استفاده ابزاری از حجاب خیانت به بشریت است
کد خبر: 4069393
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴

استفاده ابزاری از حجاب خیانت به بشریت است

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، یکی از مشترکات ادیان الهی را حجاب برشمرد و با بیان اینکه برخی بسیار غیراخلاقی یک مسئله فرهنگی را دستاویز یک کار سیاسی قرار می‌دهند، گفت: استفاده ابزاری از حجاب برای رقابت‌های سیاسی یک خیانت است که باید روز قیامت جوابش را بدهند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، امروز، 17 تیرماه در خطبه‌های نمازجمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: هیچ راه نجاتی برای ما در آخرت نیست مگر در پرتو تقوا. اگر تقوا نداشته باشیم اینکه شفاعت شفاعت‌کنندگان نصیبمان شود، بسیار سخت است.

وی با اشاره به آیه 59 سوره احزاب «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا» افزود: خداوند در این آیه مسئله عفاف و حجاب را مطرح می‌کند. این تعبیر «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ» یعنی چادر را پیش بکشند، بحث اینکه چادر بپوشند نیست بحث این است که چادر را پیش بکشند؛ برای اینکه وقتی دقت می‌کنیم در ادیان الهی و تمدن‌های بشری می‌بینیم که بانوان همیشه پوشش داشتند، نه اینکه اسلام آمده بگوید پوشش داشته باشید. از نظر تاریخی آثار پوشش بانوان در تمدن‌ها و ادیان موجود است، در آیین زرتشتی ایران قبل از اسلام نیز بانوان پوشش خاصی دارند.

آیت‌الله دژکام با اشاره به سخنان مرحوم آیت‌الله حائری مبنی بر اینکه اگر می‌توانید در نقش درجسته‌های تخت جمشید یک زن بی‌حجاب پیدا کنید، گفت: در این شهر اقلیت یهودی و کلیمی داریم؛ نکته مهم این است که مطالبی بین ادیان آسمانی مشترک است از جمله حجاب. این مسئله هم در آیین مسیحی و یهودی وجود دارد اما متأسفانه برخی به دین خود پشت پا زده و بشریت را دچار مشکل کرده‌اند.

امام‌جمعه شیراز، یکی از مشترکات ادیان الهی را حجاب برشمرد و افزود: بانوان ملیت ایرانی پوشش داشته است و همچنین بانوان ادیان بزرگ جهان پوشش داشتند، اسلام هم همینطور. اگر شیراز اقلیت‌های ادیان دیگر دارد روی این مسئله توجه را جلب کنیم که حجاب مسئله مشترک بین ادیان است و اگر کسی شعار بی‌حجابی یا بدحجابی بدهد خارج از همه ادیان است، نمی‌تواند متدین خودش را فرض کند.

وی با بیان اینکه برای بحث مراقبت اجتماعی باید از نظر علمی توجیه داشته باشیم و بگوییم لازم است هم مراقب باشند، گفت: از نگاه علوم اجتماعی بی‌حجابی یک هنجارشکنی است به‌ویژه در جامعه ما که بی هیچ تردیدی مطابق نظرسنجی‌های علمی اکثریت قاطع جامعه معتقد به لزوم اصل حجاب هستند.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه همه عالمان علوم اجتماعی می‌گویند اگر اکثر قاطع باور به یک مسئله دارند شکستن آن هنجارشکنی است، افزود: هنجارشکنی آثار بدی خواهد داشت. اگر در یک فضای هنجارشکنانه اکثریتی که احساس می‌کند عقیده و باور و سنتش شکسته می‌شود بخواهد واکنش نشان دهد چه می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: عده‌ای متدینین را کنترل می‌کنند والا هنجارشکنی در مسائل اجتماعی آثاری داشته باشد که مطلوب برای هیچ‌کس نیست، باید مثل یک سپر جلوی رفتارهای تند بگیریم این ظلم را به جامعه خود است، نکنند. خدای نکرده اگر کنترل نشود برای ما مطلوب نیست.

وی همچنین گفت: نکته‌ دیگری که سبب می‌شود مراقبت احتمالی لطمه خورد، سوءاستفاده برخی از جریان‌های سیاسی از یک مسئله فرهنگی است؛ برخی از جریان‌های سیاسی می‌گویند، آب گل آلودی است تا ماهی بگیریم، این رنج‌آور است. این‌کار را نکنید. برخی بسیار غیراخلاقی یک مسئله فرهنگی را دستاویز یک کار سیاسی قرار می‌دهند. استفاده ابزاری از حجاب برای رقابت‌های سیاسی یک خیانت است که نمی‌توانند روز قیامت جوابش را بدهند.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: اینکه یک نفر با ظاهر متدینانه هنجارشکنی دیگران را توجیه کند چون می‌خواهد صندوق رأی را به نفع خود پر کند این خیانت است، هر کس می‌خواهد باشد. این انگیزه، انگیزه غلطی است باید افرادی که در عرصه سیاست فعال هستند، مراقب باشند. ما نه مانع فعالیت سیاسی هستیم نه از رقابت بدمان می‌آید اما استفاده ابزاری از مسائلی مانند حجاب یک خیانت به بشریت است و این خیانت را نکنند که نمی‌توانند روز قیامت جواب دهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه چارچوب صحیحی برای اقدام فرهنگی عفاف و حجاب شکل بگیرد که مستمر باشد نه اینکه یک طرح و کار ستادی باشد، گفت: برای این کار باید یک فرهنگ‌سازی مستمر صورت گیرد که دائماً در جامعه پیش رود. مدیران و دستگاه‌های مختلف به حسب مسئولیتی که دارند انجام دهند و هیچ‌کس خودش را در این مسئله غیرمسئول نداند.

وی با بیان اینکه باید تقسیم کار اجتماعی را نیز مراعات کرد تا فرهنگ‌سازی را بسیار خوب جلو ببریم، افزود: برخی از جریان‌های مخالف دینداری که این تلاش مذبوحانه را برای شکست ارزش حجاب انجام می‌دهند باید حواسشان باشد.صد سال هم این کار را انجام دهند، فطرت بشر نمی‌گذارد که آن‌ها موفق شوند. این مسیر، مسیر الهی است و دستور به حجاب دستور خداوند عالم است و در مقابل خدا ایستادن هیچ فایده‌ای برای آنها ندارد.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه در جنگ ترکیبی که با دشمنان خدا و اسلام قرار گرفتیم، گاهی تلاش برخی از افراد این است که اولویت‌ها را تعییر دهند، گفت: می‌دانیم حجاب مهم است، اتفاقاً اولویت هم هست و فوریت هم دارد، اما اینکه برای ما موضوع بسازند و تبدیل به مسئله کنند در صورتی که مسئله اصلی امسال، تولید دانش‌بنیان و اشتغالزایی است. این کار، تغییر دادن اولویت‌هاست و به نظر می‌رسد دست‌های مرموزی در کار است ضمن اینکه دستگاه‌های فرهنگی و دیگران وظیفه دارند و تعطیل بردار نیست.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه ملت ایران ایستاده‌اند تا استکبار جهانی در همه مواضعی که در برابر ارزش‌های آن‌ها گرفته است، زمین بزنند، گفت: تعیین اولویت اقدام به عمل برای دولت و ملت، با رهبر معظم است و رهبر به تولید ویژه توجه کرده و نباید فریب برخی از جریان‌ها را بخوریم و مدیران اجرایی اولویت اول را در همان جهتی که رهبر فرموده‌اند قرار دهند و مشکلات مردم را حل کنیم؛ وقتی مشکلات حل شود حرف ما را در مسائل فرهنگی بهتر خواهند شنید.

وی با تأکید بر اینکه اهمیت مسائل را فراموش نکرده و نمی‌کنیم، تصریح کرد: احساس می‌کنیم در برخی از این حرکات سوای حساسیت فرهنگی اخلاقی و ارزشی مسئله دیگری وجود دارد. شیطان از هر دری وارد می‌شود که از وظیفه اصلی که پیگیری راهبردهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دور و منحرف کند؛ حواسمان باشد هر کس کار خود را مطابق وظایفش انجام دهد.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود با اشاره به در پیش رو بودن عید قربان گفت: عید قربان، عید حاجیان است و همه به آنچه که وظیفه دینی و عبادی است، قیام کنند خصوصاً قربانی و رساندن گوشت قربانی به کسانی که کمتر دسترسی دارند. با گرانی که پیش آمده است، عده‌ای از خانواده‌ها امکان تهیه گوشت به اندازه‌ای که باید ندارند. هر کس توانی دارد و می‌تواند قربانی کند به‌ویژه حاجیانی که در حج واجب بوده و در عید قربان خوب است قربانی و سعی کنند به کسانی که نیازمند هستند، برسانند.

وی همچنین با یادآوری اینکه فردا روز عرفه است، افزود: باید فرصتی برای دعا مشخص کنیم زیرا به تضرع و زاری به درگاه خداوند نیاز داریم و این یک نیاز فردی و ملی است و برای رفع مشکلات جهان اسلام به درگاه خداوند دعا کنیم.

آیت‌الله دژکام در ادامه با اشاره به نامگذاری سال به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: ظرفیت‌هایی به لحاظ مراکز دانش‌بنیان در استان فارس و شیراز وجود دارد و لازم است که این مراکز حمایت شوند در این صورت می‌توانند برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کنند.

امام‌جمعه شیراز خواستار توجه به ظرفیت شهرک صنعتی در این راستا شد و افزود: مسئولان به خصوص مسئولان صنعت و معدن که مسئولیت مستقیم دارند، بسیار جدی‌تر پای کار آیند و ظرفیت‌های استان را فعال کنند.

وی با اشاره به ظرفیت پتروشیمی استان گفت: توقع این است که توسعه این مجموعه متناسب با توانمندی و سابقه فارس مدنظر باشد زیرا یک خط تولید فعال شود چند جوان مشغول می‌شود و امیدواریم که وزیر هم در این زمینه فارس را مورد عنایت قرار دهد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید تقاضا کنیم تا عادلانه حق شیراز و استان فارس داده شوند، گفت: امید است با حمایت همه جانبه مردم و مسئولان مشکلات مقابل جوانان ما حل شود. اگر می‌خواهیم مسئله جوانان را حل کنیم و بحث عفاف و حجاب را تاکید کنیم باید شغل داشته باشند و بتوانند ازدواج کنند. حرف معقول این است اول شغل ایجاد شود و زمینه ازدواج اسان فراهم شود تا بعد به حجاب و عفاف برسیم.

وی گفت: برخی از مؤمنین این کار را شروع کردند و در این ایام برای ازدواج آسان، یک خانواده ۱۴ جهیزیه و ۱۴ زوج به خانه خودشان فرستادند و امیدوارم باز هم این مدل رفتار را مشاهده کنیم.

انتهای پیام
captcha