۲۱ منطقه‌ در قزوین فاقد کتابخانه است
کد خبر: 4098679
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳

۲۱ منطقه‌ در قزوین فاقد کتابخانه است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: کتابخانه‌ها به‌عنوان مرجع آموزش غیررسمی مکمل آموزش رسمی در مدارس هستند که از مردم شریف قزوین و خیرین محترم می‌خواهیم در حوزه کتابخانه و ساخت و تعمیر و تجهیز آن‌ همیار ما باشند چرا که ۲۱ منطقه‌ی ما فاقد کتابخانه است.

کتابخانه عمومی

به گزارش ایکنا از قزوین، فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۱ که در محل مسجدالنبی (ص) شهر قزوین برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد مفسر گرانقدر قرآن، علامه‌طباطبایی، اظهار کرد: سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان ماه آغاز و تا ۲۷ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در دین مبین اسلام بر مقدس بودن کتاب و کتابخوانی تأکید بسیار شده است و نخستین آیه‌ای هم که بر پیامبر نازل شده دلالت بر خواندن دارد. رهبر معظم انقلاب هم با وجود مشغله‌های فراوان از جمله کتابخوان‌های حرفه‌ای هستند و همواره بر توسعه مطالعه و انس با کتاب در میان همه اقشار به‌ویژه نسل جوان تأکید دارند و در بیانات خود هرجا که از اقتصاد گفته‌اند در کنار آن از فرهنگ هم یاد می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: کتاب و مطالعه یکی از جلوه‌های جهاد تبیین است که در بصیرت‌بخشی و تداوم گفتمان انقلاب نقش بسزایی دارد. کتابخانه هم در فرهنگ‌سازی و شفاف‌سازی و هم در تبیین فضای جامعه و ارتباط با نسل جوان مأثر است.

وی بیان کرد: امروزه حرف اول در جهان را تولید دانش می‌زند. جامعه‌ای که مقید بر امر مطالعه و کتابخوانی باشد در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیشرفت چشمگیری خواهد داشت و عملاً خودکفا خواهد شد.

محمدبیگی با بیان اینکه هرچه سطح مطالعه در جامعه افزایش یابد آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: با توجه به آنچه که در حوادث اخیر شاهد بودیم، باید مقوله فرهنگ در بین نوجوانان و جوانان جامعه تقویت شود تا اعتلای فرهنگی به اصلاح رفتار، تفکر، تعامل و کنترل احساسات در سطح جامعه منجر شود.

ضرورت عادت به مطالعه از کودکی

وی گفت: با عنایت به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی دولت مردمی برقراری عدالت فرهنگی در تمام نقاط کشور و اختصاص جایگاه ویژه به حوزه عمومی است؛ شبکه کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یک شبکه مویرگی با بیش از ۳۷۰۰ باب کتابخانه، پس از مدارس و مساجد بزرگترین شبکه فرهنگ عمومی در کشور است که بدون هیچ محدودیتی همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین ادامه داد: امروزه کتابخانه‌ها به یک مرکز فعال اجتماعی، فرهنگی با بیش از ۴۰ خدمت تبدیل شده که علاوه بر خدمات جاری خود، به ناشنوایان، نابینان، سالمندان و مهاجرین هم خدمت ارائه می‌دهد که با تمامی دستاوردها در بین کشورهای منطقه رتبه یک، در جهان اسلام رتبه یک و در آسیا پس از ژاپن، چین و هند رتبه چهارم را داریم.

وی تأکید کرد: عادت به مطالعه باید از سنین کودکی شکل بگیرد تا تداوم یابد و در بزرگسالی هم نهادینه شود. لذا باید به نقش بی‌بدیل بانوان اشاره کنیم که در ترویج کتابخوانی بسیار مؤثر هستند.

این مسئول یادآور شد: بانوان فرهیخته و اهل‌مطالعه و کتاب‌خوان قطعاً در تربیت فرزندان دانا و توانمند موفق‌تر خواهند بود لذا دعوت می‌کنیم تا به‌همراه فرزندان خود در کتابخانه حضور یابند و علاوه بر مطالعه‌ کتاب در کنار فرزندان از کارگاه‌های متنوع فرزندپروری، سبک‌زندگی و روانشناسی بهره‌مند شوند.

وی اظهار کرد: کتابخانه‌ها به‌عنوان مرجع آموزش غیررسمی مکمل آموزش رسمی در مدارس هستند که از مردم شریف قزوین و خیرین محترم می‌خواهیم در حوزه کتابخانه و ساخت و تعمیر و تجهیز آن‌ همیار ما باشند چرا که ۲۱ منطقه‌ی ما فاقد کتابخانه است.

انتهای پیام
captcha