آموزش ضمن خدمت قرآن در دستور کار دستگاه‌های دولتی باشد
کد خبر: 4098306
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
حجت‌الاسلام قمی:

آموزش ضمن خدمت قرآن در دستور کار دستگاه‌های دولتی باشد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه شرایط آموزش قرآن در کشور مناسب نیست، گفت: طرح آموزش ضمن خدمت مباحث قرآنی در دستگاه‌های دولتی به صورت جسته و گریخته اجرا می‌شود اما باید قاعده‌مند باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشوربه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، امروز، 18 آبان در سفر به شیراز و دیدار با جامعه قرآنی استان فارس گفت: اگر توفیق خدمت به محضر قرآن داشته باشیم باید این حقیقت محقق شده و جامعه مأنوس با قرآن شود و حلاوت حقیقت قرآن را بچشد.

وی با بیان اینکه انس با قرآن جامعه را متحول خواهد کرد، تصریح کرد: برای این کار باید علوم انسانی از دل قرآن و آموزه‌‌های قرآن استخراج شود.

قمی در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: طرح آموزش ضمن خدمت قرآن در دستگاه‌های دولتی به صورت جسته و گریخته وجود داشته است اما اگر بتوانیم این کار را قاعده‌مند دنبال کنیم و کاستی‌های نظام آموزشی را جبران کنیم، مناسب است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه وضع آموزش قرآن در کشورمان خوب نیست، اجرای طرح آموزش قرآن ضمن خدمت به کارکنان را اقدام مناسبی دانست که مکملی برای آموزش‌های ضمن خدمت است و افزود: موافق اجرای این طرح در دستگاه‌های کل کشور هستم و این را از طریق وزارتخانه‌های متبوع دنبال خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی اظهار کرد: به صورت کلی اصل وجود هیئت اندیشه‌ورز قرآنی، مسئله هوشمندانه‌ و مهمی است که در آن از ظرفیت بانوان استفاده می‌شود. در مکتب امام(ره) که شاید عصاره اسلام ناب است که به ما رسیده است، نقش بانوان بسیار جدی‌تر است. از بانوان فرهیخته و اندیشه‌ورزی که در حوزه قرآن مشغول به فعالیت هستند، انتظار می‌رود برای بهره‌مندی بیشتر جامعه بانوان و دختران از قرآن فکر مضاعف کنند و این کار یکی از ضروریات امروز جامعه است.

بودجه قرآنی مستقل لحاظ شود

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین به درخواست نماینده مؤسسات قرآنی اشاره کرد و گفت: بخشی از سخنان ما با بخش مردمی شبیه هم است. در بودجه سازمان تبلیغات اسلامی درخواست کرده‌ایم که بودجه قرآنی را مستقل لحاظ کنند یعنی ردیف بودجه مستقل داشته باشد؛ علت این مسئله هم آن است که بودجه‌ای که تحویل دستگاه‌های فرهنگی می‌شود، هزینه نیروی انسانی و حقوق و دستمزد و امثالهم می‌شود، گرچه همه خود را خادم قرآن می‌دانند اما بهتر است که بودجه قرآنی مستقل باشد.

وی ادامه داد: در سال 1402 تقاضای ما از سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون فرهنگی مجلس این است که فارغ از اینکه اهتمام کمی در بحث بودجه‌ریزی است ولی اجازه دهند بودجه قرآنی استقلال داشته باشد و تنها خرج قرآن شود. وقتی هزینه کارمندان از کل بودجه تأمین می‌شود، یعنی اهتمام به قرآن در مقام بودجه‌ریزی و حمایت اتفاق نمی‌افتد و این نوع برنامه‌ریزی نوعی اجحاف به قرآن است.

قمی با تأکید بر اینکه سازمان دارالقرآن باید بودجه مستقل داشته باشد، افزود: هر اداره‌ای یک فصل اجتناب‌ناپذیر دارد که مقدم بر همه چیز است مخصوصاً اینکه بودجه‌ها از مسیر وزارت اقتصاد به حساب افراد واریز می‌شود و اصلاً به حساب سازمان دارالقرآن نمی‌آید لذا اولین خواهش ما پیگیری همین مسئله است و در این مسیر نیاز به حمایت قرآنیان هم داریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با بیان اینکه ایده ما مردمی بودن و تقویت مجموعه‌های مردمی است که مسئولان آن‌ها عمر و هستی خود را سال‌ها بر ترویج فرهنگ قرآن گذاشته‌اند، گفت: پیشنهاد می‌شود در طرح‌های پیشنهادی تنوع ایجاد شود به عنوان مثال می‌توان از بیلبوردها و امکانات شهری برای ترویج فرهنگ قرآنی و کمک به مجموعه‌های قرآنی استفاده کرد.

حمایت از فعالیت‌های قرآنی تنوع داشته باشد

وی با تأکید بر اینکه حمایت از فعالیت‌های قرآنی باید تنوع داشته باشد، اظهار کرد: شاید استانداری بتواند در این زمینه کمک‌های خوبی به مجموعه‌های قرآنی ارائه دهد.

قمی در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب ظرف یک سال شاید 60 بار از واژه جهاد تبیین و بیش از 200 بار از مترادف‌های آن مثل جنگ روایت‌ها، تحریف و ... استفاده کرده‌اند، جهاد تبیین را اساساً یک کار قرآنی عنوان کرد و گفت: باید به برکت قرآن حقایق برای جامعه با منطق و تفکر قرآنی روشن شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه تبیین باید قرآنی شود یا حداقل ملهم از معارف قرآنی شده و مبتنی بر حکمت‌های قرآنی باشد، گفت: این را باید با استفاده از همان حداقل بضاعت‌هایی که مجموعه‌های قرآنی دارند، دنبال کنیم.

وی همچنین بر ضرورت تقویت و حمایت مجموعه‌های مردمی قرآنی در این مسیر تأکید کرد و گفت: دستگاه‌های اداری که نمی‌توانند تبیین کنند و این مجموعه‌های مردمی قرآنی که از نعمت انس با قرآن بهره‌مند هستند می‌توانند به این قضیه ورود کنند.

قمی با بیان اینکه باید قرآن را عامل تذکری برای مردم و مسئولان قرار داد، گفت: به‌طور کلی امید در جهاد تبیین به قرآنی‌هاست. اصلاً تبیین رسالت پیامبرانه و قرآنی است و لازم است که در این زمینه انجام وظیفه کرده و خود را متعهد بدانیم ما هم هر کمکی از دستمان بر آید دریغ نمی‌‎کنیم و امیدواریم گام‌های بهتری برای حمایت از مجموعه‌های مردمی برداریم.

انتهای پیام
captcha