عشایر نقش بی‌بدیل در تأمین امنیت غذایی و امنیت کشور دارند
کد خبر: 4080747
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱

عشایر نقش بی‌بدیل در تأمین امنیت غذایی و امنیت کشور دارند

رئیس سازمان امور عشایری در سفر خود به تویسرکان همزمان با هفته دولت نقش عشایر را در تأمین امنیت غذایی و تأمین امنیت کشور بی‌بدیل دانست و گفت: بودجه امسال استان بیش از ۳۰ برابر اعتبارات سال گذشته افزایش داشته است که به طور حتم می‌توانیم شاهد ایجاد زیرساخت‌ها باشیم.

فرمانداری تویسرکانبه گزارش ایکنا از همدان، عباس پاپی‌زاده، رئیس سازمان امور عشایری کشور در سفر خود به تویسرکان در دومین روز از هفته دولت با حضور در گلزار شهدا همراه با فرماندار و نماینده تویسرکان ضمن تبریک هفته دولت، یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت.

وی در نشست با مسئولان و نمایندگان عشایر شهرستان تویسرکان در سالن فرمانداری تویسرکان به نقش بی‌بدیل عشایر در تأمین امنیت غذایی و تأمین امنیت کشور اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۰ کل بودجه عشایر استان ۵/۵ میلیارد بوده که با پیگیری و حمایت وزیر در بودجه ملی ۱۸ میلیارد تومان بودجه به استان تخصیص داشتیم، در سفر ریاست جمهور ۱۴۰ میلیارد تومان که با ارزش افزوده به بالای ۱۶۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و بودجه امسال استان بیش از ۳۰ برابر اعتبارات سال گذشته افزایش داشته است که به طور حتم می‌توانیم شاهد ایجاد زیرساخت‌ها باشیم.

وی افزود: از سرجمع اعتبارات سفر ریاست جمهوری و ملی ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای شهرستان در نظر گرفته شده است و این در حالی است که کل اعتبارات شهرستان در سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان بوده است.

وی با بیان اینکه علیرغم همه اقدامات خوبی که صورت گرفته تنها ۱۵ درصد جامعه عشایری چه از طریق شبکه سراسری چه پنل خورشیدی از نعمت برق برخوردارند گفت: با پیگیری خوب انجام شده مقدمات انجام تفاهم نامه برقدار کردن عشایر فراهم شده و ظرف مدت ۲ سال همه جامعه عشایری از نعمت برق برخوردار خواهند شد.

پاپی‌زاده یکی از وظایف دولت در قبال تولیدکنندگان را حمایت از تولیدات و ایجاد ساز و کار در صادرات دانست و افزود: در حال حاضر توسط اتحادیه عشایران گوشت عشایر را ۱۸۲ هزار خریداری و با ۱۴۰ هزار به بازار عرضه می شود و این ما به تفاوت توسط دولت به عنوان یارانه پرداخت می‌شود.

وی بحث صادرات دام عشایر را فرصت مهم برای اقتصاد کشور عنوان کرد و اظهار کرد: قیمت گوشت در حوزه خلیج فارس بالاتر از دیگر کشورهاست و با توجه به اینکه علاقمندی به دام عشایر حوزه تا دو برابر قیمت جهانی گوشت به تولید کننده پرداخت می کند، در صورت صادرات گوشت به این حوزه در ازای هر کیلو گرم و ارزآوری دو برابر گوشت وارد کشور می کنیم که هم با صادرات از تولید کنندگان حمایت و هم با واردات، فراوانی گوشت را داشته باشیم و از مصرف کننده حمایت می کنیم.

وی با اعلام اینکه تلاش داریم با پیگیری وزیر جهاد تا دو هفته آینده بحث صادرات را نهایی کنیم گفت: امسال تسهیلات از دو منبع بند ب ماده ۵۲ از محل صندوق توسعه ملی ۴۰۰ میلیارد تومان و از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است که مبلغ ۶۲ هزار تومان که در اختیار استانداران است که قسمتی را به جامعه عشایری جهت تأمین علوفه به صورت تسهیلات ارزان قیمت و ۵ ساله داده می‌شود.

در ادامه حسین افشاری فرماندار تویسرکان با بیان اینکه امسال ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به امور عشایری شهرستان تخصیص داده شده است گفت: دفتر امور عشایری در شهرستان شروع به کار کرده و امروز به صورت رسمی با حضور رئیس امور عشایری کشور افتتاح می شود.

وی با اشاره به اینکه از ۱۸ میلیارد تومان اعتبارات امور عشایری استان مبلغ ۴/۵ میلیارد تومان برای شهرستان پیش بینی شده است گفت: از اعتبارات سفر ریاست جمهوری مبلغ ۱۵ میلیارد تومان به شهرستان تویسرکان تخصیص داده شده است و در مجموع مبلغ ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به امور عشایری شهرستان تویسرکان تخصیص داده شده است.

پس از نسشت، دفتر نمایندگی امور عشایری در شهرستان تویسرکان با حضور رئیس سازمان امور عشایری کشور افتتاح شد.

انتهای پیام
captcha