۸۲ درصد از مؤسسات قرآنی قزوین موقعیت ملکی ضعیفی دارند
کد خبر: 4106845
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲

۸۲ درصد از مؤسسات قرآنی قزوین موقعیت ملکی ضعیفی دارند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین با بیان مشکل مکانی مؤسسات قرآنی در قزوین، گفت: از ۳۴ مؤسسه قرآنی زیر نظر فرهنگ و ارشاد قزوین، ۱۵ درصد به لحاظ موقعیت ملکی در وضعیت عالی، ۳ درصد در وضعیت خوب و ۸۲ درصد در وضعیت ضعیف و خیلی ضعیف قرار دارند که یکی از دلایل ضعف در اختصاص مکان به مؤسسات قرآنی کمبود خیرین در حوزه قرآن است.

فائزی مدیرکل ارشاد قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، محمد حسین فائزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، در گفت‌وگوی ویژه خبری که شامگاه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ از شبکه قزوین با موضوع نقشه رشد مؤسسات قرآنی استان قزوین پخش شد، اظهار کرد: اکتفا به کار ظاهری در حوزه قرآن همچون قرائت، زیبا خوانی و حفظ خوب است اما صرفاً توجه به این موارد غلط است و سبب ایجاد آسیب می‌شود چراکه قرار نیست فقط قرآن بخوانیم بلکه باید فارغ از تمام شعار زدگی‌ها به معنای قرآن عمل کنیم.

وی اظهار کرد: چند ماه پیش به سراغ بررسی چالش‌های حوزه مؤسسات قرآنی رفتیم که دریافتیم چنین اطلاعات جامعی در دسترس نیست و با توجه به اینکه تا زمانی که وضع موجود به دقت شناخته نشود نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم از مردادماه به بررسی چالش‌های مؤسسات قرآنی پرداختیم که این روند به‌صورت کاملاً مهندسی و مرتب صورت گرفت و کنشگران مردمی قرآنی ما در قالب مجموعه حقوقی منسجم شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین درباره موازی کاری دستگاه‌های فرهنگی، بیان کرد: موازی کاری در عرصه فرهنگ آفت است البته در دولت جدید و گروه مدیریتی جدیدی که در استان قزوین مستقر هستند موازی کاری دیگر مفهومی ندارد و ما با دستگاه‌هایی که در عرصه قرآن فعالیت می‌کنند برادرانه و مؤمنانه در ارتباط هستیم تا بتوانیم نتیجه‌ای اثربخش حاصل کنیم.

فعالیت ۳۴ مؤسسه قرآنی دارای مجوز فرهنگ و ارشاد در قزوین

وی ادامه داد: فعالیت‌های ۳۴ مؤسسه فعال که با دریافت مجوز از فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند را در قالب کارنامه واقعی تدوین کرده‌ایم تا از این طریق نظام مسائل مشخص شود که هر یک از این مؤسسات دارای چه مشکلاتی هستند.

فائزی تأکید کرد: از ۳۴ مؤسسه قرآنی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد قزوین، ۱۵ درصد به لحاظ موقعیت ملکی در وضعیت عالی، ۳ درصد در وضعیت خوب و ۸۲ درصد در وضعیت ضعیف و خیلی ضعیف قرار دارند که یکی از دلایل ضعف در اختصاص مکان به مؤسسات قرآنی کمبود خیرین در حوزه قرآن است.

وی با اشاره به اینکه نمره وضعیت استان قزوین در حوزه مؤسسات قرآنی بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: خیرین در مذاکره‌ها عنوان می‌کنند که از چگونگی حمایت از مؤسسات قرآنی اطلاع ندارند بنابراین نبود مکان برای مؤسسات معلول محسوب می‌شود و علت این است که نظام گزارش دهی خوبی برای ارتباط با خیرین در جهت تزریق منابع وجود ندارد.

این مسئول تصریح کرد: مشکل از مؤسسات قرآنی که توسط مردم شکل‌گرفته است، نیست مشکل این است که نظام جذب درستی وجود ندارد که از این مؤسسات حمایت شود تا بتوانند با بستری بهتر در جهت اثرگذاری بیشتر فعالیت کنند.

وی اظهار کرد: آموزش جذب منابع و ارائه گزارش درست به خیرین جزو کم‌ترین کارهایی است که حاکمیت باید برای مؤسسات قرآنی انجام می‌داد که تا به امروز از انجام این حداقل‌ها در حوزه قرآنی دریغ کرده است.

اجرای پنج شاخصه در جهت پیشرفت مؤسسات قرآنی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: پنج شاخصه اصلی را برای حرفه‌ای‌تر شدن مؤسسات قرآنی در نظر گرفته‌ایم که تبلیغ، اطلاع‌رسانی و گزارش دهی به خیرین، تأمین زیرساخت، فضاسازی داخلی، اعطای مدرک و برگزاری آزمون تخصصی از موارد مهم به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: آموزش‌های حرفه‌ای و جدی برای مؤسسه داران قرآنی و هر مجموعه‌ای که در عرصه قرآن فعالیت می‌کند را به‌زودی آغاز خواهیم کرد و از هیچ همتی در این راه دریغ نمی‌کنیم.

فائزی با بیان اینکه در حوزه تقویت مؤسسات قرآنی تمرکز کرده‌ایم، گفت: در حوزه تخصیص بودجه به حوزه قرآنی چالش‌هایی وجود دارد؛ به‌طور مثال در طول سال‌های اخیر بودجه حوزه معاونت هنری ۱۰ برابر شده اما به بودجه حوزه قرآن تنها ۵ درصد افزوده شده است.

وی اظهار کرد: حدود ۱۲ سال پیش تنها ساختمان قرآنی فرهنگ و ارشاد قزوین که معروف به سرای قرآنی نهج‌البلاغه است و در جنب کتابخانه امام خمینی (ره) قرار دارد به دلایلی در اختیار مدیریت حوزه علمیه قرار گرفت که وعده داده شده این ساختمان در سال آینده برای فعالیت‌های قرآنی در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد قزوین قرار می‌گیرد که امیدواریم این امر تحقق یابد.

فائزی بیان کرد: پنج علت اولیه و ۱۵ علت ثانویه در خصوص مشکلات مؤسسات قرآنی ارزیابی شده است که رفع مشکلات مشترک در اولویت قرار دارد، پیش‌بینی می‌کنیم اگر بخشی از این مشکلات حل شود بیش از ۷۰ درصد مشکلات مؤسسات قرآنی برطرف خواهد شد.

این مسئول در پایان گفت: با کسب گزارش‌های کامل از مؤسسات قرآنی قطعاً مجمع خیرین برای مؤسسات قرآنی تشکیل خواهیم داد تا بتوانیم جذب منابع انجام دهیم و بخشی از مشکل مالی مؤسسات را مرتفع کنیم.

انتهای پیام
captcha