انتقاد مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل از کمبود فضای آموزشی اردویی دارالقرآن
کد خبر: 4086355
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴

انتقاد مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل از کمبود فضای آموزشی اردویی دارالقرآن

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: فضاهای آموزشی اردویی دارالقرآن استان اردبیل در حد مطلوب نبوده و از میانگین کشوری فاصله زیادی دارد.

کلام الله صفری مدیرکل آموزش و پرورش اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، کلام الله صفری، مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اردبیل، 27 شهریورماه، در نشست خبری با خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: پیشرفت و علم بیش از هر مسئله دیگر در تمامی حوزه‌ها حائز اهمیت است که این موضوع غیرقابل تصور است و بی‌شک زمان و تاریخ اهمیت و ویژگی علم را مشخص می‌کند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از حوزه رسانه و خبرنگاران نیز گفت: انتشار سریع اخبار در حوزه‌های مختلف توسط سربازان قلم در دستور کار است و در این زمینه فرصت‌سوزی به دنبال تعلل اهل قلم خواهد بود که این اهمیت زمان و نوع خبر را مشخص می‌کند و باید به این مهم توجه ویژه‌ای انجام یابد که خبرنگاران نقش کلیدی در این حیطه دارند.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: معلم با روح و جان انسان قدم برمی‌دارد و این شغل تخصصی و فنی است چرا که غفلت از آن سبب فرصت‌سوزی می‌شود و هر کسی نمی‌تواند قلم در دست اقدام به نوشتن کند و بی‌شک در این زمینه نیاز به افراد متخصص دارد که ضرورت وجودی خبرنگاران قابل انکار نیست.

صفری اظهار کرد: عزت و شرافت آموزش و پرورش مورد توجه است تا جایگاه آموزش و پرورش را بالا ببرد و این بستگی به قلمی است که در دست دارد که به همین منظور دولت و مجلس باید به فکر خبرنگاران باشد و درآمد خبرنگاران و جایگاه رفیع خبرنگاری در بین اقشار مختلف برجسته شود.

وی تصریح کرد: قرار نیست نظر خبرنگاران همیشه همسو با نظر همگان باشد بلکه باید با نقد منصفانه و راهگشایی و راهکار به جلو برویم و بتوانیم کلاس‌های چندپایه و مختلط را در مدارس کاهش دهیم که در این زمینه نیازمند بسترهای مناسب در این زمینه هستیم.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: نیازمند هدفگذاری‌های اساسی برای برنامه‌ریزی مطلوب هستیم تا نقش دستگاه‌ها مغفول نماند و بتوانیم در کنار آموزش و پرورش ظرفیت‌های برون سازمانی را توسعه دهیم و با توجه به این که آموزش و پرورش به تنهایی قادر به رفع مشکلات نیست اقشار مختلف باید در کنار آموزش و پرورش باشد.

صفری اظهار کرد: دانش‌آموز، مدرسه، خانواده و معلمان چهار ضلع معلم آموزش و پرورش هستند و به همین منظور تمرکززدایی در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد و اگر این موضوع نباشد بی‌شک با مشکلات اساسی مواجه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به دنبال دانش‌آموز متفکر هستیم تا به سمت دانایی حرکت کرده و با تربیت اهل تفکر انتقادی باشد و از حافظه محوری خارج شود.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: داشتن معلم پژوهنده یکی از نیازمندی‌های اساسی در جامعه امروزی است که اهل تحقیق و پژوهش باشد و اگر جامعه معلمی نداشته باشد باید در این زمینه ویژگی‌های مدرسه را داشته باشد تا بتوانیم به سمت و سوی مدرسه هوشمند حرکت کنیم.

صفری تصریح کرد: مشارکت جدی دستگاه‌های فرهنگی برای تجهیز مدرسه است که باید اقشار مختلف دولت و مجلس برای هوشمندسازی مدرسه گام‌های اساسی بردارند که در این زمینه رشد و توسعه همه‌جانبه برای ارتقای وضعیت آموزش و پرورش اولویت اساسی است چرا که نگاه تک بعدی نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

وی اظهار کرد: داشتن خانواده سالم، جامعه پویا، مدیر خلاق و بابصیرت برای رسیدن به شکوفایی اولویت اساسی است تا آموزش و پرورش بتواند به سمت سلامت اجتماعی حرکت کند.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: دوم مهرماه زنگ بازگشایی مدارس در 11 هزار و 800 کلاس درس با حضور 260 هزار نفر دانش‌آموز زده می‌شود و طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده 19 هزار نفر پیش‌بینی نوآموز دبستانی و دانش‌آموز اول ابتدایی 22 هزار ثبت نام قطعی با سنجش انجام می‌شود که تا 25 هزار نفر ادامه خواهد داشت.

صفری تصریح کرد: علی‌رغم کرونا 25 ماه سختی‌ها و مشقت‌های ویروس کرونایی را پشت سر گذاشته‌ایم و از ظرفیت فضای مجازی برای فعالیت‌های مدرسه استفاده می‌شود تا بتوانیم سواد رسانه‌ای را ارتقا دهیم و از فضای مجازی و شاد استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: عدم توجه به مقوله‌های آموزشی و فضای مجازی سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و نیازمند برنامه‌های اساسی در این زمینه هستیم و باید برنامه‌های اساسی در این حوزه‌ها از حیث کمی و کیفی اجرایی شود.

صفری گفت: اهمیت به تاثیرات کیفی و کمیتی باید با انواع مهارت‌های زندگی آشنا کنیم و باید خانواده‌ها ومدارس  به تمامی امورات آشنا باشند و برنامه‌های تربیتی، پژوهشی و فرهنگی به عنوان زیربنا و فرآیند یادگیری و یاددهی به عنوان برنامه ششگانه تقویت شود.

وی افزود: زیست بوم تدوین شده برای استان بهترین برنامه برای تحول سند بنیادین نقشه راه است که تعلیم و تربیت بتواند از آن به نحو احسن استفاده کند عامل نیروی انسانی حرف اول را می‌زند و اگر بخواهیم عامل ارتقای خود را با آموزش و پرورش مورد توجه قرار دهیم پرداختن به منابع انسانی است که باید به آن اهمیت داده شود.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: نگرش جامعه نسبت به معلم و مدرسه تقویت یابد و باید مطالبه‌گری در این زمینه تقویت شود و اگر به دنبال تحول هستیم باید در حوز‌های مختلف توجه به معلم مبنای کار باشد چرا که معلم جامعه را به اوج قدرت و شرافت انسانی می‌رساند و توجه ویژه به دو عنصر درمقوله مادی و معنوی معلمان اولویت مهم و اساسی است که به همین منظور رتبه‌بندی معلمان در بارگزاری و تسهیل‌گری توانسته اردبیل را جزو استان‌های برتر کشور کند.

صفری اذعان کرد: توسعه فضاهای آموزشی اردویی دارالقرآن مطلوب نیست و از حد میانگین کشوری فاصله زیادی دارد و 40 درصد مدارس استان فرسوده است و در طول 43 سال گذشته در مرکز استان ریسکی برا ساخت و ساز اقدامی انجام نیافته است هر سال نزدیک به 4000 دانش‌آموز مهاجرت کرده و به اردبیل می‌آیند که این موضوع این مهم را به اثبات می‌رساند که هر سال مدرسه 6 کلاسه به تعداد 7 مورد احداث می‌شد تا کمبودها برطرف شود.

انتهای پیام
captcha