اوج اعتقاد به امامت و ولایتمداری اطاعت نیست
کد خبر: 4062210
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
پناهیان:

اوج اعتقاد به امامت و ولایتمداری اطاعت نیست

خطیب کشورمان با تأکید بر اینکه درباره امام تنها نباید اطاعت کرد بلکه غیر از اطاعت باید نصرت کرد، گفت: اوج اعتقاد به امامت و ولایتمداری اطاعت نیست، نصرت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، خطیب برجسته کشورمان به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، خطیب برجسته کشورمان شب گذشته، 15 خردادماه در مراسم شب بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) که در این حرم مطهر برگزار شد، با بیان اینکه در دوران زندگی ۱۲ امام معصوم به سه دوره متمایز برخورد می‌کنیم، گفت: وقتی وظایف و رسالت مشترک امامان را  در نظر می‌گیریم دوران زندگی امامان را شاید بتوان به سه قسمت عمده تقسیم کرد.

وی با تصریح اینکه قسمت اول، دوران زندگی امام علی(ع)، امام حسن(ع)  و امام حسین(ع) است که موضوع رسالت و بیشتر فعالیتشان بر محور امامت و ولایت بوده است، افزود: امام علی(ع) ۲۵ سال غریبی کشیدند و بعد ۵ سال خلافت کردند، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در ماجرای جنگ و صلح موضوع درگیری و رسالتشان مسئله امامت و موضوع اجتماعی جهان اسلام است.

پناهیان تصریح کرد: این سه امام بزرگوار عملاً در صحنه سیاسی جامعه با موضوع امامت و ولایت درگیر بودند و می‌خواستند مردم را آگاه کنند و پای ولایت بیاورند تا مدیریت جامعه خراب نشود. در دوران دوم، ائمه معصومین مستقیم درگیر مسئله امامت و ولایت نبودند؛ چون کسی نبود تا یاری کند تا ائمه(ع) قیام کنند، دوست داشتند قیام کنند و مبارزه سیاسی داشتند اما در موضوع امامت و ولایت مستقیماً فعال نشدند.

وی با بیان اینکه در دوره دوم، فعالیت امام زین‌العابدین(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تعلیم و تربیت بود، تصریح کرد: گفته شده در زمان شهادت امام صادق(ع) ۴ هزار نفر به تعبیری در حد فقیه فقط در کوفه از شاگردان ایشان بودند.

پناهیان با ذکر این نکته که این سه امام بزرگوار(ع) به سراغ بنیان‌گذاری برای شکل‌گیری جامعه شیعی رفتند، اضافه کرد: این دوره را باید دوران تعلیم و تربیت، تربیت شیعیان و علمای اسلامی و انسان‌هایی که بتوانند جامعه شیعی امروز را بنیان‌گذاری کنند، دانست. امام زین‌العابدین(ع) تعلیم و تربیت را اینگونه شروع کردند که غلام می‌خریدند و بعد از مدتی در خانه تحت تأثیر نور امامت آزاد می‌کردند، گفته شده است بعد از شهادت ایشان، فقط  در مدینه و اطراف آن ۵۰ هزار غلام آزاد شده به دست ایشان بود.

وی با یادآوری اینکه امام صادق(ع) شاگردان بسیاری تربیت کردند و علمای اسلام در دوران این حضرت شکل گرفتند، گفت: کار تعلیم و تربیتی در زمان امام موسی‌بن جعفر(ع) متوقف شد، امام موسی‌بن جعفر(ع) و امام رضا(ع) هر کدام به گونه‌ای محدودیت داشتند و از نیمه‌های عمر امام موسی‌بن جعفر(ع) آماده کردن مردم برای غیبت شروع شد تا یاد بگیریم شیعیان باید روی پای عقل خودشان بایستند؛ تربیت دینی یعنی روی پای خود بایستیم.

شیعیان باید روی پای خود بایستند

خطیب کشورمان با تأکید بر اینکه درباره امام تنها نباید اطاعت کرد بلکه غیر از اطاعت باید نصرت کرد، تصریح کرد: نصرت یعنی جایی که حتی امام دستور نمی‌دهد که باید بمانید، فرد باید تشخیص دهد که بماند همان‌طور که شب عاشورا امام حسین(ع) به یارانش دستور نداد که بمانید و از من اطاعت کنید ولی ماندند؛ درباره امام و ولی فقط اطاعت نداریم بلکه گاهی امام می‌گوید بروید اما تشخیص می‌دهید که باید بمانید. مکتب شیعه، ما را اهل تشخیص تربیت می‌کند نه فقط اهل تکلیف؛ ما را با بصیرت و نصرت تربیت می‌کند نه فقط اهل اطاعت؛ آمادگی برای غیبت یعنی شیعیان باید روی پای خود بایستند و تشخیص دهند همانطور که شهدای ۱۵ خرداد تشخیص دادند که باید در این راه جان دهند.

پناهیان با تصریح اینکه به دنبال تکلیف نباشیم باید به دنبال تشخیص باشیم و با همین تشخیص، تکلیف معلوم می‌شود، گفت: دین ما دین تشخیص است؛ در دوران غیبت ما را به این فهم واگذار کردند. پنج امام و خود امام زمان کارشان آماده‌سازی مردم برای دوران غیبت بود، در دوران غیبت، شیعه بناست با عقل و نه با چشم کار کند.

وی با بیان اینکه دین ما مبتنی بر تفکر و تعقل است، تأکید کرد: به عقل شیعه، شیعه مانده است اما برای پرورش این عقل، ائمه ما فدایی دادند.

پناهیان با تصریح اینکه اصل و اساس این نظام برای این مانده که آدم‌های خوب با خوب بودنشان صادقانه گواه دین شدند، بیان کرد: اوج آن‌ها امامزاده‌های عظیم‌الشأن هستند که حتی مرقد آن‌ها ایستگاهی برای تبیین و تقویت دین است.

وی با یادآوری اینکه ۲۵۰ هزار شهید دادیم که هرکدام از شهدا حقانیت این راه را به ما نشان دادند، تصریح کرد:  ولایت فقیه را وصیت‌نامه شهدا به ما اثبات و تبیین و تبلیغ کرد؛ طبق آمار در هر وصیتنامه  به طور متوسط چهار مرتبه از امام حسین(ع) و عاشورا یاد شده و همچنین به تبعیت از رهبری و ولایت فقیه سفارش شده است.

پناهیان در پایان گفت: در طول تاریخ بشریت در هیچ کشوری اینگونه نیست که یک فرمانده کل قوا در یک کشور،  ده‌ها میلیون فدایی در کشورهای اطراف داشته باشد به جز آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب ما که این بزرگترین قدرت جهان است و اسلحه و پول قدرت نیست.

انتهای پیام
captcha