نقش هیئت‌های مذهبی در رسیدن به جامعه مهدوی
کد خبر: 4073263
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱

نقش هیئت‌های مذهبی در رسیدن به جامعه مهدوی

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با بیان اینکه برای رسیدن به جامعه مهدوی، هیئت‌های مذهبی نقش اساسی دارند، گفت: با توجه به اهمیت نقش هیئت، اعضای هیئت نیز جزء اثرگذارترین افراد جامعه خواهند بود و می‌تواند به‌عنوان یک الگو به جامعه معرفی شوند.

محمد هادی نظیری مدیر کل تبلیغات اسلامی همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان، امروز، سوم مردادماه در نشست خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه امروز سالروز نزول سوره انسان است، اظهار کرد: نزول این سوره موجب شده تا امروز به‌عنوان روز خانواده نامگذاری شود.

وی افزود: وجه تسمیه این نامگذاری به‌خاطر بخشش غذا توسط خانواده امام علی(ع) است، در حالی که خود روزه بودند و غذای افطار خود را به مسکین بخشیدند و در نهایت آیه هشتم این سوره «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا» نازل شد. این آیه در شأن خانواده‌ای است که تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی و... در آن نمود پیدا کرده است.

نظیری ضمن تبریک فرارسیدن هفته خبرنگار بیان کرد: دید مسئولان به خبرنگار باید به‌عنوان یک عنصر اثرگذار، دیده‌بان، پشتیبان و فرهنگ‌ساز باشد. نظارت از سوی خبرنگاران با دید مردمی بسیار روی طراحی، اقدام و برنامه‌ریزی‌های یک مسئول می‌تواند اثرگذار باشد و آن مسئول را در حیطه کاری حساس و دقیق‌تر کند.

وی با بیان اینکه نقش خبرنگار در جامعه در دو بخش تحقق پیدا می‌کند، گفت: یک حرکت پیش‌قراول رسانه‌ای که در این حرکت خبرنگار در بالای دکل دیده‌بانی اولویت‌ها و نیازهای جامعه را می‌بیند و نقطه اتصالی بین توده مردم و مسئولان ایجاد می‌کند که از نظرات او باید استفاده شود. متأسفانه توجه به این نقش دیده‌بانی در استان ما ضعیف است در جلسات مهم استانی به رصد رسانه‌ای پیش از تصمیم‌گیری‌ها توجه نمی‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان یادآور شد: در بُعد دیگر، رسانه باید آزاد باشد و نباید از بابت ورود به حریم دستگاه و مسئولان نگرانی داشته باشند و این حریت رسانه را به آن جایگاهی که باید می‌رساند.

نظیری به برگزاری اجلاسیه «به رسم خادمی» در همدان اشاره کرد و گفت: پنجم مردادماه، ساعت ۱۶ تا ۲۰ اجلاسیه در حسینیه امام(ره) همدان برگزار می‌شود که بزرگ‌ترین رخداد هیئت در طول سالیان اخیر در همدان است و نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر به این اجلاسیه دعوت شده‌اند. این اجلاسیه یک قله قابل اتکا در سایر استان‌ها خواهد بود، چراکه تاکنون چنین اجلاسیه‌ای برگزار نشده است.

نظیری هدف از برگزاری این اجلاس را نشان دادن جایگاه ویژه خادمان حسینی دانست و اعلام کرد: اگر هیئت را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ساختارهای اجتماعی در ایجاد تمدن اسلامی بپذیریم باور ما این است که هیئت یکی از مهم‌ترین ساختارها برای این مهم است، همانطور که امام(ره) فرمود «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.»

وی افزود: برای رسیدن به جامعه مهدوی جامعه‌ای که همه با امام عصر آشنا شده و برای پذیرش حکومت امام زمان(عج) آماده شوند هیئت نقش اساسی دارد، با توجه به اهمیت نقش هیئت، اعضای هیئت نیز جزء اثرگذارترین افراد جامعه خواهند بود و می‌تواند به‌عنوان یک الگو به جامعه معرفی شوند.

نظیری با اشاره به تجلیل از ۱۲۰ پیرغلام و پیشکسوت، تصریح کرد: در این رابطه به تفکیک هر شهرستان ۱۰ نفر از پیرغلامان و از همدان ۲۰ نفر انتخاب شده‌اند، حضور پیرغلامان و نوغلامان در این همایش یکی از ویژگی‌های خاص این اجلاس است که پیرغلامان به همراه نوه‌های خود حضور پیدا می‌کنند که این نیز به‌منظور پرداختن به اهمیت مسئله خانواده است.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی اجلاسیه با چاووش‌خوانی در سطح شهر آغاز می‌شود، گفت: بعد از اجلاس یک مراسم مداحی نیز در منزل حاجی قربی از پیرغلامان همدانی با حضور مداحان برگزار می‌شود. استفاده از عکس آیت‌الله آخوند در پوستر این اجلاس توجه به نمادهای موضوع اجلاس در همدان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان یادآور شد: یکی از اتفاقات خوبی که چند سال اخیر رخ داده است حضور مردم در جشن‌های غدیر است تا بیش از گذشته به آن پرداخت و به اندازه عاشورا فراگیر شود. همان‌طور که امسال جشن ۱۰ کیلومتری غدیر با حضور سه هزار نفر و با مشارکت هشت هزار خیر از نمونه‌های خوب فراگیری و مردمی شدن جشن غدیر بود، امیدواریم در همدان نمونه‌هایی همچون این جشن را در آینده داشته باشیم.

نظیری گفت: هر هیئت باید یک منادی نماز داشته باشد که در جمع هیئتی‌ها اعضا را به نماز دعوت کند. این امر با همکاری ستاد اقامه نماز با عنوان همایش «منادیان نماز» برگزار خواهد شد.

وی اشاره‌ای به برگزاری رویداد «نبض زندگی» کرد و گفت: این استان در مسئله کاهش جمعیت جز استان‌های اول کشور است که در این همایش که هفته گذشته برگزار شد از سه گروه جامعه پزشکی، مبلغان و اصحاب رسانه به‌عنوان گروه‌های اثرگذار در این موضوع دعوت شد.

نظیری با بیان اینکه محرم امسال نیز برنامه‌ها با قوت اجرا خواهد شد، یادآور شد: نزدیک به سه هزار نقطه شهری و روستایی در همدان هیئت دارند، همچنین در این ایام از ظرفیت مبلغان بومی استفاده خواهد شد و حضور ۳۰۰ مبلغ از قم درخواست شده است.

وی اضافه کرد: در این راستا توجه به مسئله کودک و توجه به فرزندآوری از جمله برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته در ایام محرم است که علاوه بر برگزاری مراسم شیرخوارگان، توجه به حسینیه کودک از نکات مهم این ماه است که در این هفته یک دوره آموزش مربیان کودک برای حضور در حسینیه‌ها و مراسم هیئت‌ها برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان گفت: توجه به نوجوانان از دیگر ابعاد برگزاری مراسم‌ محرم در همدان است؛ طرح «دختران حاج قاسم» و همایش «احلی من العسل» با عنوان «شبیه قاسم» برنامه ویژه نوجوانان پسر برای شکل‌گیری خیمه‌های نوجوانان در هیئت‌ها در سطح شهر برگزار خواهد شد.

وی به اهمیت توجه به هیئت‌های خانگی و مجالس بانوان با استفاده از ظرفیت تبلیغی حوزه اشاره کرد و ادامه داد: استفاده از تیم تخصصی روایت‌گری عاشورا با پرده‌خوانی در استان نیز در حال پیگیری است.

نظیری در پایان با اشاره به نحوه برگزاری مراسم هیئت‌های محرم، توضیح داد: در فضاهای باز مراسم هیئت‌ها بدون محدودیت برگزار خواهد شد و در فضای بسته مطابق با رنگ‌بندی پروتکل‌ها و میزان حضور اعلام خواهد شد، محدودیتی برای غرفه‌ها و موکب‌ها وجود ندارد مگر برای بسته‌بندی غذایی که با نظارت دانشگاه علوم پزشکی انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha