کنفرانس بین‎‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» به کار خود پایان داد
کد خبر: 4093247
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴

کنفرانس بین‎‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» به کار خود پایان داد

آیین اختتامیه نخستین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی امروز ۲۸ مهرماه در سالن بیان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

کنفرانس بین‎‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» به کار خود پایان دادبه گزارش ایکنا از قم، آیین اختتامیه نخستین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی امروز ۲۸ مهرماه در سالن بیان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم»، در راستای فراهم آوردن فرصت مناسبی برای گسترش و ترویج نتایج حاصل از پژوهش‌های محققان و صاحب‌نظران حوزه خانواده در سطح بین‌الملل، اقدام به برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» کردند.

در این مراسم، دبیران علمی هر کدام از پنل‌ها مطالب ارائه شده هر پنل را به صورت کوتاه ارائه دادند؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا سالاری‌فر، دبیر پنل روانشناسی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دهقان‌نژاد، نائب دبیر پنل فقه و حقوق؛ داود نعمتی انارکی دبیر پنل ارتباطات و رسانه؛ محمدداوودی، دبیر پنل اخلاق و علوم تربیتی؛ سمیه خراسانی، دبیر پنل علوم اجتماعی و قربان‌پور، نائب دبیر پنل بین‌الملل، گزارشی را از هر کدام از این پنل‌ها ارائه دادند. 

نگاهی به مقالات ارائه شده در پنل کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی»

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد داوودی، دبیر پنل اخلاق و علوم تربیتی بیان کرد: اصل معاونت در اطاعت الهی در شکل‌گیری تربیت معنوی، نگرش راهبردی در کارآمدی نظام تربیت دینی در خانواده ایرانی، نقش توجه به صفات خدا در تربیت معنوی نوجوان در خانواده، تأثیر قول احسن در تربیت معنوی خانواده از دیدگاه قرآن با تأکید بر سیره مصداقی معصومین، واکاوی مؤلفه‌های تأثیرگذار نماز بر اخلاق‌مداری و معنویت و خانواده در ایران از جمله مباحثی بود که در این پنل ارائه شد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین دهقان‌نژاد دبیر پنل فقه و حقوق بیان کرد: نقش فقه و احکام در استحکام خانواده «نقش فقه و حقوق اسلامی در تربیت معنوی و تحکیم خانواده و تأملی در حقوق خانوادگی زن در نظام جمهوری اسلامی ایران در پرتو اصل عدالت از جمله نکات ارائه شده در این پنل بود.

سمیه خراسانی دبیر پنل علوم اجتماعی بیان کرد: باتوجه به اینکه از رویکردهای مختلف مقالات داشتیم، تربیت معنوی خانواده از منظر علوم اجتماعی شامل اعصای خانواده، کارکردهای خانواده و نهاد خانواده در معنای جامعه ایرانی است.

وی تصریح کرد: اگر قرار است این رخداد در خانواده رقم بخورد باید این سه حوزه متحلی شود و نهادهای حامی این حوزه پای کار آیند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا دهقانی‌نژاد نائب دبیر علمی فقه و حقوق بیان کرد: فقه و اخلاق نمی‌تواند از یکدیگر جدا باشد و مهم ترین مسئله ای که مطرح شد، نگاه افراطی به سمائل خانواده در برخی قوانین اساسی است و نکته دیگر فراموشی و غفلت از اصل عدالت در بنیان خانواده است که در این پنل مطرح شد.

وی افزود: زندگی عادلانه یک نیاز اساسی و پایه هر انسانی است که باید در خانواده اجرا شود اما متاسفانه در بسیاری از موارد ملاحظه می‌کنیم که هنوز حقوق زنان در بنیان خانواده تضییع می‌شود و آنگونه که شایسته زن است، اجرا نمی‌شود.

در ادامه نیز، حجت‌ااسلام والمسلمین محمدرضا سالاری‌فر دبیر پنل روانشناسی با اشاره به اینکه خانواده مهم‌ترین شکوفاسازی تربیت معنوی است، بیان کرد: تولد معنویت در خانواده است و تمام رشد معنوی در خانواده هدایت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بازگشت به معنویت در فروپاشی یا تشکیل خانواده موثر واقع می‌شود، افزود: تاب‌آوری در خانواده‌های ایرانی، ارتباط تاب‌آورانه و کنش‌های تاب‌آوری از دیگر مطالب مطرح شده در مقالات ارائه شده در این پنل به شمار می‌رود.

سالاری‌فر گفت: مدیریت رفتارهای معنوی کودکان، پیشگیری از عناصر خطرزا در تربیت معنوی مانند خرافه‌گرایی، والدین و فرزندپروری مادران، نقش دینداری و معنویت در پیشگیری از طلاق و اصول و فنون مدیریت رفتارهای معنوی فرزندان با رویکرد یکپارچه توحیدی از دیگر نکات مطرح شده در این پنل بود.

قربان‌پور نائب دبیر پنل بین‌الملل نیز در ادامه بیان کرد: تربیت تطبیقی میان اسلام و سایر ادیان، تربیت تطبیقی میان کشورهای اسلامی با سایر کشورها در این پنل مطرح شد و خانواده‌های مسلمان به ویژه فرزندان در حوزه معنویت دچار بحران می‌شوند و با چالش‌های جدی مواجه هستند.

وی افزود: یکی از مقالاتی که در این پنل برای برون رفت از این چالش‌ها ارائه شد، تشکیل اندیشکده ویژه کشورهای مسلمان در حوزه تربیت معنوی بود.

فاطمه رازقی، رئیس کمیته اجرایی این کنفرانس در ادامه بیان کرد: خانواده، مهم‌ترین رکن هر جامعه است که در جهت حفظ وحدت و یکپارچگی جامعه و همچنین عملکرد بهینه جامعه در جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، باید به آن توجه زیاد کرد و موجبات رضایت و سلامت روان آن را فراهم کرد.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی و ارزش مداری در بافت خانواده کمک زیادی نماید، مفهوم معنویت است، سلامتی که از اعتقاد به معنویت ریشه می‌گیرد نوعی سلامت معنوی است که ریشه آرامش روانی را نیز در درون بافت خانواده فراهم می‌نماید.

یادآور می‌شود، اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی«خاتم» صبح امروز ۲۸ مهرماه با حضور پژوهشگران و اندیشمندان این حوزه در محل این پژوهشگاه آغاز شد و تا ساعت 18 به کار خود پایان داد.

انتهای پیام
captcha