صنایع خلاق فرهنگی رسانه هویت ایرانی اسلامی هستند
کد خبر: 4091613
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶

صنایع خلاق فرهنگی رسانه هویت ایرانی اسلامی هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: صنایع خلاق فرهنگی رسانه هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی هستند.

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نخستین رویداد استانی صنایع خلاق و فرهنگی تانا که به همت پارک علم و فناوری خراسان و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مشهد با برخورداری از سالانه ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی، بزرگترین بازار محصولات فرهنگی را در کشور دارد و هر یک از ایده‌های خلاقانه و فرهنگی که در ذهن صاحبان فرهنگ و هنر و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور وجود دارد، به واسطه رویداد تانا می‌تواند به یک محصول تجاری و سوغاتی برای زائر مشهدالرضا تبدیل شود.

 وی افزود: اگرچه نبات و زعفران از اقلام اصلی سوغات مشهدالرضا به شمار می‌رود، اما در کنار آن اسباب‌بازی، لباس و بسیاری از محصولات فرهنگی و هنری نیز می‌تواند توسط زائر از مشهد به سوغات برده شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه شرایط کنونی با ۱۰ سال قبل متفاوت است، تصریح کرد: شاید در گذشته طرح‌های فرهنگی ایرانی در اقلامی مانند پوشاک یا حتی ادبیات و داستان، فیلم و انیمیشن اندک‌شمار بود، اما اکنون طرح‌های فرهنگی و هنری ایرانی رشد قابل ملاحظه‌ای در صنایع داشته و در بازارهای مختلف به نمایش درآمده است. با این حال که بازار محصولات فرهنگی رشد کرده، اما نسبت به عقبه مدیریتی ایرانی اسلامی در کشور، چندان مطلوب نبوده است.

حسین‌زاده با بیان اینکه هویت ایرانی اسلامی می‌تواند در حوزه‌های متعدد اقتصادی و تجاری نمود داشته باشد، بیان کرد: صنایع فرهنگی فقط استفاده تجاری ندارد، بلکه می‌تواند رسانه هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی باشد. اگر بررسی کوچک میدانی در بازار مشهد داشته باشیم، درمی‌یابیم که سالانه یک میلیون تابلوی مزین به آیات قرآن کریم توسط زائران خریداری می‌شود، در صورتی که اگر استارت‌آپ‌ها و صنایع خلاق و فناور وارد این عرصه شوند، بازار این محصولات گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با وجود حضور سالانه دو میلیون زائر خارجی در مشهد، دامنه بازار محصولات فرهنگی و هنری استان می‌تواند به خارج از این مرزها نیز گسترش یابد، چراکه به اندازه یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان، می‌تواند ایده و محصول اثرگذار در بازار صنایع فرهنگی و خلاق وجود داشته باشد.

این رویداد شامل نمایشگاهی از دستاوردهای عرصه صنایع خلاق و فرهنگی و همچنین برگزاری چندین پنل تخصصی در حوزه‌های تربیت، کودک، تامین مالی و رسانه بود.

انتهای پیام
captcha