چرا جشنواره تلاوت‌های مجلسی در چهارمحال‌وبختیاری برگزار نمی‌شود؟
کد خبر: 4101685
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۱

چرا جشنواره تلاوت‌های مجلسی در چهارمحال‌وبختیاری برگزار نمی‌شود؟

جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی امسال وارد هفدهمین سال برگزاری شده و چهارمحال‌وبختیاری یکی از چهار استان کشور است که تا کنون هیچیک از دوره‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی را برگزار نکرده است.

داود جعفری، دبیر جشنواره ملی تلاوت های مجلسی

جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی چند سال قبل با همت جمعی از اعضای قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران كار خود را در سطح جلسات قرآن شهر تهران آغاز كرد و كم كم به سراسر كشور گسترش یافت. این جشنواره امسال وارد هفدهمین سال برگزاری شده و از دهم شهریور تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ به مدت شش ماه در مراحل مختلف شهرستانی، استانی و کشوری در حال برگزاری است تا در نهایت برترین قاری جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ از دیدگاه مردمی در دو بخش بانوان و آقایان، برترین ترتیل‌خوانان قرآن در سال ۱۴۰۱ و برترین حافظ کل قرآن سال ۱۴۰۱ از دیدگاه مردمی و فنی تعیین و معرفی شوند؛ امسال همچنین دومین دوره بخش بین‌الملل جشنواره تحت عنوان «قاری الجمهور» در همین بازه زمانی برگزار می‌شود.

در جشنواره امسال بانوان نیز به شکل حضوری در مرحله فینال به تلاوت خواهند پرداخت و همچون آقایان ارزیابی مردمی برای آنان نیز در نظر گرفته شده است. در بخش قرائت ترتیل، آلبوم بیان وحی ۲، با تلاوت هشت نفر از منتخبان رشته قرائت ترتیل اهل تشیع و هفت نفر از منتخبان و مرتلان اهل سنت تولید و در مراسم پایانی فجر تلاوت همزمان با ایام‌الله دهه فجر از آن رونمایی می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی این جشنواره آتش به اختیار و مردمی بودن آن است که از دل جلسات قرآن و با تکیه بر همت اساتید و فعالان قرآنی پا گرفته و در سایه نگاه عمیق به بیانات مقام معظم رهبری و تلاش برای محقق ساختن مطالبات قرآنی ایشان پیگیری شده است که امروز گستره این رویداد قرآنی مردمی در سراسر کشور قابل توجه و چشمگیر بوده و می‌رود که در بخش بین‌المللی نیز بیش از پیش فراگیر شود.

چهارمحال‌وبختیاری یکی از چهار استان کشور است که تا کنون هیچیک از دوره‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی را برگزار نکرده و پیگیری‌های خبرنگار ایکنا از مسئولان نهادهای متولی و نیز چند چهره قرآنی حاکی از بی‌اطلاعی آنان از این موضوع بود. برای آگاهی از چرایی عدم برگزاری جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی در استان و نیز اطلاع از سازوکار اجرا در استان‌ها، گفت‌وگویی با دبیر جشنواره انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

تشکیل ستاد مردمی جشنواره در ۲۷ استان

داود جعفری، دبیر جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه این جشنواره یک کار صد در صد مردمی است، اظهار کرد: هیچیک از نهادهای قرآنی در این رویداد نقش ندارند و لذا انتظار اطلاع‌رسانی یا اجرا در استان‌ها از سوی آنان وجود ندارد، با توجه به مردمی بودن این رویداد، طبیعتاً باید عده‌ای به‌صورت خودجوش از بدنه مردم در یک استان یا شهر به ما اعلام آمادگی کنند تا تمهیدات بعدی از سوی دبیرخانه در تهران برای اجرای جشنواره در آن استان یا شهر پیش‌بینی شود.

وی با ذکر اینکه تا کنون کسی از شهرهای چهارمحال‌وبختیاری نسبت به اجرای جشنواره تلاوت‌های مجلسی اعلام آمادگی نکرده است، افزود: در حال حاضر در ۲۷ استان ستاد مرکزی و پایگاه مردمی اجرای جشنواره تشکیل شده است اما چهار استان چهارمحال‌وبختیاری، سمنان، کردستان و ایلام تا کنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند. با اینحال هستند قرآنیانی از این استان‌ها که به‌صورت مستقل آثار خود را به دبیرخانه ارسال می‌کنند و ارزیابی می‌شوند.

استقبال از داوطلبان اجرای جشنواره در استان

وی عدم استقبال استان از این رویداد ملی را نشانگر نبود همت و حس و حال کار قرآنی دانست و توضیح داد: هنوز فردی قرآنی در این استان‌ها پیدا نشده است که همت کند و ستاد جشنواره را در شهر خود تشکیل دهد، دیگر افراد را گرد هم آورد، با هیئتی‌ها در جهت کارهای اجرایی و عملیاتی هم‌افزایی کند؛ پیگیری خبرنگار ایکنای استان شما حاکی از آن است که اخبار این جشنواره را دنبال می‌کنید و پیگیر اجرای آن هستید، قطعاً دیگرانی نیز در آن استان هستند که این جشنواره را پیگیری می‌کنند و لذا اگر کسی از استان شما به ما مراجعه کند و ستاد را تشکیل دهند، قطعاً شاهد اجرای جشنواره نیز خواهیم بود.

جعفری با تأکید بر اینکه جلسات قرآنی مستمر و خوب با اساتید برجسته در چهار استانی که نامشان آمد برگزار نمی‌شود، بیان کرد: این امر حاکی از ضعف منطقه است و نشان می‌دهد که نهادهای قرآنی کشور در طی این سال‌ها کاری برای ارتقای سطح قرآنی این مناطق انجام نداده‌اند.

وی به فعالیت حدود پنج هزار مؤسسه قرآنی و چندین هزار خانه‌های قرآن فعال در شهرها و روستاهای کشور اشاره کرد و گفت: پرسش اینجاست که سهم استان شما از این اعداد و ارقام چقدر است و اگر مؤسسات قرآنی در این استان فعالند، خروجی مطلوبی ندارند و لذا تکلیف مردم نیز در چنین فضایی مشخص است و نباید انتظار شور و حال کار قرآنی داشت.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی با تأکید بر اینکه نمی‌توان با اجبار این یا آن چهره قرآنی در استان را برای اجرای طرح در استان مأمور ساخت، افزود: تمام زیبایی و لطف محافل عزاداری امام حسین(ع) در دهه محرم و اربعین حسینی این است که مردم با حس و حال خوب که برخاسته از باور و ایمان آنان است، هیئت‌های عزا را تشکیل می‌دهند و با شور و نشاط معنوی این گردهمایی‌های زیبا رقم می‌خورد.

فقدان شور و حال خوش کار قرآنی

جعفری ادامه داد: به‌نظر می‌رسد برخی‌ها هنوز نقش قرآن در زندگی را باور نکرده‌اند و همین ضعف باورها باعث می‌شود که شور و حال خوش کار قرآنی نیز در افراد ایجاد نشود، همچنین مؤسسات قرآنی نتوانند تأثیرگذار شوند، مجال پرورش چهره‌های موفق قرآنی نباشد و جلسات خوب و بانشاط تشکیل نشوند.

وی گفت: صرفنظر از دیگر رسانه‌ها، در خبرگزاری ایکنا شاید فراتر از یک‌هزار خبر در مورد این جشنواره در تهران و استان‌های دیگر منتشر شده است و لذا اگر کسی دغدغه برنامه‌های قرآنی را داشته باشد و پیگیر اخبار قرآنی باشد، قاعدتاً باید اخبار جشنواره را ببیند و اطلاع داشته باشد.

جعفری در خصوص آخرین وضعیت اجرای هفدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی، بیان کرد: در حال حاضر، مرحله شهرستانی جشنواره در تمام استان‌ها تمام شده و در حال اجرای مرحله استانی آن هستیم که تا ۱۳ آذر ماه ادامه دارد؛ مرحله ملی طرح نیز اوایل دی‌ماه انجام خواهد شد.

دبیر جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی گفت: در حال حاضر این جشنواره در حدود ۳۰۰ شهر کشور در حال اجراست اما تعداد پرشمار شرکت‌کنندگان برای ما معلوم نیست؛ در برخی استان‌ها از جمله در استان‌های شمالی حاشیه دریای خزر، حجم شرکت‌ کنندگان به‌قدری زیاد است که استان‌ها در دور مقدماتی به بخش‌های مرکزی، غربی و شرقی تقسیم می‌شوند و در دل این بخش‌ها نیز جلسات تلاوت مجلسی فراوانی برگزار می‌شود تا نفرات برتر معرفی شوند. در نهایت از کل کشور حدود ۱۰۴ نفر به مرحله کشوری راه می‌یابند.

جعفری در پایان گفت: از اساتید و قرآنیان استان انتظار می‌رود که منتظر کسی نباشند بلکه خودشان پیش‌قدم شده و با ما برای برگزاری جشنواره تلاوت‌های مجلسی هماهنگ شوند، ما نقش هماهنگ‌کننده را داریم و با توجه به حمایت از سوی خیران قرآنی کشور، حتی‌الامکان برای برپایی جشنواره قرآنیان را حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha