مساجد عهده‌دار برگزاری جلسات قرآن شوند
کد خبر: 4081010
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸

مساجد عهده‌دار برگزاری جلسات قرآن شوند

معاون گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی گفت: در راستای بیانات مقام معظم رهبری که مساجد، پایگاه قرآنی شوند، طرح «هر مسجد، یک پایگاه قرآنی» پس از ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد و در کنار جلسات محلی قرآنی، مساجد نیز می‌توانند عهده‌دار برگزار جلسات قرآن شوند.

حمید صمدی معاون گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویحمید صمدی، معاون گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌ضوی با اشاره به برگزاری چهارمین کرسی احیای تلاوت در مسجد کرامت، اظهار کرد:  در این برنامه از پوستر طرح «هر مسجد، یک پایگاه قرآنی» رونمایی شد. طرحی ویژه که اجرای آن حدود چهار سال به‌طول می‌انجامد و در فاز نخست که تا شهریورماه 1402 به طول می‌انجامد،  تعداد 100 مسجد از مساجد مشهد و خراسان‌رضوی به‌عنوان پایگاه قرآنی، افتتاح یا سامان‌دهی خواهند شد.    

وی بیان کرد: در راستای بیانات مقام معظم رهبری که مساجد، پایگاه قرآنی شوند، طرح «هر مسجد، یک پایگاه قرآنی» پس از ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد و در کنار جلسات محلی قرآنی، مساجد نیز می‌توانند عهده‌دار برگزار جلسات قرآن شوند.

معاون گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی با بیان اینکه بسیاری از مساجد ما پایگاه قرآنی ندارند، اظهار کرد: این موضوع نیاز به هماهنگی‌هایی دارد که باید در خود مساجد اتفاق بیفتد، یعنی هماهنگی هیئت امنا، امام جماعت و بسیج در مسجد، این استعداد را رقم زند.

وی بیان کرد: این طرح را باید به یک بخش مردمی متخصص واگذار کرد و در بازدیدی که به اتفاق محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی از جامعه قاریان قرآن داشتیم، به نتیجه رسیدند که بستر اصلی، باید برای جامعه قاریان قرآن فراهم شود تا بتوانند به اجرای این طرح کمک کنند.

صمدی تأکید کرد: اجرای این طرح به این معنا نیست که دولت بخواهد به نوعی در فعالیت‌های مردمی دخالت کند، اصل جلسات قرآن به این است که استقلال و قوام آن برعهده مردم  باشد و می‌توان جلسات قرآنی را مثال زد که قدمت آن‌ به 40 و 50 سال می‌رسد و از دلایل این قدمت می‌توان به مردمی آن اشاره کرد.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد قاری جلسات به‌صورت دولتی و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین شود، در هنگام کسری بودجه دولت، موجب می‌شود جلسه بدون قاری بماند، این اشکال وجود دارد، اما می‌توان بسترسازی لازم را انجام داد.

معاون گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی بیان کرد: برگزاری کارگروه تخصصی تحقیق و ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت زیر نظر شورای فرهنگ عمومی است. در آن جلسه که تمامی نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی، قرآنی و جواد سادات‌فاطمی، به‌عنوان نماینده جامعه قاریان قرآن حضور داشتند، این طرح به‌صورت مبسوط مطرح و بررسی شد و قرار شد بر روی آن اصلاحاتی صورت گیرد و کار به جامعه قاریان واگذار شد.

وی بیان کرد: جامعه قاریان قرآن مشهد 200 عضو دارد و اساتید، قاریان، حافظان و صاحب‌نظران قرآنی که قریب به اتفاق آنان یک مؤسسه و تشکل قرآنی دارند، از این لحاظ می‌توانند تأثیرات قابل توجهی در پیشبرد این طرح باشند.

صمدی ادامه داد: دستگاه‌هایی که به‌صورت جدی به این موضوع ورود یافتند، در کنار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی، شهرداری مشهد، اداره‌کل تبلیغات اسلامی، آستان قدس رضوی، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و حوزه علمیه هستند. همچنین برخی دستگاه‌های دیگر، مانند امور مساجد استان، سپاه امام رضا(ع) و بسیج مردمی مساجد، برای انجام این طرح اعلام آمادگی کردند.

وی اظهار کرد: پس از نشست‌هایی که با امور مساجد استان، بخش مردمی، یعنی جامعه قاریان قرآن مشهد و مرکز رسیدگی به امور مساجد داشتیم، اولین تفاهم‌نامه در مسجد کرامت به امضا رسید و از پوستر این طرح رونمایی شد.

سرپرست گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی گفت: در راستای این طرح پیش‌بینی شد، اولین مسجد رسمی که به‌عنوان پایگاه قرآنی کار خود را آغاز می‌کند، پایگاه قرآنی مسجد جوادالائمه(ع) است.

انتهای پیام
captcha