جاده پیاده‌روی دهسرخ به مشهد ساخته شود
کد خبر: 4063124
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۸
آیت‌الله علم‌الهدی:

جاده پیاده‌روی دهسرخ به مشهد ساخته شود

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه ساخت جاده پیاده‌روی برای سهولت رفت‌وآمد زائران به مشهد و دهسرخ بهترین اقدام در راستای توسعه زیارت پیاده امام رضا(ع) است، گفت: از معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی خواستاریم که نسبت به ساخت این جاده اقدام کنند.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، همزمان با دهه کرامت و به‌ مناسبت روز ملی تکریم و بزرگداشت امام‌زادگان، در همایش «ستارگان کرامت» که شامگاه، 19 خردادماه، در روستای دهسرخ مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با وجود یکسان بودن زمان‌ها و مکان‌ها گاهی یک زمان و مکان بر چند زمان و مکان به دلیل وقایعی که در آن زمان و مکان اتفاق افتاده، امتیاز پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: روزی که خداوند حضرت آدم را بر زمین فرستاد، همه جا به لحاظ مکانی یکسان بود، اما بعد از توبه حضرت خداوند فرشتگان مقرب خود را مأمور به ساخت خلوتگاهی برای حضرت آدم یعنی همان خانه کعبه کرد.

علم‌الهدی بیان کرد: خانه خدا توسط حضرت ابراهیم(ع) بازسازی شد، چراکه این خانه بر اثر حوادث ویران شده بود و حضرت مأمور تجدید بنای این مکان مقدس شد، حضرت در حالی که همسر و فرزند نوزاد خود را در بیابان برای تجدید بنای کعبه رها کرد، در مسیر راه دست به دعا برداشت و از خداوند خواست تا دل‌های مردم را عاشق ذریه‌اش نماید و اکنون بعد از گذشت حدود ۴ هزار سال از این دعا، هر دعوتی که برای بندگی خدا به گوش بشر رسیده، به‌وسیله ذریه حضرت بوده است.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: سرزمین دهسرخ به برکت حضور امام رضا(ع) نسبت به زمین‌های دیگر امتیاز پیدا کرده است در مشهد و استان زیارتگاه‌های بسیاری وجود دارد، اما بعد از حرم مطهر امام رضا(ع)، سرزمینی به عظمت دهسرخ وجود ندارد، در این مکان امام هشتم نماز خواندند و دعا کردند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی ادامه داد: حضرت رضا(ع) در جریان سفر تاریخی خود به توس در مسیر کوه خلج اتراق کردند و خواستند تا از کوه‌های آن، سنگی جدا کرده و ظرفی را برای طبخ غذا کنده‌کاری کنند، سپس حضرت بر آن سنگ دعایی خواندند و فرمودند: «غذا در ظروف این سنگ خوش طعم می‌شود.»

امام جمعه مشهد گفت: متأسفانه به این منطقه اهمیتی داده نشد و حتی طی بازه زمانی برای ساخت جاده قسمت‌هایی از این کوه خراب شد.

علم‌الهدی گفت: ذخیره نیز منطقه دیگری است که به آن توجه نشده است، لذا اگر می‌خواهیم میقاتی را برای حضرت امام رضا(ع) در نظر بگیریم، باید دهسرخ را در نظر بگیریم، در قدیم برای مشهدی‌ها دهسرخ بسیار اهمیت داشت.

وی بیان کرد: ۱۲ سال پیش از مسئول نهاد گردشگری خواستیم تا جاده پیاده‌روی دهسرخ تا مشهد ساخته شود، نقشه آن کشیده شد، اما انجام نشد، لذا از معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی خواستاریم که هم نسبت به ساخت این جاده و هم اتوبان دهسرخ به ملک‌آباد اقدام کنند تا زائر به راحتی به این مکان مشرف شود، همچنین تابلوها نیز به گونه‌ای باشد که زائران به راحتی مسیر خود را پیدا کنند و تابلوهای تبلیغاتی در این مسیر نصب شود.

علم‌الهدی با اشاره بیان امام جواد(ع) که فرمود: «هرکس پیاده به زیارت پدرم برود و در راه باران و برف بر سر او بریزد، همه گناهان او می‌ریزد، اضافه کرد: ساخت جاده پیاده‌روی برای سهولت رفت‌وآمد زائران به مشهد و دهسرخ بهترین اقدام در توسعه زیارت پیاده امام رضا(ع) است.

امام جمعه مشهد افزود: توصیه من به مردم دهسرخ این است که خادمانی با اخلاص برای زائران به لحاظ کاسبی و اشتغال باشند و به عنوان خادم به زائران این آستان مقدس خدمت کنند.

در این مراسم ساختمان مصلی امام رضا(ع) در روستای دهسرخ افتتاح شد. این مکان که به همت خیر نیک‌اندیش حاج کاظم رضازاده در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال مربع ساخته و وقف شده است. همچنین در پایان این مراسم از ۳۰ نفر از اصحاب بقاع تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha