الزام زائران حج ۱۴۰۱ به تزریق واکسن فلج اطفال
کد خبر: 4062319
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹

الزام زائران حج ۱۴۰۱ به تزریق واکسن فلج اطفال

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی گفت: در سالجاری با توجه به مشاهده فلج اطفال در برخی از کشور‌های اسلامی از سوی کشور عربستان اعلام شده تا زائران برخی از کشور‌ها از جمله زائران ایرانی نیز نسبت به تزریق واکسن فلج اطفال اقدام کنند.

حجعباس خداشناس، مدیر روابط‌عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، در خصوص جزئیات اعزام کاروان‌های حج خراسان رضوی، بیان کرد: براساس اعلام کشور عربستان امکان پذیرش بالای ۶۵ سال فراهم نشد، لذا زائران زیر ۶۵ سال مشمول ثبت‌نام شدند و متقاضیان تشرف به حج تمتع از بین ثبت‌نامی‌های کاروان‌های حج سال ۱۳۹۹ که وجوه مربوطه را پرداخت کرده‌‌اند، از 18 اردیبهشت‌ماه اقدام به ثبت‌نام کردند.

خداشناس اظهار کرد: زائران ثبت‌نامی در حج علاوه بر حداقل دو دز واکسن کویید ۱۹ که مورد تائید عربستان و شامل سینوفارم و آسترازنکا است، ضمن اینکه تا قبل از اعزام باید نیز نسبت به تزریق دز سوم واکسن خود اقدام کنند، همچنین آن دسته از حجاجی که واکسنی غیر از این دو مورد را زده‌اند، باید دز سوم و چهارم را براساس واکسن‌های مورد تائید عربستان یعنی سینوفارم و آسترازنکا بزنند.

مدیر روابط‌عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی بیان کرد: واکسن مننژیت نیز همه ساله در برنامه تزریق زائران اعزامی بوده است، اما در سال‌جاری با توجه به مشاهده فلج اطفال در برخی از کشورهای اسلامی از سوی کشور عربستان اعلام شده تا زائران برخی از کشورها از جمله زائران ایرانی نیز نسبت به تزریق واکسن فلج اطفال اقدام کنند.

وی در خصوص دریافت هزینه اضافی از زائران اعزامی حج 1401 اظهار کرد: در سال‌های قبل نیز حدود سه ماه قبل از اعزام زائران از سوی سازمان حج و زیارت نیرو به کشور عربستان اعزام می‌شد و اقدامات مورد نیاز انجام و قیمت‌ها برآورد و به حجاج اعلام می‌شد، اما در سال‌جاری حدود یک هفته قبل نیروهای سازمان حج و زیارت به عربستان رفتند و مشخص شد هزینه خدمات در کشور عربستان افزایش یافته که این افزایش خدمات شامل همه کشورها هست.

خداشناس تصریح کرد: در این خصوص همه کشورهای اسلامی نیز اعتراض کردند و برخی از کشورها در راستای این اعتراض اعلام کردند که زائر اعزام نخواهند کرد که در این خصوص با تصمیمات شورای عالی حج و پس از رایزنی‌های انجام شده مقرر شد بخشی از این هزینه افزایش قیمت توسط زائر پرداخت و بخش دیگر از سوی سازمان حج و زیارت از محل‌هایی که قابل پیگیری است، پرداخت شود.

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی اضافه کرد: در حج سال‌جاری تعداد 5065 زائر استان در قالب 40 کاروان به سرزمین وحی اعزام خواهند شد که از این تعداد 30 کاروان به تعداد 3900 زائر مدینه قبل و ۱۰ کاروان به تعداد 1165 نفر مدینه بعد هستند.

خداشناس در خصوص اعزام اولین کاروان خراسان رضوی به حج ابراز کرد: در حال حاضر تاریخ دقیق مشخص نشده است، اما طبق روال هر ساله 26 خرداد اولین پرواز حجاج خراسان رضوی به حج صورت خواهد گرفت و آخرین کاروان اعزامی در 5 تیرماه خواهد بود.

انتهای پیام
captcha