استان قم دارای 24 کتابخانه عمومی با 27 هزار عضو فعال است
کد خبر: 4099007
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱

استان قم دارای 24 کتابخانه عمومی با 27 هزار عضو فعال است

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: استان قم دارای 24 کتابخانه عمومی با فضایی در حدود 15 هزار متر مربع و 27 هزار عضو فعال است که 62 درصد اعضا از دانش‌آموزان هستند و با افتتاح کتابخانه مرکزی این فضا به 18 هزار متر مربع افزایش پیدا می‌کند؛ هم چنین استان قم با توجه به جمعیت و وسعت، نیازمند 40 کتابخانه عمومی است.

به گزارش ایکنا از قم، مهدی توکلیان سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در نشست خبری که عصر امروز 21 آبان‌ماه به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: استان قم دارای 24 کتابخانه عمومی با فضایی در حدود 15 هزار متر مربع و 27 هزار عضو فعال است که 62 درصد اعضا از دانش‌آموزان هستند و با افتتاح کتابخانه مرکزی این فضا به 18 هزار متر مربع افزایش پیدا می‌کند؛ هم چنین استان قم با توجه به جمعیت و وسعت، نیازمند 40 کتابخانه عمومی است.

وی ادامه داد: خدمات کتابخانه مرکزی قم بر اساس استانداردهای سازمان جهانی کتابخانه‌ها و ستاد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است و در این کتابخانه به عنوان هشتمین کتابخانه مرکزی کشور، بیش از ۴۰ نوع خدمت ارائه می‌شود.

توکلیان گفت: کتابخانه مرکزی استان از اسفندماه سال گذشته، آماده بهره‌برداری است، اما به دلایل متعدد اعم از آماده نبودن سیستم سرمایش و گرمایش و آسانسور تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است که امیدواریم با مشارکت مردم، خیران و واقفان این کتابخانه افتتاح و کتابخانه‌هایی مانند کتابخانه مرکزی در سطح استان ایجاد و خلاء فضاهای فرهنگی با رویکرد کتابخانه‌ای برطرف شود.

وی با اشاره به نبود کتابخانه عمومی در شهرک پردیسان قم، بیان کرد: یکی از مطالبه‌های جدی شهروندان و امام جمعه این منطقه از استان، راه‌اندازی کتابخانه عمومی است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم ادامه داد: به لحاظ قانونی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به تبع آن کتابخانه‌های عمومی استان نمی‌تواند مالک باشد و ساخت ساختمان و خرید زمین باید توسط نهادهای دیگر یا خیران صورت بگیرد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تنها بهره‌بردار فضای کتابخانه‌ای بر اساس استانداردهاست.

توکلیان با اشاره به شعار هفته کتاب با عنوان «ما همانیم که می‌خوانیم» گفت: در هفته کتاب از 21 تا 27 آبان ماه، برنامه‌های مختلفی اعم از رونمایی کتاب «نبرد تک خوان» در کتابخانه مریم که به حادثه شهادت دانش‌آموزان مدرسه راهنمایی قطب راوندی قم می‌پردازد و نیز کتاب «کتاب و کودک» در کتابخانه روستای مبارک‌آباد برگزار می‌شود و  جشن هفته کتاب نیز در همه کتابخانه‌های استان همراه با برنامه‌های فرهنگی و تکریم و تجلیل از نویسندگان، مؤلفان و پدیدآورندگان آثار برگزار می‌شود.

وی افزود: عضویت در کتابخانه‌های عمومی در این هفته به صورت نیم بها و در روز 24 آبان ماه رایگان است و افراد با عضویت در هر کتابخانه‌ عمومی می‌توانند از  3700 کتابخانه سراسر کشور خدمت بگیرند.

توکلیان در رابطه با جشنواره ملی زلال قریحه اظهار کرد: جشنواره ملی «زلال قریحه» با هدف تجلیل از فداکاری‌ها و جایگاه مادران شهدای استان قم و گسترش معارف دفاع مقدس توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار می‌شود و دبیر  جشنوراه نیز  پدر شعر آیینی ایران، محمدعلی مجاهدی است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم افزود: مقام معظم رهبری در تقریظ خود برای شعر شاعر توانمند انقلاب، نغمه مستشار نظامی که برای کتاب تنها گریه کن سروده بود و در حال حاضر دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هست، فرمودند: «ای کاش برای دیگر مادران ارجمند شهدای قم نظیر مادران شهید زین‌الدین و در سراسر کشور نیز، زلال قریحه شاعران، آثاری بیافریند.»؛ بر این اساس و طبق فرمایش ایشان، آفرینش ادبی با موضوع «مادران شهید» در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نشست ماهیانه کتابخوان اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر با مشارکت خانه مطبوعات استان برگزار می‌شود، گفت: نشست این هفته به میزبانی خبرگزاری رسا است و این آمادگی را داریم که با همکاری و به میزبانی سایر خبرگزاری‌ها و مطبوعات این نشست را برگزار کنیم.

انتهای پیام
captcha