احیای برخی از برنامه‌های نمادین هنر تعزیه در زنجان
کد خبر: 4073830
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶

احیای برخی از برنامه‌های نمادین هنر تعزیه در زنجان

مدیر اجرایی حرکت نمادین کاروان سید الشهدا (ع) در زنجان گفت: به دنبال احیای برخی از برنامه‌های نمادین هنر تعزیه هستیم.

هنر تعزیه در زنجان

به گزارش ایکنا از زنجان و به نقل از روابط‌عمومی حوزه هنری استان زنجان، سیروس رستمی، مدیر اجرایی حرکت نمادین کاروان سیدالشهدا (ع) در زنجان، اظهار کرد: دوم محرم 1444 هجری قمری مصادف با 9 مردادماه 1401 همزمان با تاریخ ورود کاروان امام حسین (ع) به کربلا در سال 61 هجری قمری، در حرکتی نمادین کاروان سیدالشهدا (ع) از مقابل حوزه هنری به سمت پیاده‌راه سبزه‌میدان (مسجد سید) حرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته در سطح استان از این دست حرکت‌های نمادین انجام می‌گرفت، یادآور شد: منتهی مراتب رفته‌رفته و با گذشت زمان این حرکات به فراموشی سپرده شده بود و برای مدتی این موضوع تعطیل شد.

این مسئول ادامه داد: این مراسم در گذشته در سوم محرم انجام می‌گرفت اما امسال با در نظر گرفتن تاریخ ورود کاروان امام حسین به کربلا این حرکت به صورت نمادین صورت خواهد گرفت، ضمن اینکه در راستای اجرای این مراسم جلساتی با حوزه هنری و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری و نیز برخی دیگر از ارگان‌ها صورت گرفته است.

رئیس هیئت‌ امنای تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه با بیان اینکه این نوع حرکت نمادین در اکثر شهرهای ایران صورت می‌گیرد، تصریح کرد: اگر چه در استان زنجان در گذشته این دست مراسم صورت می‌گرفت اما در زنجان این امر به فراموشی سپرده شده بود که ما به دنبال احیای این موضوع هستیم. ضمن اینکه در گذشته در شهرهای مختلف تکیه‌های بسیاری وجود داشت اما اکنون در زنجان تنها تکیه حسینیه است و این مراسم تقریباَ جمع شده است. ضمن اینکه قبلاً تعزیه در همه مساجد و تکایا برگزار می‌شد ولی اکنون به ورطه فراموشی سپرده شده است و در استان زنجان نیز ما فقط در ارمغانخانه و در روستای مشکین، محل مختص تعزیه داریم.

رستمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعزیه‌خوان‌ها چندان رغبتی برای برگزاری این مراسم نشان نمی‌دانند، به همین خاطر و به منظور احیای این مراسم ما اقدام به برگزاری حرکت نمادین کاروان سید الشهدا (ع) کردیم و امیدواریم که این حرکت دیده شود.

به گفته این مسئول، تعزیه اکنون بیشتر در خدابنده رواج دارد و انجمن تعزیه در این شهرستان برپا شده است، ضمن اینکه در قیدار نیز حرکت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و می‌توان اذعان داشت که آموزش و برگزاری کلاس‌های آموزشی در این شهر نیز صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر چه در خود شهر زنجان نیز فعالیت‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد اما به مراتب کمتر از خدابنده است، افزود: معتقدیم که اگر اطلاع‌رسانی در این زمینه بیشتر باشد، حتماً مردم از این مراسم استقبال خواهند کرد.

گفتنی است، برگزاری این مراسم هم‌راستا با راهبرد ترویجی نقشه تحول استان و سند زیست‌بوم حوزه هنری استان زنجان است که با عنوان زنجان پرچمدار هنر عاشورایی و روایت‌گری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی تدوین شده است.

انتهای پیام
captcha