مستند «بر اثر زلزله»؛ روایتگر کار جهادی در آبادانی کشور
کد خبر: 4065732
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹

مستند «بر اثر زلزله»؛ روایتگر کار جهادی در آبادانی کشور

کارگردان مستند «بر اثر زلزله»، هم‌زمان با اکران این فیلم به مناسبت سالگرد زلزله در رودبار، گفت: این مستند، روایتی از زندگی یک جهادگر پیشکسوت و مصداقی از یک تفکر جهادی است که با فعالیت خود به سازندگی می‌رسد.

عبدالکریم شهابی کارگردان مستند بر اثر زلزله

عبدالکریم شهابی، کارگردان مستند «بر اثر زلزله» هم‌زمان با سالگرد وقوع زلزله رودبار، در حاشیه اکران این مستند توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان با همکاری حوزه هنری استان در بستر سامانه یکپارچه رویدادهای فرهنگی کشور (رویتاب)، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان بیان کرد: «بر اثر زلزله» با موضوع نقش جهادسازندگی پس از وقوع زلزله رودبار و روایتی از فعالیت‌های یک مرد جهادی است.

شهابی با اشاره به اینکه این مستند روایتی از زندگی مرحوم مهندس حسینعلی عظیمی، پیشکسوت جهادگر و مصداقی کامل از یک مرد جهادی است که می‌تواند به عنوان الگو برای مردم معرفی شود، بیان کرد: البته قدرت جهاد سازندگی که مولود انقلاب است بسیار فراتر از چیزی است که بخواهیم آن را در قالب یک مستند نشان بدهیم. اما برای احیای دوباره ساختار جهادسازندگی، در حوزه رسانه نیاز به ساخت مستندهایی از این دست است.

وی ادامه داد: پس از زلزله رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹، مرحوم حسینعلی عظیمی، از فرماندهان و پیش‌قراولان جهاد سازندگی تصمیم به خدمات‌رسانی به روش جهاد در دوران دفاع مقدس می‌گیرد. وی بعد از بررسی‌های کارشناسانه در کنار رفع مشکلات ناشی از زلزله، طرحی را برای آب‌رسانی به ۲۵۰ هکتار از روستای بنه زمین از توابع شهرستان سیاهکل اجرا می‌کند. مستند «بر اثر زلزله» روایت ۴ سال تلاش‌های مجاهدانه و خالصانه مرحوم عظیمی و تیم همراهشان در جهت خودکفایی اهالی روستای بنه زمین است.

این کارگردان مستندساز، «بر اثر زلزله» را مصداقی از یک تفکر جهادی دانست که با فعالیت خود به سازندگی می‌رسد و تصریح کرد: این حرکت جهادی مؤلفه‌هایی چون عدم وابستگی به دولت، خودکفایی، مشارکت مردم و ... را داراست. نکته حائز اهمیت تصویربرداری همه فعالیت‌های انجام شده در طی سازندگی این روستا توسط جهادگران است که با آینده‌نگری و خلاقیت مرحوم عظیمی ثبت و ضبط شده که مستند ساخته‌ شده ما نیز بر اساس همان تصاویر است.

وی علت ساخت این فیلم را نگاه متعهدانه به مسائل اجتماعی دانست و ابراز کرد: با الگو گرفتن از ویژگی‌های شخصیتی مرحوم عظیمی که در عین تخصص، متعهد و مبتکر نیز بودند، اقدام به ساخت این مستند کردم. خلاقیت‌های ایشان در عمل جهادی بسیار چشمگیر و قابل توجه است، به‌نوعی که سخت‌ترین مسائل را با ذهن خلاق خود به ساده‌ترین وجه حل و فصل می‌کنند. در زمینه تعهد نیز، رسالت خود را حل بنیادی مشکلات مردم می‌دانست نه صرفاً کمکی زودگذر به معیشت ایشان.

شهابی ایده و تهیه‌کنندگی ساخت این اثر را از دفتر مدرسه اندیشه و هنر(ماه) معرفی و اظهار کرد: البته گروه دیگری به این سوژه پرداخته بودند که متاسفانه به خروجی نهایی نرسیده بود. با توجه به بکر و ارزشمند بودن این سوژه و لزوم ساخت اثری فاخر از آن، به همراه سایر دوستان حدود یک سال در این زمینه بازپژوهی کردیم و با بررسی روستا و همه عوامل، فیلم‌نامه نهایی مستند نگارش شده و عملیات فیلمبرداری و تدوین در سال ۹۸ انجام شد.

وی با بیان اینکه این مستند، صرفاً تحقیق در مورد زلزله رودبار نیست، بلکه به حرکت جهادسازندگی پس از این زلزله می‌پردازد، بیان کرد: وقایع پس از زلزله رودبار مصداقی از نگاه جهادسازندگی و الگوی کار جهادی به رفع مشکلات هم‌وطنان بود که در این مستند به تصویر کشیده شد. در واقع ممکن است پیش از این نیز آثاری با موضوع زلزله رودبار ساخته شده باشد ولی پرداختن به یک مصداق کامل کار جهادی پس از وقوع یک بحران در جامعه، شاخصه اصلی این مستند است.

این کارگردان با اشاره به اینکه بازخورد این اثر به‌ویژه از جانب مردم همان منطقه بسیار خوب بود، تصریح کرد: مستندهای این‌چنین به روشنگری و بازگوکردن حقایق می‌پردازند. مستند «بر اثر زلزله» نیز همین طور است و وقایعی از خدمات جهادسازندگی را بر مردم آشکار کرد که بسیاری از اهالی همان روستای بنه زمین نیز از آن بی‌خبر بودند که همین عدم اطلاع کافی مردم از خدمات ارائه شده جای تامل دارد و نشان‌دهنده جای کار بسیار در حوزه روایت است.

خالق مستند «بر اثر زلزله» تصریح کرد: در این اثر، روایت داستان را خود مردم شکل دادند و تفکر جهادی برجسته می‌شود. در واقع تزریق این تفکر، مورد نیاز جامعه امروز نیز هست تا بتوان راه برون‌رفت از معضلات سازندگی امروز چون متروپل، ریزگردها و ... را شناسایی کرد و به‌کار بست.

وی در پایان با بیان اینکه سعی کردیم در ساخت این اثر نیز با بهره‌گرفتن از ایدئولوژی این مستند، خود نیز جهادی عمل کنیم، افزود: در پیش‌تولید اثر پژوهش‌ها به‌طور کامل انجام شد تا در زمان فیلمبرداری تمرکز بر تصویربرداری باشد و همه عوامل با همکاری و همدلی این مسیر را طی کردند. البته ناگفته‌های بسیاری وجود دارد ولی امیدواریم با همین مستند ۵۰ دقیقه‌ای تا حدودی توانسته باشیم توجه همگان را به نگاه جهادی جلب کنیم.

علاقه‌مندان می‌توانند این مستند را از طریق سامانه یکپارچه رویدادهای فرهنگی کشور (رویتاب) به نشانی www.roytab.ir تماشا کنند.

مستند «بر اثر زلزله» ؛ روایت‌گر کار جهادی در آبادانی کشورمستند «بر اثر زلزله» ؛ روایت‌گر کار جهادی در آبادانی کشور

انتهای پیام
captcha