تربیت جوانان هیئتی و حفظ مداحی‌های منطقه‌ای؛ مهم‌ترین اصول عزاداری
کد خبر: 4085445
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳

تربیت جوانان هیئتی و حفظ مداحی‌های منطقه‌ای؛ مهم‌ترین اصول عزاداری

پیرغلامان حسینی بیرجند از لزوم حضور جوانان در هیئت‌های حسینی و همچنین ضرورت حفظ آواهای مداحی منطقه‌ای می‌گویند.

پیرغلامان حسینی بیرحندخادمان حسینی همان افرادی هستند که سال‌ها نام نوکری اهل بیت(ع) و نهضت حسینی بر پیشانیشان حک شده و این حک شدن به معنای شکل‌گیری فضایل اخلاقی حسینی در نهاد آنان و دوری از آسیب‌هاست؛ خادمی و موی سپید کردن در دستگاه امام حسین(ع) از این افراد انسان‌های شاخصی می‌سازد که نه تنها خود بلکه اطرافیان خود را از آسیب‌ها در امان نگه می‌دارند.

این افراد با «یاحسین» گفتن موی سپید کرده‌اند و هر چه دارند را مدیون یک نام و یک مکتب هستند که سال‌ها با زندگی‌شان عجین شده و صبح و شب آن را می‌خوانند؛ این خواندن مداوم از آنان انسان‌های برجسته‌ای ساخته است، انسان‌هایی که همچون مروارید در میان افراد جامعه می‌درخشند و موی سپید آنان گواه لزوم درس گرفتن از این انسان‌هاست.

محمدحسین وحیدی راد که خود را خادم هیئت حسینی در حسینیه پایین‌شهر بیرجند می‌داند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از روزهای جوانی وارد دستگاه خادمی امام حسین(ع) شدم و اکنون پس از ۶۰ سال هنوز خود را خادم این دستگاه می‌دانم.

وی افزود: حسینیه قدیمی پایین‌شهر بیرجند حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و مانند خادمانی که در آن رشد کرده‌اند سال‌های بسیاری نوای حسینی را شنیده و رشد کرده است و این رشد به معنای ظهور تمام فضایل اخلاقی در وجود انسان است که به‌واسطه حب حسین(ع) و راهش عملیاتی می‌شود.

این پیرغلام ادامه داد: اکنون کهن سالی باعث شده کمتر در این عرصه فعال باشم، اما در جنوب خراسان و در فصل‌های مختلف سال برای امام حسین(ع) و حادثه کربلا عزاداری کرده و سعی کرده‌ام دیگران را نیز به این سمت بکشانم.

وحیدی راد با بیان اینکه مسجد باید گره‌گشای مردم باشد، افزود: وقتی این اتفاق می‌افتد که به همه گروه‌های سنی اجازه فعالیت و ظهور و بروز توانایی‌هایشان را در هیئت عزاداری داده باشیم؛ وقتی جوانان را برای حضور در مسجد تشویق نکرده‌ایم چگونه می‌توانیم از آنان انتظار فعالیت خالصانه در محیط مسجد داشته باشیم.

آواهای حسینی هر منطقه با سبک و سیاق خود حفظ شود 

محمدعلی بوشادی، پیرغلام حسینی که از ۲۰ سالگی در هیئت حسینی خادمی می‌کند، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در سال‌های جوانی در هیئت صاحب‌الزمانی(عج) نوکری ارباب را برعهده داشتم و اکنون خود را در پیری وامدار آن نوکری می‌دانم.

وی با بیان اینکه از سال ۵۵ در مسجد امام حسین(ع) بیرجند ادامه فعالیت خادمی را داشتم و هنوز هم فعالیت دارم، تصریح کرد: اکنون به علت بیماری کمتر در هیئت حضور دارم و امور را به جوانان واگذار کرده‌ام، اما از متن هیئت فاصله نگرفته‌ام.

بوشادی با تأکید بر توجه به افراد جوان و کم سن و سال در بطن هیئت، ادامه داد: برای دلبستگی جوانان به هیئت حسینی باید به آنان اختیارات داد تا تشویق شوند؛ نباید ترسید؛ لازم است به جوانان مسئولیت داد تا بتوانند در فعالیت‌های هیئت نمود بهتری داشته باشد.

وی یادآور شد: گاهی می‌توان خطای یک جوان را در محیط هیئت اصلاح کرد، بنابراین باید زمینه حضور آنان فراهم شود؛ از طرفی با حضور جوانان زمینه تشویق برای حضور دیگر جوانان نیز فراهم می‌شود که این به معنای شکل‌گیری نهضت حسینی است.

بوشادی بیان کرد: در مورد آواها و مداحی نیز باید هر منطقه آواهای مخصوص به خود را حفظ کند؛ به‌طور مثال نباید مداحی جنوب خراسان تحت تأثیر زمان قرار گرفته و خاموش شود؛ مستندسازی این اشعار و مداحی‌ها و تلاش برای حفظ اصالت آن از مهم‌ترین اموری است که باید شکل گیرد.

انتهای پیام
captcha