طرح «شنبه‌های کتاب» در کانون‌های مساجد همدان اجرا می‌شود
کد خبر: 4098325
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹

طرح «شنبه‌های کتاب» در کانون‌های مساجد همدان اجرا می‌شود

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همدان با اشاره به اینکه کتابخانه‌های مساجد یکی از مردمی‌ترین کتابخانه‌ها هستند که در حوزه مدیریتی و فعالیتی از پتانسیل مردمی بهره‌مند می‌شوند، گفت: در بخش نرم‌افزاری طرح «شنبه‌های کتاب» در زیست‌بوم بچه‌های مسجد در کانون‌های فعال اجرا می‌شود.

حمیدرضا ناهیدی فرد مدیر ستاد کانون های هنری همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حمیدرضا ناهیدی‌فرد، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان همدان، امروز، ۱۸ آبان‌ماه در نشست خبری خود به‌مناسبت هفته کتاب، اظهار کرد: ایران ما طی یک ماه اخیر دستخوش وقایع ناگواری شد که ذهن و دل مردم را آزرد، وقایعی که نه در شأن جامعه اسلامی ما بود و نه در شأن بخشی از جوانان ما که با فریب دشمن در کف خیابان دستخوش ابزاری برای مقاصد دشمن شدند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون درگیر یک جنگ ترکیبی هستیم، افزود: همه آسیب‌ها فقط آنچه در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد نیست، بلکه این وقایع پشت پرده‌ها و ابزارهایی از جمله رسانه دارد.

ناهیدی‌فرد با بیان اینکه وضعیتی که به‌خاطر کرونا حاکم شد جوانان و نوجوانان ما را بیش از گذشته به سمت فضای مجازی سوق داد، گفت: متأسفانه بسیاری از افراد از سواد رسانه‌ای برخوردار نیستند و خواسته و یا ناخواسته اذهان آنها در دست رسانه‌های دشمن قرار گرفت و اینجاست که کمبود کتابخوانی نمایان می‌شود. 

وی ادامه داد: در حوزه کتابخوانی خود فرد یک موضوع کتاب را برای مطالعه انتخاب می‌کند، اما آنچه که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد این‌گونه است که محتوا از سوی رسانه به فرد القا می‌شود و دستخوش برآیندی قرار می‌گیریم که آن موضوع از طرف رسانه انتخاب شده است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همدان یادآور شد: مشکلات اقتصادی پاشنه آشیل دشمن برای فشار به کشور ما شده است که امیدواریم با رفع این مشکلات شاهد چنین اعتراضات و اغتشاشاتی نباشیم. مسئله دیگر که مسئولان باید توجه کنند ایجاد بستری برای انتقال اعتراضات از سوی نوجوانان و جوانان است که در بخش‌های مختلف به‌خصوص در محیط‌های آموزشی ایجاد شود تا صف اعتراض از اغتشاشات جدا شود.

ناهیدی‌فرد با اشاره به اینکه در آستانه سی‌امین دوره هفته کتاب و کتابخوانی قرار داریم، بیان کرد: برنامه‌هایی در دو بخش نرم‌افزاری و حمایت سخت‌افزاری در نظر گرفته شده است. اهداف این فعالیت‌ها در سال جاری ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، رونق‌بخشی به کتابخانه‌های مساجد، احیای نقش کتابخانه‌های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی و تقویت فعالیت‌های مردمی در حوزه کتابخوانی است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های مساجد یکی از مردمی‌ترین کتابخانه‌ها هستند که در حوزه مدیریتی و فعالیتی از پتانسیل مردمی بهره‌مند می‌شوند، یادآور شد: در بخش نرم‌افزاری طرح «شنبه‌های کتاب» در زیست‌بوم بچه‌های مسجد در کانون‌های فعال اجرا می‌شود.

ناهیدی‌فرد اضافه کرد: دو کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» و «داداش ابراهیم، آقا محسن و علی لندی» در بخش‌های مختلف از جمله تولید، پوستر، اینفوگرافی، عکس و فیلم در سامانه بچه‌های مسجد مورد بهره‌برداری مدیران کانون‌ها قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: برنامه در صحن مساجد به‌صورت ماهیانه با معرفی یک کتاب برگزار می‌شود که از سوی امام‌ جماعت یا مدیر کانون و یا مسئول کتابخانه معرفی می‌شود و در بخش‌های بعدی مسابقات مربوط به این کتاب برگزار می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همدان اظهار کرد: برنامه دیگر تولید کتاب صوتی است که در بستر سامانه بچه‌های مسجد قرار می‌گیرد و این طرح با محوریت کتاب «حوض خون» اثر فاطمه سادات میرعالی از سوی اعضای کانون‌ها تولید خواهد شد. هم‌چنین مسابقات کتابخوانی به‌صورت خودجوش در کانون‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حمایت‌های سخت‌افزاری تکریم فعالان حوزه کتاب از جمله برنامه‌های ستاد کانون مساجد است، گفت: در این طرح از مؤلفان و فعالان این حوزه تقدیر به عمل می‌آید. برپایی نمایشگاه کتاب در مساجد درجه یک در کتابخانه‌ها، طرح پایش کتاب کتابخانه‌های مساجد در فصل پاییز به‌منظور به‌روزرسانی این کتابخانه‌ها نیز انجام می‌شود.

ناهیدی‌فرد ادامه داد: در این مرحله ۲۵ کتابخانه مورد پایش قرار می‌گیرد و لیست شش هزار جلدی از کتاب‌های مناسب در حوزه کودک و نوجوان تدوین شده که بعد از تهیه کتب در اختیار این کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بازرسی از کتابخانه‌های روستایی نیز در دست اجراست، بیان کرد: از ۲۰۰ کتابخانه مخزن‌دار و باز استان نزدیک به ۷۰ کتابخانه در روستاها قرار دارد. روستاهای ما به خاطر کمبود جمعیت از داشتن کتابخانه‌های عمومی محروم هستند؛ از این‌رو نگاه به این کتابخانه‌ها همچون کتابخانه‌های شهری است.

ناهیدی‌فرد گفت: نزدیک یک هزار و 500 جلد کتاب به ارزش ۶۰۰ میلیون ریال بین ۲۵ کانون در سطح استان در هفته کتاب و کتابخوانی توزیع خواهد شد. همچنین مسابقه کتابخوانی با موضوع سواد رسانه‌ای از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود که هماهنگی با کانون‌های مساجد نیز در این زمینه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌هایی که کانون مساجد مبدع آن بود طرح تلاوت نور بود، یادآور شد: تلاوت یک صفحه از قرآن کریم بعد از نماز جماعت در دورترین روستاها نیز در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha