ابراز ارادت مردم فارس به سیدالشهدا(ع) در مستند «کُرُش»
کد خبر: 4081986
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱

ابراز ارادت مردم فارس به سیدالشهدا(ع) در مستند «کُرُش»

مستند «کُرُش» تولید صدا و سیمای فارس، عشق و ارادت مردم دیار شرق فارس به مولایشان را با آداب و رسومی خاص به تصویر می‌کشد.

مستند کُرُش، صدا و سیمای فارسبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای فارس، علیرضا باغبان‌منش، معاون سیمای فارس، امروز، 8 شهریورماه گفت: مستند «کُرُش» حکایت محبان و عاشقان اباعبدالله(ع) است که نیمه‌های خزان به قصد ادای نذر به دل کوهستان می‌زنند تا شاید تلاششان مقبول بیفتد و حاجاتشان روا شود.

وی افزود: به شیره‌پزی انگور در گویش محلی کُرُش گفته می‌شود، در این مستند، مخاطب با کار و تلاش مردم استهبان از ابتدا تا انتهای تولید انگور از جمله شیره پزی و تولید شربت انگور آشنا و شربت تهیه شده در مراسم چک چکوی روز عاشورا که سال 88 در فهرست میراث ناملوس کشور ثبت ملی شده، بین عزاداران و سوگواران سیدالشهدا(ع) توزیع می‌شود.

باغبان‌منش ادامه داد: هم‌آوایی مردم استهبان در تهیه شیره انگور از آداب آیین کُرُش است و پخش انواع موسیقی‌های بومی و محلی در این مستند گوش مخاطب را می‌نوازد و تصویری روشن و بدون ابهام از این مراسم در ذهنش  نقش می‌بندد.

حمید بالو، تهیه‌کننده و کارگردان این مستند نیز گفت: کُرُش از صنایع کهن استهبان یا صابونات است که از گذشته تاکنون به خوبی از این میراث معنوی حراست و حفاظت شده و در عصر حاضر به همان سبک و سیاق انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در این آیین، باغداران ابتدا انگورهای كشمشی را از باغ می‌چینند، سپس در سبدهای مخصوص حمل انگور، از باغ به خانه مي‌آورند و انگورها را شسته در حوض مخصوص ريخته و روی آن با چكمه می‌روند و به اصطلاح لگدكوب مي‌كنند تا كاملا آب انگور گرفته شود. آب انگور بدست آمده، از دريچه كوچک حوضچه خارج شده و در ظرفی جمع می شود سپس همه آب انگور را در ظرف‌های پلاستيكی ريخته و به آن مقداری خاک رس مخصوص اضافه می‌كنند و تا صبح فردا به آب انگور دست نمی‌زنند. دليل اضافه كردن خاک رس به آن، شفافيت و حلالیت است. صبح روز بعد آب انگور زلال شده را، در ديگ‌های مخصوص شيره‌پزی ريخته و آن را روی كوره می‌گذارند تا كاملاً بجوشد. در حين جوشيدن آن را هم می‌زنند تا نسوزد و شيره خوش‌رنگ شود.

بالو با بیان اینکه این مراسم با حضور گرم و صمیمی شهروندان و برخی گردشگران از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور برگزار می‌شود، گفت: این مستند 24 دقیقه‌ای، ساعت‌های 21 و 24 یکم آبان و ساعت 9 دوم آبان از شبکه مستند پخش خواهد شد.

یادآور می‌شود، مستند محض کُرُش به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید بالو، نویسندگی محمدجواد حسن شاهی، تصویربرداری مجید رحمانیان، تدوین محمد حسین ایزدی و صدابرداری محمدصادق عادل در سیمای فارس تولید شده است.

انتهای پیام
captcha