چرا نقش مساجد در جامعه امروز کمرنگ شده است
کد خبر: 4070702
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴

چرا نقش مساجد در جامعه امروز کمرنگ شده است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس با بیان اینکه سال‌های اخیر، مقداری نقش مسجد که باید رونق و شکوه داشته و منشأ خیرات و تحولات باشد، کمرنگ شده است، به بیان برخی از دلایل این مسئله پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس امروز، ۲۲ تیرماه در همایش «مسجد جامعه‌پرداز» که در تالارحافظ شیراز برگزار شد، ضمن تبریک دهه ولایت و امامت گفت: مسجد یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های دینی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه مسجد از بدو تأسيس در صدر اسلام  نقش بسزایی در فعالیت‌ها، جنبش‌ها و حرکت‌های جهادی داشته است، افزود: محوریتی که مساجد در طول تاریخ داشتند، روشن است.

ملک‌مکان تصریح کرد: در سال‌های اخیر، مقداری نقش مسجد که باید رونق و شکوه داشته و منشأ خیرات و تحولات باشد، کمرنگ شده است که عوامل مختلفی در آن دخالت داشته و آسیب‌شناسی‌هایی هم برای آن صورت گرفته است.

 وی ادامه داد: یکی از عواملی که شاید باعث شده است آن محوریت از مساجد گرفته شود، ایجاد فرهنگسراها حتی اماکن مذهبی مثل حسینیه‌ها، مهدیه‌ها و امثال این‌ها است که مسجد را از مرکزیت انداختند و اجتماعاتی که باید برای هر گونه مسئله‌ای در مسجد شکل بگیرد به جاهای دیگر سوق داده شده است؛ اگر چه می‌شد این مسائل را مدیریت کرد که آن‌ها در کنار مسجد و به عنوان ابنیه جانبی مسجد قرار بگیرد ولی مرکزیت با خود مسجد باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از مساجد، امام جماعت که باید امام محله باشد صرفاً امام جماعت و پیش نماز مسجد شده است، گفت: ارتباطی که باید امام جماعت با مردم محله و با اقشار مختلف داشته باشد، تقریبا از دست رفته است البته استثناهایی وجود دارد اما معمولاً امام جماعت فقط در وقت نماز یا اگر برنامه دیگری وجود داشته باشد، حضور پیدا می‌کند و با کسانی که در آن محله هستند، تقریبا ارتباطی ندارند و با اصحاب مسجد فقط ارتباط دارد در حالی که امام جماعت محله باید با ساکنان محله ارتباط داشته باشد و از ظرفیت آن‌ها برای رونق مسجد استفاده کند اما متاسفانه این ارتباط کم وجود دارد یا اصلا وجود ندارد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور به مساجد استان فارس اظهار کرد: بعضاً بین ارکانی که در مساجد وجود دارد متأسفانه مشاهده می‌شود که اختلافاتی وجود دارد و این تفاهم و انسجام به آن شکلی که باید وجود داشته باشد، وجود ندارد که نتیجه آن از رونق افتادن مسجد می‌شود.

ملک‌مکان بیان کرد: متاسفانه اینگونه شده است که کار، حضور و فعالیت در مسجد یک کار فرعی و جنبی برای برخی از ائمه جماعات شده است در حالی که پایگاه اصلی یک روحانی و طلبه باید مسجد باشد و مرکز اصلی که تبلیغ کند باید مسجد باشد و سایر کارهای دیگر باید فرع باشند؛ چون مسئولیت اصلی ما ترویج و تبلیغ دین اسلام است و بهترین مکان نیز مسجد است که اگر جاذبه لازم را داشته باشیم به خوبی جذب اتفاق می‌افتد البته آن‌ها نیز مشکلاتی دارند و حمایت‌های لازم باید از جانب مسئولان انجام شود تا دست امام جماعت باز باشد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه مسئولان هم در این زمینه حمایت کنند، گفت: البته پشتیبان اصلی مسجد، مردم و خیرین هستند. اگر ارکان مسجد انسجام لازم را داشته باشند می‌توانند از حمایت‌های مردمی برخوردار باشند.

ملک‌مکان در ادامه با اشاره به برگزاری همایش «مسجد جامعه‌پرداز» یادآور شد: یکی از اهداف این همایش این است که وظایف ارکان مسجد را مشخص می‌کنیم و همراهی و پشتیبانی بیشتر داشته باشیم تا بتوانیم مساجد را رونق بیشتری دهیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس در پایان گفت: این همایش یک پیش همایش است و بنا بر این است که یک جلسه کارگاهی برای آموزش انجام شود.

انتهای پیام
captcha