ایستادگی در مقابل تحریف با جهاد عقیدتی
کد خبر: 4080069
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸

ایستادگی در مقابل تحریف با جهاد عقیدتی

مدرس حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه جایی که تحریف و بدعت است باید با جهاد تبیین در مقابل آن ایستاد، گفت: ضرورت دارد حرکت جمعی برای جهاد تبیین راه بیفتد و غیرت دینی در بستر درست قرار گیرد.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان اینکه امام سجاد(ع) در جاودانه کردن قیام عاشورا نقش مؤثری داشت، اظهار کرد: شناخت زندگی امامان مقدمه‌ای برای فهم و معرفت به امام است؛ وقتی می‌خواهیم تاریخ زندگی امام سجاد(ع) را بشناسیم باید انگیزه شناخت خود را مشخص کنیم، از آن درس بگیریم تا وظایف خود را بشناسیم و به معرفت برسیم.

وی با تأکید بر اینکه امام سجاد(ع) در دورانی زندگی می‌کند که تحریف به اوج خود رسیده و در آن جامعه قتل، خفقان و غارت وجود دارد و شیعه تحت فشار است، تصریح کرد: امامت امام چهارم شیعیان در روزگاری است که آن حضرت قیام عاشورا را پشت سر گذاشته و خیلی‌ها جرئت ابزار عقیده خود را نداشتند.

مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دوران زندگی امام سجاد(ع) را می‌توان به چند دوره ۲۲ ساله از زندگی آن حضرت از زمان شهادت امام علی(ع) تا عاشورا، دوره دو ماهه محرم و صفر سال ۶۱ و دوران ۳۵ ساله امامت آن حضرت تقسیم‌بندی کرد، اضافه کرد: امام سجاد(ع) یکی از دوران‌های پرفراز و نشیب شیعه را پشت سر می‌گذارد و در دوران امامت خود شیعه را از بحران‌ها عبور می‌دهد.

وی برجسته‌ترین فعالیت امام سجاد(ع) را جهاد عقیدتی دانست و با بیان اینکه آن حضرت با صحیفه سجادیه و از ابزار دعا برای معرفت‌بخشی و هدایت جامعه استفاده می‌کند، ادامه داد: امام چهارم شیعیان می‌داند باید زیربنای عقیدتی جامعه را تقویت کند، چراکه جامعه‌ای که زیربنای عقیدتی داشته باشد در مسیر هدایت قرار می‌گیرد.

مدرس حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه امام سجاد(ع) برای جهاد عقیدتی خود از ابزار دعا استفاده می‌کند، افزود: جهاد تبیین یکی از وظایف جامعه است و امام سجاد(ع) روشنگری و جهاد تبیین را در شرایطی انجام می‌دهد که جامعه آلت دست بنی‌امیه شده است.

وی با بیان اینکه خطبه امام سجاد(ع) بزرگ‌ترین جهاد تبیین در اسلام است، گفت: امام سجاد(ع) در اسارت، بیماری و تألم روحی از عاشورا به بزم یزید وارد می‌شود و آنجا با صلابت خطبه می‌خواند و جهاد عقیدتی به راه می‌اندازد تا جایی‌ که بعد از خطبه آن حضرت، خیلی‌ها از جلسه خارج شدند و پشت سر یزید نماز نخواندند.

موسوی با تأکید بر اینکه جایی که تحریف و بدعت است باید با جهاد تبیین در مقابل آن ایستاد، گفت: تمام شهدای کربلا جهاد عقیدتی داشتند و قبل از رفتن به میدان سخنرانی و رجزخوانی داشتند و درس محرم به ما جهاد تبیین است.

مدرس حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه امروز باید حرکت جمعی برای جهاد تبیین راه بیفتد و غیرت دینی در بستر درست قرار گیرد، اظهار کرد: از کارهای امام سجاد(ع) در جهاد عقیدتی، رهبری، شاگردپروری و تبلیغ بود، به‌طوری‌ که آن حضرت غلام می‌خرید، زیربنای عقیدتی آنان را تقویت می‌کرد و در راه خدا آزاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه ابزار دیگر امام سجاد(ع) در جهاد عقیدتی حمایت از مستضعفان است، لذا برای تقویت زیربنای عقیدتی باید به محرومان و اقتصاد توجه داشت، اضافه کرد: از دیگر کارهای عقیدتی دیگر امام سجاد(ع) اشک بر سیدالشهدا و زنده نگه داشتن محرم است، لذا روضه ابزاری برای استحکام زیربنای عقیدتی است.

موسوی ابزار دیگر امام سجاد(ع) در جهاد عقیدتی را احیای قرآن دانست و با بیان اینکه جامعه آن روزگار از قرآن جدا بود و آن حضرت تلاش کرد تا مفاهیم قرآن را احیا کند، گفت: امام سجاد(ع) برای جهاد عقیدتی ارتباط با قرآن را احیا می‌کند کمااینکه قرآنی که در دست امام معصوم باشد قرآن هدایت‌کننده است وگرنه قرآنی که بر سر نیزه عمروعاص باشد قرآن نیست.

انتهای پیام
captcha