حقیقت علم در قرآن و روایات
کد خبر: 4087173
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲

حقیقت علم در قرآن و روایات

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه حقیقت علم در قرآن کریم و روایات یک حقیقت نورانی و از عالم بالاست، گفت: همچنین علم یک امر تکوینی، حقیقی و واقعی است که انسان در مسیر تکامل خود ظرف بهره‌مندی خود را از آن نور و حقیقت آماده می‌کند.

حجت‌الاسلام حسن قانع، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام حسن قانع، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس امروز، ۳۰ شهریورماه  در مراسم آئین افتتاحیه حوزه‌های علمیه بانوان استان با اشاره به جایگاه و حقیقت علم گفت: اساساً حوزه‌های علمیه عهد‌ دار تعلیم، ترویج و تبیین چه علمی هستند؟ این معنا اگر ابتدای امر برای ما روشن نشود، مختصاتی را که  برای طلبگی تعریف می‌کنیم معلوم نیست مختصات درستی باشد.

وی با بیان اینکه حقیقت علم در قرآن کریم و روایات یک حقیقت نورانی و از عالم بالاست، افزود: همچنین یک امر تکوینی، حقیقی و واقعی است که انسان در مسیر تکامل خود ظرف بهره‌مندی خود را از آن نور و حقیقت آماده می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس تصریح کرد: هدایت‌گری‌ای که توسط هادی بر پایه آموزه‌های پیامبر(ص) باید در جامعه اتفاق بیفتد بر مدار علم است و حوزه‌های علمیه پیشران و سردمداران هدایت‌گری در عصر غیبت و همچنین در عصر حضور هستند.

قانع با تأکید بر اینکه به هر میزان از نور حقیقی بهره‌مند شویم به همان میزان می‌توانیم هدایت‌گری کنیم، یادآور شد: آیت‌الله جوادی آملی در کتاب حماسه و عرفان بیان می‌کنند دو نوع رزق مادی و معنوی داریم که علوم تحصیلی را که در حوزه‌ها فرا می‌گیریم را از نوع رزق مادی تلقی می کنند؛ رزق معنوی علم نورانی است لذا تحصیلات به تعبیر حکما و فلاسفه ما استعداد و زمینه پذیرش آن نورانیت را ایجاد می‌کند بنابراین نباید راه گم شود، مدرک‌گرایی، مناصب علمی و آینده شغلی نباید رهزن شود بلکه این‌ها همه استعداد و رزق مادی هستند و حقیقت علم نورانی است.

وی با یادآوری اینکه حضرت امام بیان می‎‌کنند که علم تا زمانی که در حد عقل قرار دارد نور است، افزود: این نور در حیطه عقلانیت، تفکر و حافظه کوتاه مدت و بلند مدت ما قرار دارد، این یک نوع نور است؛ اما آیا حقیقت علم و برخورداری از این نور به این است که در حد عقل و فکر ما باشد؟ خیر، این نور که از دل تحصیلات حوزوی در آمده تا زمانی که در حصار عقل قراردارد، کاری از آن نمی‌آید و هدایتی را صورت نمی‌دهد و زمانی زمینه برای هدایت‌گری می‌شود که این نور از عقل به قلب برسد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه اگر توانستیم با فضای معنوی که در کنار علم‌اندوزی ایجاد می‌کنیم و با اخلاص و جهاد علمی که بروز می‌دهیم، استعداد کسب آن نور را فراهم کنیم، به مقام شفاعت می‌رسیم، گفت: شهید مطهری در کتاب عدل الهی  بیان می کنند که دو نوع شفاعت داریم که یک شفاعت از نوع واسطه‌گری در بخشش است و یک شفاعت در بخش راهبری داریم.

قانع اضافه کرد: شفاعت رهبری در همین دنیا هم است؛ یعنی یک شخصی پیشرو و پیشران جمعیتی قرار گیرد و یک جمعی را هدایت یا گمراه می‌کند؛ همین رابطه‌ای که بین رهبر و هدایت یافتگان یا رهبر و گمراه شدگان وجود دارد در روز قیامت نیز به منصه ظهور می‌رسد.

انتهای پیام
captcha