لزوم احیای جایگاه مسجد در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی
کد خبر: 4092916
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴

لزوم احیای جایگاه مسجد در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم گفت: با گذر زمان با توجه به سیاست‌ها و کم‌کاری‌ها، مسجد از هویت اصلی خود فاصله گرفت و آسیب‌های اجتماعی پررنگ‌تر شد که امروز نیاز است جهت کاهش آسیب‌ها جایگاه مساجد در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی احیا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حیدری، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حیدری، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم در دیدار با عباس ذاکریان، فرماندار این استان که امروز 27 مهرماه انجام شد، با اشاره به جایگاه مسجد و توصیف آن با بیش از 20 آیه در قرآن کریم اظهار کرد: شاید بهترین آیه در وصف مسجد همان آیه نخست سوره اسراء «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛ منزه است آن خدايى كه بنده‏‌اش را شبانگاهى از مسجد‌الحرام به‌سوى مسجد‌الاقصى كه پيرامون آن را بركت داده‏‌ايم سير داد تا از نشانه‏‌هاى خود به او بنمايانيم كه او همان شنواى بيناست» است.
 
وی با بیان اینکه خداوند در این آیه شریفه راهبرد و غایت اصلی مسجد را بیان می‌کند و می‌فرماید مسجد محلی است که عبودیت و بندگی در آن اتفاق می‌افتد یعنی اگر کسی بخواهد عبدالله و بنده تراز خدا باشد باید در ظرف و متن مسجد باشد، افزود: در واقع خداوند خود را متولی مسجد می‌داند. در صدر اسلام اولین اقدام پیامبر(ص) ساخت مسجد بود که با نگاه اجتماعی و پیوست فرهنگ در اجتماع صورت گرفت.
 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم گفت: امام خمینی(ره) نیز در جریان انقلاب، مسجد را سنگر می‌داند از این حیث که انسان‌های بزرگ تراز انقلاب در مسجد تربیت می‌شوند و رویدادهای مهم در مساجد رقم خورده است.
 
وی با بیان اینکه جایگاه مساجد در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی باید به‌خوبی احیا شود، افزود: با گذر زمان با توجه به سیاست‌ها و کم‌کاری‌ها، مسجد از هویت اصلی خود فاصله گرفت و به مرور هر چه مساجد کمرنگ‌تر دیده شد، آسیب‌های اجتماعی پررنگ‌تر شد زیرا پیوند اجتماع و مسجد را رعایت نکرده‌ایم.
 
حیدری درباره فعالیت‌ کانون‌ها نیز بیان کرد: در این مدت برنامه‌های مختلف و مشترکی را طراحی کرده‌ایم؛ در حال حاضر 429 کانون در قم فعال است و اتفاقات زیادی رقم خورده است. متأسفانه در سال‌های اخیر کارایی کانون‌ها کمتر شده و از آنها حمایت نشده و مشکلاتی وجود دارد. از این‌رو، تصمیم گرفته‌ایم مدیریت منسجمی را مدنظر قرار دهیم و در این خصوص یک‌سری برنامه‌های مشترک را تعریف کرده‌ایم؛ به‌ویژه در تعامل با دستگاه‌های اجرایی اقدامات خوبی شکل گرفت.
 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم با اشاره به اینکه در این طرح‌ها، کانون‌ها متولی اجرای برنامه‌ها شدند و هر کانون مشارکتی در اجرای برنامه داشت، ادامه داد: همچنین تلاش شد محله‌محوری را جدی بگیریم؛ همان‌طور که قانون‌گذار مصوب کرده است فعالیت‌های فرهنگی هنری با کانون‌های مساجد است و باید این امر به‌خوبی دنبال شود.
 
حیدری اظهار کرد: احصای پارک‌ها و بوستان‌ها و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری توسط کانون‌های محلات نیز از دیگر برنامه‌هایی است تا بتوانیم از فضای بوستان، نیروهایی را جذب کنیم. بیش از 30 طرح در موضوع محله‌محوری نوشته‌ایم که یکی از این موضوعات اجرای برنامه در بوستان‌هاست، همچنین یکی دیگر از برنامه‌ها گسترش ایده‌های نو است که با انتقال تجارب به آن توجه می‌شود، در این باره از کانون‌های موفق برای تجربه‌گویی دعوت می‌شود.
 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم ادامه داد: یکی از برنامه‌های نوپا توانمندسازی رشد و نوآوری است، در این خصوص نیز برای شرکت‌های خلاق برنامه‌های متعددی تعریف شده که شامل بحث‌های آموزشی و تسهیل‌گری است.
 
وی با بیان اینکه مدیریت راهبردی و فرهنگی و جذب منابع و نیروها با این نیت که با تغییر سیاست‌های دولت‌ها، کانون دچار رکود نشود اهمیت زیادی دارد، گفت: حمایت‌های اولیه از ایده‌ها را در دستور کار داریم و پیوست‌های مالی، رسانه‌ای و انسانی را با آموزش، عملیاتی و تقویت می‌کنیم. یکی دیگر از کارها راه‌اندازی مجممع تخصصی است که اولین مجمع تخصصی خود را با نام مجمع تخصصی هنر راه‌اندازی کرده‌ایم و ذیل هر مجمع تخصصی نیز چند انجمن فعال هستند، برای نمونه 40 گروه سرود داریم که ظرفیت خوبی است ولی به فضای مطلوب دست نیافته‌ایم.
 
حیدری با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت‌ها پیگیری نهضت داستان‌نویسی به‌صورت جدی است، اظهار کرد: خوشبختانه استاندار قم نیز نگرش خوبی نسبت به مساجد دارد و نگاه دولت نهضت بازگشت به مساجد است، در این راستا درصدد بودیم از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و خیرین بتوانیم فضای زیرساختی را آماده کنیم، اما همچنان مشکلاتی وجود دارد از جمله اینکه فاقد فضای اداری برای کانون‌های مساجد هستیم.
 
وی گفت: امید است با توسعه زیرساخت‌ها بتوانیم تمرکززدایی شهرستان قم را کاهش داده و به سمت روستاها و بخش‌ها برویم، در این زمینه جشنواره روستایی و عشایری دیده شده تا بتوانیم در سطح ملی برنامه‌هایی را در جهت تقویت کانون‌ها دنبال کنیم. شهرداری ظرفیت‌های مهمی از نظر امکانات دارد و کانون‌های شاخص ما می‌توانند در بوستان‌ها مستقر باشند، تاکنون برنامه‌های جذابی توسط کانون‌ها برگزار شده و می‌توانیم با کاهش هزینه‌ها، برنامه‌های مختلفی را در محلات و بوستان‌ها پیگیری کنیم.
 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم در پایان با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها تأمین و تجهیز زیرساخت‌هاست، یادآور شد: توسعه فضاهای فرهنگی و ورزشی در مساجد اهمیت زیادی دارد و حمایت مسئولان از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد موجب رشد استعداد فرزندان و جلوگیری از آسیب‌ها می‌شود.
انتهای پیام
captcha