اهمیت سبک زندگی بر مدیریت فرهنگی جامعه در بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 4072163
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳

اهمیت سبک زندگی بر مدیریت فرهنگی جامعه در بیانیه گام دوم انقلاب

دبیر چهارمین جشنواره ملی«کتاب سال سبک زندگی»، واژه سبک زندگی را یکی از کاربردی‌ترین واژه‌ها در بیانات رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: همواره ایشان به منظور اهمیت و تاثیر این واژه بر مدیریت فرهنگی، سیاسی و علمی جامعه از این کلید واژه در بیانیه گام دوم انقلاب استفاده کرده‌اند.

جشنواره کتاب سالبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی، دبیر چهارمین جشنواره ملی «کتاب سال سبک زندگی»، امروز 29 تیرماه در نشست خبری جشنواره ملی«کتاب سال سبک زندگی» که در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: این جشنواره در سه دوره‌ متناسب با ظرفیت‌های موجود که سبک زندگی را در قالب معرفی کتاب‌هایی تبیین کرده، برگزار شده و امیدواریم امسال که چهارمین دوره از این جشنواره را برگزار می‌کنیم بتوانیم این گام را یک قدم به جلو پیش ببریم.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت این جشنواره ، اظهار کرد: واژه سبک زندگی یکی از پرکاربردترین واژه‌هایی است که در سال‌های اخیر در گفت‌وگوهای علمی، رسانه‌ای و سیاسی کشور مورد استفاده قرار گرفته است و در یک دهه اخیر نیز یکی از کلید واژه‌های کاربردی در بیانات مقام معظم رهبری است که ایشان به منظور اهمیت و تاثیر این واژه بر مدیریت فرهنگی، سیاسی و علمی جامعه از این کلید واژه در بیانیه گام دوم انقلاب استفاده کرده‌اند تا افق 40 ساله آینده را بر اساس برخی از این محورهای پایه مورد تأکید و اهمیت قرار دهند.

دبیر چهارمین جشنواره ملی«کتاب سال سبک زندگی» گفت: این اصطلاح در بین رشته، گروه‌های دانشی و تخصص‌های مختلف در نگاه عامه، میان خبرنگاران و عموم مردم برای بعد جالب و جذاب زندگی مورد استفاد قرار می‌گیرد. بر اساس آخرین نمودارهایی که ارائه شده نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر از طریق موتورهای جست‌وجو این اصطلاح در کشور ما به فراوانی جست‌جو شده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: این امور حاکی از آن است که ذهنیت عامه مردم و متخصصان متوجه مفهومی به نام سبک زندگی شده است. امروزه در حوزه بهداشت و درمان در خصوص سبک زندگی سالم و ناسالم سخن به میان می‌آید و یا اینکه روانشناسان برای تعریف سبک زندگی به تصویری که انسان از خویشتن، خود ایده آل و جهان پیرامونی دارد، این تصویر زمنیه‌ساز و تنظیم کننده ارتباطات انسان با دنیای پیرامون است که از آن برای تبیین مفهوم سبک زندگی بهره می‌برد.

وی اظهار کرد: از طرفی نیز جامعه‌شناسان در تحلیل هویت اجتماعی در سال‌های دور با تکیه بر مفهوم طبقه اجتماعی به منظور تحلیل هویت و طبقه، بر روی فعالیت‌های تولیدی جایگاه مولد متمرکز می‌شدند اما در سال‌های نه چندان دور به دلیل رشد مصرف و مصرف‌گرایی بر روی واژه سبک زندگی تمرکز کرده‌اند.

اهمیت و جایگاه واژه سبک زندگی در نگاه سیاستمداران

دبیر چهارمین جشنواره ملی«کتاب سال سبک زندگی» بیان کرد: در حقیقت ما باید مفهوم سبک زندگی را یک مفهوم کاملا کاربردی و مطابق با واقعیات و حوزه عمل بدانیم. همچنین باید گفت که سبک زندگی یک مقوله کاملا عمل‌گرایانه است و با یک نگاه کاملا عمل‌گرا باید به این واژه توجه کرد و آن را نمودی از رفتارها و نه صرفا گفتار و اندیشه دانست.

رحمانی عنوان کرد: از این‌رو این واژه با این جایگاه مهم و ضروری که در حوزه اجتماع پیدا کرده است از ناحیه سیاستگذاران هم مورد حمایت قرار گرفته، کما اینکه سیاستمدارن در عرصه حکمرانی نمی‌توانند از سبک زندگی چشم پوشی کنند که اگر غفلت کنند قطعاً تغییری در حوزه برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت‌ها رخ خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع اگر هر سیاستمداری به هر دلیلی از این عرصه غفلت کند باید در تدابیر خود و مدیریتی که دارد تغییراتی را ایجاد کند. امروزه سبک زندگی و سنجش آن، سنجش پیشران‌های تحول و تغییر قلمداد می‌شود و به همین جهت این عرصه به لحاظ ابعاد مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است.

دبیر چهارمین جشنواره ملی«کتاب سال سبک زندگی» گفت: در این میان ما به عنوان افرادی که این رسالت را بر دوش خود داریم، احساس می‌کنیم که باید در حوزه سبک زندگی فعالیت کنیم و به همین منظور بر آن شده‌ایم که به معرفی یکی از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگی در حوزه انتقال مفاهیم مرتبط با سبک زندگی بپردازیم و آن را در قالب برپایی جشنواره کتاب برگزار کنیم.ه امسال پس از سه دوره برگزاری امیدواریم که با لطف الهی و ظرفیتی که وجود دارد چهارمین مرحله را در بهمن‌ماه سال جاری در شهر مشهد داشته باشیم.

اهداف جشنواره«کتاب سال سبک زندگی»

رحمانی در خصوص اهداف این دوره از جشنواره اظهار کرد: شناسایی آثار فاخر مرتبط با عرصه سبک زندگی‌ و معرفی آن‌ها به مخاطبان فرهیخته، ایجاد شبکه تعاملی میان فعالان عرصه سبک زندگی، شناسایی استعدادهای بالفعلی که در عرصه سبک زندگی در حال فعالیت هستند از مهمترین اهداف این جشنواره است امید است با حمایت از این گروه‌ها به ترویج این مفهوم بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: در واقع همه این‌ها مقدمه‌ای برای ترویج ادبیات مربوط به سبک زندگی و به طبع آن نیز گفتمان‌سازی و ایجاد یک جریان پایدار حول محور سبک زندگی است. البته برای دستیابی به این اهداف به حضور فعال اصحاب رسانه نیازمندیم، چرا که اصحاب رسانه را چشم رصدگر فعالیت‌های فرهنگی کشور می‌دانیم که می‌توانند با توجه و تمرکز بر پدیده‌هایی که رخ می‌دهد و با ضریب دادن به آن‌ها و توجه بخشیدن به مخاطبان، اهمیت این مفاهیم را به خوبی از طریق فضای رسانه منتقل کنند.

 

انتهای پیام
captcha