تشریح برنامه‌های هفته کتابخوانی در کهگیلویه‌وبویراحمد
کد خبر: 4098480
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲

تشریح برنامه‌های هفته کتابخوانی در کهگیلویه‌وبویراحمد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه‌وبویراحمد ویژه‌برنامه‌های هفته کتابخوانی را در این استان تشریح کرد.

محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه‌وبویراحمد

به گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، به نقل از روابط عمومی کتابخانه‌های استان، محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه‌وبویراحمد روز گذشته، 18 آبان‌ماه در نشست خبری، اظهار کرد: برگزاری اردوی جهادی کتاب در مناطق محروم روستایی و عشایری استان جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از برنامه‌های اجرایی هفته کتابخوانی است، ضمن اینکه دو اردوی جهادی کتاب با محوریت مناطق محروم و عشایری استان اجرایی شده است که این برنامه‌ها با استقبال خوبی مواجه شدند.

وی با بیان اینکه در این استان ۷٠ باب کتابخانه عمومی وجود دارد، افزود: پنج باب از این کتابخانه‌ها مشارکتی و ۶۵ باب کتابخانه نهادی است. بیشترین استقبال از کتاب در کتابخانه‌های استان از کتاب‌های رمان‌های عامه پسند بوده است و پس از این کتاب‌های دینی قرار دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه‌وبویراحمد با بیان اینکه کتابخانه‌های استان ۲۰ هزار متر مربع زیربنا دارند، تصریح کرد: ۳٠ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان بوده و ۷٠٠ هزار کتاب نیز در مخازن کتابخانه‌های استان موجود است. طی دو ماه شهریور و مهرماه ۱۴۰۱ حدود ۸۰۰۰ نفر عضو جدید به اعضای کتابخانه‌های استان اضافه شده که بیشتر آنها دانش‌آموزان بوده‌اند.

جبارنژاد با تأکید بر ایده کتابخانه مسئول ادامه داد: ما از ظرفیت کتابخانه مسئول برای توسعه محورهای فرهنگی مردم پایه استفاده می‌کنیم.سعی ما بر این است که به یاری خانواده‌ها شتافته و هدفگذاری برنامه‌های مردم محور را داشته باشیم.

وی از برگزاری ۳۶٠ برنامه طی هفته کتاب در استان خبر داد و تأکید کرد: چند برنامه از جمله متل، حضور در نماز جمعه، برگزاری نشست‌های تخصصی و نمایش ادبی با نگاه ملی برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه‌وبویراحمد سرانه مطالعه در استان را پایین دانست و گفت: کهگیلویه‌وبویراحمد در بین استان‌های کشور آخرین استان است و جهت ارتقای فرهنگ مطالعه به همت مردم و مسئولان استان نیازمندیم.اگر از پایه برای فرهنگ سازی رشد مطالعه شروع کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. کتابخانه مرکز مؤثر و پیش رو در زمینه فرهنگی و اجتماعی است و باید تا جایی که می‌توانیم از کتاب برای هدیه دادن استفاده کنیم.

جبارنژاد با اشاره به کتابخانه مسئول در استان، اظهارکرد: این کتابخانه نسبت به رخدادهای پیرامون خود احساس مسئولیت می‌کند و در توانمندی جامعه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.دو کتابخانه چرام و لیکک هر کدام با ۱۳۰۰ متر مربع زیربنا تا سال ۹۰ ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و تاکنون به همین وضعیت رها شده و بلاتکلیف هستند.

وی با اشاره به کمک خیرین و دستگاه‌ها در جهت راه‌اندازی و ایجاد کتابخانه‌های سیار در استان، ادامه داد: استان کهگیلویه‌وبویراحمد حتی یک کتابخانه سیار ندارد که در این زمینه دست یاری به سوی مسئولان و خیرین استان دراز می‌کنیم تا حداقل دو کتابخانه سیار در استان راه‌اندازی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه‌وبویراحمد با بیان اینکه اداره‌کل کتابخانه‌های این استان فاقد فضای فیزیکی اداری است، بیان کرد: به دلیل این مشکل هم‌اکنون این اداره کل در ساختمان کتابخانه مرکزی یاسوج مستقر است که به همین علت آن‌طور که باید و شاید نمی‌توانیم به مخاطبان خدمات ارائه دهیم.

انتهای پیام
captcha