5درصد بودجه پژوهشی علوم پزشکی به جوانی جمعیت اختصاص یافته است
کد خبر: 4108954
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

5درصد بودجه پژوهشی علوم پزشکی به جوانی جمعیت اختصاص یافته است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وضعیت بحرانی در خصوص جمعیت، گفت: 5درصد بودجه پژوهشی علوم پزشکی به جوانی جمعیت اختصاص یافته است.

یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، امروز اول دی ماه، در مراسم تجلیل از پژوهشگران که در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، اظهار کرد: در ارزیابی ها همواره مرجعیت علمی، تولید علم و فناوری از جدی ترین خواسته های مسئولین است.

وی با اشاره به بیانات رهبری در خصوص علم بیان کرد: اگر کشوری علم و فناوری تولید کند تواناست چرا که توانا بود هر که دانا بود. لذا قدرت در گرو تولید علم و دانش است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود:در حوزه تحقیقات و فناوری پاسخگویی به نیازهای کشور مهم است لذا باید بدانیم در حال حاضر چه نیاز داریم بر این اساس در بین نیازهای کشور تهدیدهای حوزه سلامت که هزینه ایجاد می‌کند برای ما مهم است.

پناهی ادامه داد:یکی از معضلات اصلی دانشگاه‌ها پاسخ به تهدیدهای حوزه سلامت است این تهدیدها شامل بار بیماری‌ها ، جمعیت ، تغییرات اقلیمی و اعتیاد می‌شود.

وی بیان کرد: در واقع نمی‌توان در تولید علم اول بود اما در بیماری‌ها آدم از دست دهیم.اهمیت موضوع جمعیت از دیگر موارد مهم است اما در کشور این روند نزولی است که یک فاجعه محسوب می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در دوران کرونا مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل بود و یک فاصله جدی با دانش‌آموزان و دانشجویان افتاد که این امر باعث شد تا این دو قشر به فضای مجازی وابسته شده و این فضا مدیریت را در راستای تربیت گرفته است.

وی اضافه کرد:دانشگاه‌هایی که در حوزه روانشناسی ، جامعه شناسی و مباحث علوم انسانی فعالیت دارند باید در این خصوص پژوهش کنند که چرا پس از 40 سال در چند ماه اخیر رفتارهای غیر قابل توجیه را از دانشجویان و دانش‌آموزان شاهد بودیم.

پناهی با اشاره به اهمیت جمعیت افزود: اصلاح جمعیت با شعاری که هنوز در برخی مراکز به چشم می‌خورد امکان پذیر نیست در این خصوص تلاش‌های زیادی انجام شده که از آن می‌توان به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت اشاره کرد ضمن اینکه از طرح‌هایی با این جنس حمایت ویژه داریم و لذا ارزش این را دارد که چنین قرارگاهی در دانشگاه هم شکل گیرد چرا که در برخی از استان‌ها شیب افت جمعیت را داریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در معاونت تحقیقات قوانین مصوب جوانی جمعیت تصویب شده که تخصیص 5 درصد بودجه پژوهشی علوم پزشکی از جمله مواردی است که در نظر گرفته شده و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌های کشور در موضوع جوانی جمعیت بوده است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از معضلات بار بیماری‌هاست که باید ارزیابی شود و لذا یکی از کارهای جدی که انجام دادیم ماموریت دادن به دانشگاه ها در خصوص پاسخگویی به این مورد است.

پناهی اضافه کرد: امروزه وضعیت ما به لحاظ تولید علم و فناوری در منطقه خوب هست اما آنچه نیاز کشور است شتاب تولید علم و الزاماتی است که باید در این راستا صورت گیرد چرا که فقط با تولید علوم نمی‌توانیم به مرجعیت علمی برسیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: باید از علوم جدید برای تولید علم استفاده کنیم علومی که می‌تواند برای ما قدرت آورد و هم برای درمان مردم مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی علمی بیان کرد:دانشجویان و اساتید ما در خارج از کشور باید دیپلمات علمی باشند.دانش اگر منجر به ثروت و اقتصاد دانش‌بنیان نشود کارساز نیست

پناهی گفت: یک شاخص در وزارت بهداشت داریم که امیدواریم این شاخص ارزیابی درستی داشته باشد اما در هر صورت سرعت تولید علم به وسیله کشورهای منطقه از ما بیشتر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص تخصیص اعتبارات به دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: دولت از لحاظ توزیع بودجه خوش سلیقه نبودند و این تقسیم بودجه باید بر اساس عدالت باشد.

وی تصریح کرد:توزیع منابع از جمله نیرو و بودجه باید بر اساس عدالت باشد لذا هر چه بتوانیم برای حوزه پژوهش هزینه کنیم در واقع سرمایه گذاری کرده‌ایم .اقدامات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌ویژه در حوزه بین‌الملل شایسته تقدیر است، اما کافی نیست و نباید سرعت تولید علم در دانشگاه‌های تیپ‌های ۱، ۲ و ۳ پایین بیاید.

پناهی گفت: یکی از جدی ترین شاخص ها مجلات هستند و معتقدیم که یکی از راه‌های ارتقاء علمی تولید مجلات است و ارتقاء مجلات باید همه ساله صورت گیرد.

وی اظهار کرد: ما امسال دانشگاه‌ها را در بحث ارزشیابی‌ها ماموریت‌گرا کردیم و سعی کردیم ارزشیابی را عدالت محور کنیم ضمن اینکه بر شاخص‌های جدید و اثربخش تاکید ویژه داشتیم، ما آماده استفاده از تجربیات کارشناسان و متخصصان در بحث چک‌لیست‌ها و ارزشیابی‌ها هستیم.

پناهی افزود: همچنین در سامانه نیماد برنامه‌های حمایتی ویژه از دانشجویان نخبه را لحاظ کردیم، ضمن اینکه در جشنواره رازی هم بخش ویژه دانشجویان را فعال کردیم که هر دو برای اولین بار بوده و در موضوع جشنواره‌های دانشجویی هم تمامی پاداش‌ها را داده‌ایم؛ همچنین باید اشاره کنیم که تمامی پایان‌نامه‌های دانشجویی مسئله مورد حمایت ۱۰۰ میلیون تومانی قرار می‌گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد:یکی از جدی ترین خواسته‌های ما این است که به دانشجویان توجه شود اگر دانشجو را از دانشگاه حذف کنیم آن دانشگاه ارزشی ندارد.وضعیت کشور از لحاظ فناوری در جایگاه 53 هستیم و ارزش این را دارد که این وضعیت را ارتقاء دهیم

وی تصریح کرد: باید ادامه تولید دانش را به فناوری وصل کنیم و فناوری باید به شاخص ارزیابی دانشگاه‌ها تبدیل شود.تمام هزینه های دانشگاه را باید به سمت تولید علم ، دانش و فناوری پیش ببریم.

پناهی گفت: ضرورت دارد فناوری به شاخص برتر دانشگاه‌ها تبدیل شود، پتنت و ثبت لازم بوده، اما کافی نیست و باید کار تحقیقاتی در مسیر تولید علم، دانش و فناوری به‌خوبی ترسیم شود از این رو به همه دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که حمایت کامل را از دانشجویان خود در این خصوص داشته باشند، ما ارتقاء اعضای هیات علمی را به ارتقاء کشور گره زده‌ایم.

انتهای پیام
captcha