مراسم بزرگداشت شاعر پارسی‌گوی، محتشم کاشانی در رشت برگزار شد
کد خبر: 4074569
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۵
هم‌زمان با روز شعر و ادبیات آئینی

مراسم بزرگداشت شاعر پارسی‌گوی، محتشم کاشانی در رشت برگزار شد

هم‌زمان با نخستین روز از دهه محرم و به همت محفل ادبی دکتر معین اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، مراسم بزرگداشت محتشم کاشانی، شاعر پارسی گوی ایرانی و خالق مطلع ماندگار«باز این چه شورش است…»، با شعرخوانی جمعی از شعرای مطرح گیلان برگزار شد.

بزرگداشت محتشم کاشانی

به گزارش ایکنا از گیلان، به همت محفل ادبی دکتر معین کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و همزمان با روز شعر و ادبیات آیینی، مراسم بزرگداشت محتشم کاشانی، روز گذشته، هشتم مردادماه با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و جمعی از همکاران این مجموعه، همراه با شعرخوانی جمعی از شعرای مطرح گیلان در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد.

شعر آیینی ریشه در باورهای دینی مردم دارد

پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در ابتدای این نشست فرهنگی و محفل شعرخوانی گفت: لطافت شعر آیینی و گوش‌نوازی این اشعار در نظر و بینش مخاطبین ریشه در باورهای دینی مردم دارد که به زبان شیوا و بسیار زیبا توسط شعرا نشر و گسترش داده می‌شود.

کرمی یکی از عوامل غنای ادبیات غنی ایرانی اسلامی را وجود شعرای آیینی و پرداختن آن‌ها به مقوله‌های دینی دانست که ریشه در اعتقادات و باورهای مردم دارند.

وی با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران آن حضرت، برگزاری محافل شعر را در اشاعه فرهنگ عاشورایی بسیار اثرگذار و مهم توصیف و از حمایت مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان از برگزاری چنین محافلی با حضور شعرای سراسر استان گیلان در 85 باب کتابخانه عمومی در شهرها، بخش‌ها و روستاها خبرداد.

وی با قدردانی از مرضیه فرمانی، دبیر پیشین محفل ادبی دکتر معین، اظهار امیدواری کرد: در دوره جدید، شاهد پویایی بیش از پیش این محفل و برگزاری محافل متعدد ادبی با حضور چهره‌های فرهنگی گیلان باشیم.

شعر و شاعر نباید به عنوان تزئین یک محفل شناخته شود

بهرام مژدهی، دبیر محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در ادامه، ضمن اشاره به اهداف تشکیل محفل ادبی دکتر معین، میزبانی از شعرای برجسته و جوان استان گیلان در این محفل و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای غنای بیشتر شعر و ادبیات فارسی و گیلکی به جوانان و نوجوانان عنوان کرد.

مژدهی با بیان اینکه معتقدم شعر و شاعر نباید به عنوان تزئین یک محفل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در خدمت حوزه‌های دیگر باشد خاطرنشان کرد: شعر و ادبیات دارای جایگاه رفیعی است که باید جایگاه آن برای همگان تبیین و بازشناسی شود.

وی همچنین با قدردانی از تلاش‌های مرضیه فرمانی در دوره حضور و مدیریت محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان افزود: تشکیل و ادامه این محفل مرهون حضور و حمایت‌های مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و حضور، مشاوره و ارائه راهکارهای راهگشای دلسوزان فرهنگی استان است.

علیرضا ژاله‌جو، مسئول محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این نشست شعرخوانی آیینی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مجموعه کتابخانه‌های عمومی را ایجاد ظرفیت‌های فرهنگی و شناسایی نخبگان این حوزه عوان کرد.

ژاله‌جو به کارکردهای امروزی مجموعه کتابخانه‌های عمومی نیز اشاره کرد و پرداختن به مقوله‌های فرهنگی و ایجاد ظرفیت‌های مختلف حضور اقشار مختلف مردم در این مراکز را از اهداف مهم کتابخانه‌های عمومی برشمرد.

زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه.های عمومی استان نیز در پایان این نشست فرهنگی به ظرفیت‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان برای میزبانی از محافل شعر و فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: امیدوار هستیم با تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت شاهد میزبانی از محافل ملی و بزرگ فرهنگی با حضور چهره‌های شناخته شده در این مرکز فرهنگی بزرگ باشیم.

گفتنی است شعرخوانی شعرا با موضوع حادثه کربلا، مصائب بازماندگان این حادثه و نیز خوانش اشعار محتشم کاشانی، ذکر مصیبت خاندان عصمت و طهارت، پایان‌بخش این محفل فرهنگی با حضور شاعران آیینی استان گیلان بود.

کمال‌الدین علی محتشم کاشانی دارای لقب شمس‌الشعرای کاشانی، شاعر ایرانی در آغاز سدۀ ده هجری و هم‌دوره با پادشاهی شاه طهماسب صفوی در کاشان زاده شد.

مطلع «باز این چه شورش است…» که از محتشم کاشانی است در میان هواداران شیعه جایگاه ویژه‌ای دارد. شاعران بسیاری پس از محتشم تاکنون از ترکیب‌بند یادشده در شعرها و نوحه‌هایشان سود برده‌اند.

وی با سرودن دوازده بند در مرثیه کشته‌شدگان کربلا که بند اول ترکیب بند وی با بیت باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟ / باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است ؟، آغاز می‌شود، مقام والایی در مرثیه سرایی کسب کرد.

انتهای پیام
captcha