جهاد تبیین به یک فعل اجتماعی گسترده تبدیل شود
کد خبر: 4075743
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۸
حجت‌الاسلام قمی:

جهاد تبیین به یک فعل اجتماعی گسترده تبدیل شود

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه جهاد تبیین باید به یک پدیده و بلکه یک فعل اجتماعی گسترده تبدیل شود، گفت: این فرآیند باید توسط تک‌تک مردم اتفاق بیفتد یعنی هر فردی به پا خیزد و حقایق و سرمایه‌ها را ببیند و برای دیگری روایت و تبیین کند.

محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ۱۲ مردادماه در جمع اساتید برتر گفتمان فرهنگی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه تبیین به معنای مداهنه عملکرد مسئولانی که کم‌کاری می‌کنند نیست و لایه استانی و ملی نیز ندارد، اظهار کرد: تبیین برگرفته از ریشه «بین» و «بینونت» است که معنای فرق‌گذاری و فاصله‌گذاری می‌دهد و اگر بتوان تفاوت درست را از رفتار مسئولی که از امکانات حاکمیتی بهره شخصی می‌برد نشان داد، حق تبیین ادا شده است.

مطالبه از مسئولان مصداق تبیین است

وی با ذکر اینکه تبیُن و روشنگری حاصل تبیین است، ادامه داد: موقعی که تفکیک و تفاوت واضح و آشکار نشان داده شود، تبیین اتفاق افتاده است و به تعبیر آیه «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» (بقره/۲۵۶)، هدایت از ضلالت تمایز و فاصله داده می‌شود. مصداق جهاد تبیین قطعاً ناظر به مواردی فراتر از دستاوردهای نظام است اگرچه این موضوع محور کار است.

قمی با تأکید بر اینکه ما زیر آتش سنگین تبلیغی هستیم، گفت: امسال دانش‌آموزان ما در المپیادهای ریاضی و زیست‌شناسی اول جهان شدند و پرسش اینجاست که چرا کسی برای این موضوع خوشحالی نکرد، چرا خوبی‌های رایج میان مردم دیده و تبیین نمی‌شوند ؟ دولت‌های جهان هزینه‌های گزاف می‌کنند تا مردم را از منازلشان بیرون بکشند اما در مملکت ما به بهانه‌های تعطیلات، مردم به مسافرت و دید و بازدید می‌روند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: مثال ساده‌تر، پدربزرگی است که اعضای خانواده را گرد یک سفره جمع می‌کند و دورهمی خانوادگی تشکیل می‌دهد اما در جوامع دیگر از این دورهمی‌ها وجود ندارد و باید این تفاوت‌ها در جهاد تبیین گفته شود. اینها باید گفته شوند و البته به عملکرد مسئولان نیز باید پرداخته شود چرا که در مواردی مطالبه از مسئولان نیز مصداق تبیین است.

قمی با اشاره به فعالیت ۵۰ منادی تبیین در چهارمحال‌وبختیاری، تأکید کرد: این رقم ارزنده است اما پرسش اینجاست که مسائل چگونه باید مثل روز برای مردم روشن شود؟ پاسخ آن است که این مهم با ۵۰ نفر که رأس‌المال هستند، محقق نمی‌شود.

جهاد تبیین؛ فعل اجتماعی گسترده

قمی افزود: جهاد تبیین باید به یک پدیده و بلکه یک فعل اجتماعی گسترده تبدیل شود، کسانی که در فرآیند ارشادالجاهل خود را دانشمند می‌دانند سراغ کسانی که نمی‌دانند می‌روند و مسئله‌ای را برای آنان روشن می‌کنند؛ این فرآیند باید توسط تک‌تک مردم اتفاق بیفتد یعنی هر فردی به پا خیزد و حقایق و سرمایه‌ها را ببیند و برای دیگری روایت و تبیین کند.

وی با اشاره به کلامی از مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری، گفت: ایشان فرمودند دشمن برای حملات تبلیغاتی به ما بیش از اقتصاد هزینه می‌کند و لذا دشمن بیش از صدمه‌ای که بر اقتصاد و امنیت ما وارد می‌کند، هجمه تبلیغاتی علیه ما راه انداخته است و ما زیر آتش دشمن قرار داریم؛ دشمن تنها یک نقطه یعنی نگرش مردم را هدف‌گیری کرده است.

فلسفه وجودی سازمان تبلیغات اسلامی

قمی در خصوص فلسفه وجودی سازمان تبلیغات اسلامی، بیان کرد: امروز مسئله اول، تبیین اسلام ناب و مقابله با تبلیغات رسانه‌ای دشمن است که این یک کار همگانیست اما بیش از همه فلسفه وجودی سازمان تبلیغات اسلامی نیز هست. همچنان که امام راحل(ره) در تعریف مأموریت این نهاد فرموده‌اند که تبلیغات اسلامی همان شناساندن خوبی‌ها و تشویق به انجام آن و نیز ترسیم زشتی‌ها و راه‌های منع از آن است.

وی تصریح کرد: امام(ره) توصیه می‌کردند که همه مردم باید تبلیغات اسلامی داشته باشند و تأکید خاص ایشان بر جوانان بود. مدل حرکت امام(ره) همین است که قائل به انجام کارها «همه با هم» بودند و از این تعبیر فراوان استفاده می‌کردند. ایشان قائل بودند مملکتی که ۲۰ میلیون جوان دارد، ۲۰ میلیون تفنگدار و بسیجی می‌خواهد، یعنی به تعداد جوانان مملکت باید بسیجی وجود داشته باشد.

قمی تأکید کرد: همه باید خوبی‌ها را بشناسند و بشناسانند و تبلیغ کنند، تبلیغات اسلامی باید بتواند این مهم را محقق کنند و نصاب ارزیابی این نهاد نیز همین است که آیا توانسته مردم را به میدان تبلیغ اسلام ناب بیاورد یا خیر؟

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه سر رشته تبلیغ در استان به دست این ۵۰ نفر است، بیان کرد: علما و اهل دانش و بصیرت باید سررشته‌دار شوند اما ماجرا نباید با کار این ۵۰ نفر خاتمه یابد، بلکه مواصلات اجتماعی و تواصی به صبر و حق باید در بین جامعه جاری شود. به موازات و در ادامه کار مهمی که یک دانشمند انجام می‌دهد و به طرق مختلف مطلبی را برای مردم تبیین می‌کند، کار مهم دوم آن است که مردم به میدان ترغیب یکدیگر به خوبی‌ها وارد شوند.

جهاد تبیین؛ عرصه مردم برای مردم

قمی با تأکید بر اینکه تبیین صرفاً تدافعی نیست و باید به‌صورت تشکیلاتی انجام شود و بخشی از آن در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، یادآور شد: شبکه‌های طبیعی یعنی خانواده، دوستان و گروه‌ها در فضای مجازی و حقیقی باید جدی گرفته شود، یک معلم شیمی گاه اثرگذاری به مراتب بیشتری از یک طلبه می‌تواند داشته باشد و اگر او را وارد میدان جهاد تبیین نکردیم قطعاً بازنده خواهیم بود.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: متخصصان امر مصرند که قدرت تکرار پیام را دست کم گرفته‌ایم و ما به مردم و پامنبری‌ها نیاز داریم، امام(ره) قائل بودند که همین مردم و زنان را به رهبری قبول دارم اما امروز چرا این مردم در میدان تبیین نیستند؟ مردم را باید در تولید، توزیع، عرضه و فرآوری محتوا به میدان کشید، امروز برای جمعیت یک میلیونی چهارمحال‌وبختیاری حداقل ۱۰۰ هزار تبیین‌گر از بین خود مردم باید به میدان تبیین بیاوریم و اگر به این نصاب نرسیم، جهاد تبیین اتفاق نمی‌افتد.

قمی عرصه جهاد تبیین را عرصه مردم برای مردم دانست و توضیح داد: در جهاد تبیین عده‌ای از مردم حق را برای تمام مردم می‌گویند و وقتی حق بیان شود، خدا نیز نصرت می‌کند. وقتی مردم را از میدان‌داری بیرون گذاشتیم، در حکومت‌داری و اقتصاد نیز اشتباه بزرگ کردیم.

وی گفت: مردم‌سالاری دینی برگرفته از نهج‌البلاغه است و نمی‌توان مردم را از عالم جنگ تبلیغاتی و روانی و شناختی کنار گذاشت و بگوییم که عده‌ای دانشمند باید بتوانند این مطالب را مدیریت کنند. تک‌تک نوجوانان و جوانان هیئتی سربازانی هستند که در فرآوری محتوا توانایی‌های فراوانی دارند لذا اینها نباید از میدان مبارزه بیرون گذاشته شوند.

انتهای پیام
captcha