زائران اربعین مدیریت زمانی سفر داشته باشند / باز بودن مرز هوایی
کد خبر: 4084663
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵

زائران اربعین مدیریت زمانی سفر داشته باشند / باز بودن مرز هوایی

دبیر ستاد اربعین استان فارس با بیان اینکه زائران باید مدیریت زمانی سفر داشته باشند، گفت: سفر اربعین کلاً 5 روز تا نهایتاً ۷ روز بیشتر طول نمی کشد اما متأسفانه بعضی از زائران هستند که برای پیاده روی ۱۰ روز و بعضاً تا یک ماه می‌مانند و این باعث می شود که حق سایرین که می‌خواهند به این سفر بروند، ضایع شود.

سیدمجتبی علوی، دبیر ستاد اربعین استان فارسسیدمجتبی علوی، دبیر ستاد اربعین استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با یادآوری اینکه بعد از دو سال که به دلیل شرایط کرونایی، امکان اعزام زائران اربعین حسینی نبود امسال موضوع پیاده‌روی اربعین در دستور کار قرار گرفت، گفت: از حدود ۸ ماه پیش که از طرف وزارت کشور اعلام شد ستاد اربعین استان فارس به ریاست استاندار تشکیل داده شد که این ستاد را به معاون امور زائران و گردشگری استانداری فارس تفویض اختیار کردند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در این زمینه، یادآور شد: در ابتدا ۱۷ کمیته مختلف را در ستاد اربعین استان فارس تشکیل دادیم که مسئولیت هر کدام از این کمیته‌ها به عهده یکی از مدیران و مدیران کل استان فارس است که باید مسائل و مشکلات مربوط به اربعین را پیگیری و برنامه‌ریزی کنند و موظف هستند طبق وظایفی که برای آن‌ها تعریف شده امورات مربوط را انجام دهند.

دبیر ستاد اربعین استان فارس ادامه داد: همه برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات لازم را اندیشیده بودیم که حدوداً بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر زائر استان فارس را در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی امسال داشته باشیم بنابراین در این زمینه مقدمات کار، فراهم و جلسات متعددی انجام شده بود از جمله بحث حمل و نقل توسط کمیته حمل و نقل و سوخت که مسئولیت آن به عهده مدیرکل راهداری و حمل و نقل بود، پیگیری می‌شد.

وی با بیان اینکه بحث ثبت‌نام و اعزام زائران به وسیله کمیته آن که مسئولیت آن با مدیرکل حج و زیارت استان است پیگیری می‌شد، یادآور شد: ثبت‌نام زائران حتماً باید در سامانه سماح انجام می‌شد چون در این سامانه هم مرز خروجی مشخص می‌شود و همچنین زائران بیمه می شوند بنابراین ابتکار جالبی بود. 

علوی در ادامه گفت: برنامه‌ریزی‌ها به خوبی انجام شده بود و تعداد بسیار زیادی از زائزان پیاده‌روی اربعین را داشتیم که اعزام کردیم اما در بحث پیاده‌روی اربعین  دو طرف و دو کشور نقش دارند و هم کشور ما و هم کشور عراق این برنامه‌ریزی را انجام می‌دهند؛ برنامه‌ریزی‌ها و کارهای لازم را انجام داده بودیم ولی متأسفانه در سمت کشور عراق و در آن سمت مرز یک مقدار ضعیف عمل شد. مخصوصاً در بستر انتقال زائران به سمت عتبات عالیات و نجف از مرز شلمچه  با کمبود ناوگان اتوبوسرانی مواجه شدیم و وسیله نقلیه بسیار کم بود که بتوانند زائران را اعزام کنند بنابراین با  تجمع بسیار زیادی از زائران در مرز شلمچه و در مرزهای خروجی کشور به سمت عراق مواجه شدیم.

فعلا مرز زمینی بسته است

وی تصریح کرد: این تجمع به گونه‌ای بود که گاهاً صف خودروها به ۴۰، ۵۰ کیلومتر می‌رسید و زائران بسیار زیادی در این شهرها و مسیر بودند که هم گرمای هوا آن‌ها را اذیت می‌کرد و هم به علت شلوغی احتمال خطراتی می‌رفت و از طرف دیگر به دلیل حفظ سلامتی خود زائران، ستاد اربعین تصمیم گرفتند که فعلاً مرزها را ببندند بنابراین مرزها اکنون فعلاً بسته است و امکان اعزام زائران وجود ندارد.

 دبیر ستاد اربعین استان فارس اضافه کرد: به کمیته حمل و نقل و اعزام استان طبق اعلام ستاد مرکزی اربعین اعلام کردیم که فعلاً اتوبوس‌ها حرکت نکنند و صبر کنند، به کسانی هم که خودشان با خودروهای شخصی قصد تردد و حرکت به سمت مرز را دارند اعلام می‌کنیم که فعلاً دست نگه دارند و اجازه دهند که مقداری وضعیت مرز خلوت شود تا بتوانیم خدمات‌رسانی را داشته باشیم.

وی با تصریح اینکه با خلوت شدن مرز و اطلاع  ستاد مرکزی اربعین، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد که بتوانند به مراسم پیاده‌روی بروند اما فعلاً مرزهای زمینی بسته است، اظهار کرد: کسانی که بلیت گرفتند وجه بلیت را به آن‌ها مسترد می‌کنیم؛ اگر به صورت اینترنتی بلیت تهیه کرده باشند به همان صورت وجه بلیت به آن‌ها عودت داده و به حسابشان واریز می‌شود و افرادی که حضوری بلیت گرفتند می‌توانند به آن شرکت‌ها مراجعه کنند وجه بلیت به آن‌ها برگردانده می‌شود یا اینکه می‌توانند منتظر بمانند تا اگر مرز باز شد بتوانیم خدمات‌رسانی را به آن‌ها داشته باشیم.

مدت زمان سفر نهایتاً یک هفته است

علوی با بیان اینکه زائران باید مدیریت زمانی سفر داشته باشند، تصریح کرد: سفر اربعین کلاً  پنج روز تا نهایتاً ۷ روز بیشتر طول نمی‌کشد اما متأسفانه بعضی از زائران هستند که برای پیاده‌روی ۱۰ روز و بعضاً تا یک ماه می‌مانند و این باعث می‌شود که حق سایرین که می‌خواهند به این سفر بروند اما نتوانستند، ضایع شود.

وی اظهار کرد: امکانات، خدمات، آب، غذا و محل اقامت برای آن مدت در نظر گرفته شده است بنابراین زائران باید مدیریت کنند که در این مدت سفر زیارت خود را انجام دادند، برگردند تا این امکان برای سایرین نیز فراهم شود. یکی از دلایل تجمع زیاد در مرز و مسیر کربلا و نجف هم همین است که امیدواریم این مسئله نیز توسط زائران رعایت شود.

باز بودن مرز هوایی در فارس

دبیر ستاد اربعین استان فارس با یادآوری اینکه مرزهای هوایی باز است، بیان کرد: در استان فارس تنها استانی هستیم که از سه فرودگاه شیراز، لامرد و لار اعزام زائران هوایی را داریم؛ اولین پرواز زائران به سمت فرودگاه نجف از فرودگاه لار امروز انجام می شود‌.

وی با اشاره به تیم‌های بهداشتی ستاد اربعین استان اضافه کرد: تیم‌های بهداشتی ستاد اربعین استان که کمیته بهداشت و درمان و کمیته امداد و نجات هم در مسیر و هم در موکب‌های مرز شلمچه و مسیر نجف به کربلا مستقر کردند، آماده خدمات‌رسانی به زائران‌ هستند و خدمات های بهداشتی و درمانی را انجام می دهند.

علوی در پایان گفت: اخبار و اطلاعیه‌های ستاد اربعین استان و ستاد مرکزی آن از طریق خود کمیته اطلاع‌رسانی که مسئولیت آن به عهده صدا و سیما است و نیز از سایت‌های معتبر اطلاع رسانی می‌شود بنابراین خواهش می‌کنیم  که زائران  اطلاعات و اخبار را از سایت‌های معتبر و  صدا و سیما دریافت کنند. اخباری که در فضای مجازی می‌آید مورد تأيید ما نیست و اطلاعات را از طریق سایت‌های معتبر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha