اعلام برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در خراسان‌رضوی
کد خبر: 4095840
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱

اعلام برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در خراسان‌رضوی

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی، برنامه‌ها و فعالیت‌های هفته کتاب و کتابخوانی استان را تشریح کرد.

کتابجلیل سروری، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان درباره برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: سی‌امین هفته کتاب و کتابخوانی از ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» آغاز خواهد شد که برای هر یک از روزهای این هفته عنوان‌های خاصی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: عناوینی چون «کتاب، دانش‌آموز، آینده»، «کتاب، خانواده، زندگی آگاهانه»، «کتاب، دانشجو، پیشرفت دانش‌بنیان»، «کتاب، رسانه و زبان فارسی»، «ناشران کتابفروشان و ارکان صنعت نشر» و «کتاب، ورزش و جوانمردی» برای هر یک از روزهای این هفته طراحی و انتخاب شده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: بنا به اعلامیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در اداره‌های ارشاد سراسر کشور می‌تواند حول سه محور برنامه‌ای «گفت‌و‌گوهای پیرامون کتاب»، «تجلیل از پدیدآورندگان، مفاخر و فعالان صنعت نشر» و «مسابقات کتابخوانی» باشد که البته علاوه بر این سه حوزه، استان‌ها نیز می‌توانند بنا به نظرات خود برنامه‌هایی را به‌صورت اختصاصی برای خود طراحی کنند. 

سروری اضافه کرد: بر همین اساس، خراسان رضوی، امسال برای ایام هفته کتاب طرحی تحت عنوان «نمایشگاهی به وسعت یک استان» را انجام خواهد داد. این طرح بدین جهت است که امسال دیگر همانند سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب را به‌صورت متمرکز و در نمایشگاه بین‌المللی نخواهیم داشت، بلکه بر اساس طرحی که طراحی کرده‌ایم این نمایشگاه به‌صورت غیرمتمرکز و به صورت نمایشگاه‌های کوچک‌تری در سطح استان دایر خواهد شد. 

وی اظهار کرد: این طرح اینگونه است که در فروشگاه‌های کتاب، مراکز فرهنگی و مدارس که شرایط این کار را دارند و یا به نوعی درخواست برگزاری این نمایشگاه را در مجموعه خود دارند، برگزار شود.

اهداف برگزاری نمایشگاه غیرمتمرکز کتاب

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هدف از این کار این بود که نمایشگاه کتاب فقط محدود در یک محل نباشد، بلکه این نمایشگاه در سطح استان پراکنده باشد، به جهت اینکه دسترسی مردم به کتاب به‌صورت نمایشگاهی راحت، آسان و بیشتر باشد و علاقه‌مندان بیشتری نیز بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

سروری بیان کرد: هدف دیگر  نیز این است که از ظرفیت‌های جانبی مدارس، مساجد، تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و ادارات به‌ویژه در مناطقی که دسترسی آسان و مستقیم به کتابفروشی‌ها را ندارند استفاده کنیم. همچنین قصد داریم که از فرصت تبلیغات شهری و مجازی برای ناشران در راستای تبلیغ آثار منتخب استفاده کرده و در کنار این موضوع نیز نشست‌های تخصصی مختلفی را در حوزه کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: فعالیتی که امسال در کنار برنامه‌های جانبی نمایشگاه‌های کتاب شروع کرده‌ایم و امیدواریم که در سال‌های آینده نیز این کار پررنگ‌تر و گسترده‌تر شود این است که قصد داریم در کنار نمایشگاه کتاب و فعالیت‌های جانبی آن، مشاوره کتاب به خانواده‌ها را نیز داشته باشیم که امسال این طرح با موضوع «کودکان و نوجوانان» کار خود را آغاز کند. در این طرح خانواده‌ها می‌توانند هم به‌صورت حضوری در نمایشگاه کتاب امسال، هم در فضای مجازی و هم از طریق تماس تلفنی از این طرح استفاده و بتوانند کتاب مناسب کودکان و نوجوانان خود را انتخاب و تهیه کنند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در حقیقت تأکید ما در این طرح آن است که از ظرفیت فروشگاه‌های کتاب بیشتر استفاده شود تا آن‌ها نیز فعال‌تر شوند. 

سروری بیان کرد: البته در کنار برنامه‌های طراحی شده طرح‌هایی مانند طرح «کتاب‌یار» را شروع کردیم که این طرح به نوعی تربیت مروجان حوزه کتاب است، طرح دیگری به‌نام «طرفه» که به نوعی سبد فرهنگی خانوار است و همچنین طرح دیگر به‌نام «استان خراسان رضوی، استان کتابخانه‌ها» است که این طرح‌ها چند ماهی با مشارکت سایر دستگاه‌ها و تشکل‌های مردمی فعال حوزه کتاب طراحی شده است که بناست در این هفته انجام شود، البته بخشی از این اقدامات از چند ماه گذشته شروع شده و بناست در این هفته پررنگ‌تر و به‌صورت گسترده‌تری برگزار شود.

وی اظهار کرد: در هفته کتاب نیز سامانه دائمی و گسترده خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی خواهد شد و هر فردی در راستای عدالت اجتماعی بیشتر می‌تواند از هر نقطه‌ای از ایران که باشد از کتابفروشی‌های مورد نظر کتاب مورد نیاز را خریداری کند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: این طرح در سال‌های گذشته بدین صورت بود که تسهیلاتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد به‌صورت فصلی برای مردم در نظر گرفته می‌شد و مردم با آن تسهیلات حمایتی با هر کد ملی می‌توانستند کتاب مورد نیاز خود را تهیه کنند، اما امسال از طریق سامانه دائمی که برای تمامی کتابفروشی‌های سراسر کشور طراحی شده است این تسهیلات حمایتی برای مردم در نظر گرفته شد و مردم می‌توانند از این سامانه جهت بهره‌مند شدن از تسهیلات استفاده کنند.

سروری در پایان گفت: البته در کنار این موضوع طی جلساتی که با شهرداری داشتیم، قصد داریم که لایحه‌ای به شورای شهر برده و اگر شورای شهر مانند سال‌های گذشته حمایت تسهیلاتی از مردم مشهد داشته باشد، آن نیز به تسهیلات حمایتی متقاضیان کتاب و علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی اضافه شود.

انتهای پیام
captcha