اثرات پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 4085868
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۱
چرا زیارت اربعین / 6

اثرات پیاده‌روی اربعین

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه اثرات پیاده‌روی اربعین را می‌توان به دو دسته فواید فردی و اجتماعی برای جهان اسلام تقسیم کرد، به تبیین این پیامدها پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارسحجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به جایگاه زیارت اربعین در روایات اسلامی گفت: یکی از سنت‌های مورد تأکید دین مقدس اسلام که در روایات آمده، پیاده‌روی به سمت حرم امام حسین(ع) به خصوص در اربعین است.

وی ادامه داد: روایات متعددی داریم که نسبت به  این موضوع صحبت و پاداش‌های زیادی نیز مقرر کرده است از جمله اینکه به ازای هر قدمی که انسان بر می‌دارد حسنه‌ای برای او نوشته و گناهی، محو و درجه‌ای به درجات او افزوده می‌شود و وقتی به حرم حضرت می‌رسد، خداوند در واقع به او خطاب می‌کند که جزو رستگاران قرار گرفتی. همچنین در برخی روایات آمده است که در پیاده‌روی به سمت حرم امام‌حسین(ع) به ازای هر قدم،حجی برای انسان نوشته می‌شود که از این روایات بسیار است که مبنا دارد و در دین اسلام مورد تأکید قرار گرفته است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس با بیان اینکه پیامد و فواید پیاده‌روی اربعین را می‌توان به دو دسته فواید فردی و اجتماعی برای جهان اسلام تقسیم کرد، گفت: بخشی از فواید فردی همان بود که در روایات اشاره شد و پاداش‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده است و نیز انسان از جهت روحی نوعی پاکی پیدا می‌کند و وقتی در این مسیر با سختی‌هایی مواجه می‌شود، جسم و روح او آلایش و آمادگی پیدا می‌کند؛ پیاده روی اربعین معنویتی است که تا زمانی که در آن شرکت نکنیم شاید نتوانیم آن را زیاد درک کنیم.

وی با اشاره پیامدهای اجتماعی این پیاده‌روی برای جهان اسلام یادآور شد: در این چند سال اخیر که این سنت بیشتر احیا شده و مورد توجه قرار گرفته است، می‌بینیم که از سراسر جهان اسلام جمع می‌شوند و صحنه‌ای شبیه صحنه حج به وجود می‌آید و نوعی وحدت و صمیمیت در این مسیر بین ملت‌های مختلف مسلمان ایجاد می‌شود و مسلمانان با حضور در این مراسم اتحادشان را به جهان اسلام و دشمنان آن اعلام می‌کنند.

رزمایشی برای ظهور

ملک‌مکان با تصریح اینکه اربعین رزمایشی برای ظهور امام زمان(عج) است، اظهار کرد: وقتی امامی که ۱۴۰۰ سال پیش به شهادت رسیده است را احترام می‌گذاریم و در مراسم اربعین شرکت می‌کنیم، قطعاً تمرینی برای آمادگی همراهی امام عصر(عج) خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه با حضور در مراسم اربعین به نوعی نقشه‌های دشمنان خنثی می‌شود، گفت: در طول سال برخی از دشمنان جهان اسلام تلاش می‌کنند بین مردم ایران و عراق اختلاف، ایجاد و به گونه‌ای القا کنند که این دو ملت با هم نمی‌توانند رابطه برقرار کنند و مثلاً دشمنی دارند، وقتی این مراسم برگزار می‌شود، همه نقشه‌ها نقش بر آب می‌شود و نشان می‌دهد این دو ملت در کنار هم هستند و یک هدف و اعتقاد را دنبال می‌کنند؛ در واقع خنثی شدن توطئه‌های دشمنان در طی یک سال در عرض یک هفته یا 10 روز پیاده‌روی اربعین انجام می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس با بیان اینکه در این مسیر معارف مردم بیشتر می‌شود، تصریح کرد:  معمولاً با کارهای خوب تبلیغی که در مسیرها صورت می‌گیرد و اطلاعاتی که به زائران می‌دهند و راهنمایی‌هایی که در جهت نشر معارف دینی می‌کنند، اطلاعات دینی، معرفتی و شناختی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی با تصریح اینکه قیام امام حسین(ع) یک الگوست چون زیر بار ظلم و ستم نرفتند، یادآور شد: وقتی در این مراسم شرکت می‌کنیم در واقع اهداف امام و آن مکتب را احیا و یادآوری می‌کنیم که ما همچنان رهرو حضرت هستیم و نمی‌گذاریم آن واقعه فراموش شود و وقتی فراموش نشود به عنوان یک الگو در بین مسلمانان باقی می‌ماند و از آن الهام می‌گیرند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس با ذکر این نکته که  قیام و هدف حضرت بزرگ بوده و این نباید فراموش شود، افزود: یکی از راه‌های این کار شرکت در پیاده‌روی اربعین است.

ملک‌مکان در پایان با اشاره به دیگر اثرات زیارت اربعین اضافه کرد: وقتی مردم و رسانه بر کشور عراق و کربلا در این مدت متمرکز می‌شوند، این سؤال برای دیگران درباره امام حسین(ع) پیش می‌آید که ایشان چه کسی بوده که این همه مشتاق دارد و قاعدتاً عده‌ای را به مطالعه وادار می‌کند و شناخت آن‌ها بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha