پتروشیمی بعد از پتروشیمی شیراز باید در استان فارس راه اندازی می‌شده که هیچ کدام انجام نشده است، افزود: فارس از نظر منابع گاز بعد از حوزه پارس جنوبی دومین منبع انرژی کشور است؛ تعریف ۸ پتروشیمی در فارس برای این بوده است چرا درباره این‌ها کاری نمی‌کنیم؟ نسل بعدی به ما نخواهند گفت که چرا فکری نکردید؟

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه در مسائل توسعه علمی و فناوری استان متاسفانه در طول مدت طولانی کم لطفی شده و باید جبران شود، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در برنامه هفتم توسعه چه برنامه‌ای برای این مسئله دارند؟ اگر نمایندگان با صاحب‌نظران همراهی کنند در استان به نتایج خوبی می‌رسیم.

وی یادآور شد: سرمایه‌هایی که از تولید فرار می‌کند و سبب تورم شده است، پول در جیب برخی است که در تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. این پول‌ها باید به سمت تولید جهت‌دهی شود.

آیت‌الله دژکام همچنین به نامگذاری سال اشاره کرد و گفت: امسال سال تولید دانش‌بنیان است. پتروشیمی یکی از مراکز تولیدی دانش بنیان است متاسفانه مشکلاتی در کارخانه قدیمی پیدا شده که رنج‌آور است. اینجا مدیر قوی می‌خواهد که دلسوز باشد و خدای نکرده پای فساد نباشد؛ اینجا مادر پتروشیمی عسلویه شده مادر پتروشیمی‌های فارس نمی‌تواند باشد؟ امیدوار هستیم که با همت عالی همه مجموعه‌ها و همکاری این مسائل سامان پیدا کند.

انتهای پیام
captcha