حضرت شاهچراغ(ع)؛ امین ولایت
کد خبر: 4062190
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲

حضرت شاهچراغ(ع)؛ امین ولایت

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس، حضرت شاهچراغ(ع) را مشعل‌دار مسیر بندگی حق‌جویان توصیف کرد و گفت: حضرت شاهچراغ(ع) امروز بهترین الگو در بحث ولایت‌مداری و بصیرت و امام‌شناسی است که نیاز به تبیین ابعاد مختلف شخصیت ایشان داریم.

حرم شاهچراغدر تقویم رسمی کشورمان 6 ذی‌القعده به عنوان سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) در دهه کرامت است که هر ساله بدین مناسبت برنامه‌های متعدد و متنوعی در نقاط مختلف کشور به خصوص در شیراز و حرم این امامزاده واجب‌التعظیم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا فارس، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) گفت: شاهچراغ(ع) یکی از بزرگترین امامزادگانی است که باید همواره مورد تکریم واقع شود.

وی افزود: اقداماتی که حضرت احمدبن موسی(ع) به عنوان یکی از فرزندان شاخص امام موسی کاظم(ع) در طول عمر پر برکتشان انجام دادند، موجب تثبیت و قوام مکتب شیعه جعفری شد و به نوعی این اقدامات میان سایر امامزادگانی که به درجه امامت نرسیده‌اند، منحصر به فرد است.

رصاف با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت شاهچراغ(ع)، امین ولایت است، گفت: آن حضرت یکی از بصیرترین افراد زمان خویش بودند که به خوبی می‌دانستند وحدت، رمز اصلی پیروزی شیعیان و مسلمانان است به همین دلیل علی‌رغم اینکه دارای استقبال فراوانی در جامعه از سوی مردم بودند، تنها در مسیر حق و بندگی قدم نهادند و کاملاً تسلیم مشیت الهی بودند.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس، حضرت شاهچراغ(ع) را مشعل‌دار مسیر بندگی حق‌جویان توصیف کرد و افزود: پیش از دوره امام رضا(ع)، در طول تاریخ مکتب شیعی همواره شاهد بروز نحله‌ها و فرقه‌های مختلفی بودیم اما از بعد از اقدامی که حضرت شاهچراغ(ع) در بحث امانت‌داری ولایت برای ولایت برادر بزرگوارش امام رضا(ع) انجام دادند، این مسیر بدعت‌ها و فرقه‌گرایی در مکتب شیعه بسته شد.

وی با بیان اینکه امروز نیاز به تبیین ابعاد گسترده شخصیت این امامزاده واجب‌التعظیم به خصوص در بحث ولایت‌مداری و بصیرت و امام‌شناسی ایشان داریم، گفت: حضرت شاهچراغ(ع) بهترین الگویی است که می‌توانیم در این مباحث بدیشان مراجعه کنیم.

جزئیاتی از زندگی حضرت شاهچراغ(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدادیان، دبیر مجمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی فارس نیز در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح جزئیاتی از زندگی حضرت شاهچراغ(ع) پرداخت و گفت: ششم ماه ذی‌القعده سال ۱۵۰ هجری قمری سیدالسادات حضرت احمدبن موسی کاظم(ع) به دنیا آمدند که البته تاریخ قمری بزرگداشت ایشان در تقویم ملی ثبت گشته است.

وی افزود: حضرت شاهچراغ (ع) فرزند ارشد و بزرگتر خاندان نبوده و همچنین با امام رضا(ع) از یک مادر نیستند، بلکه امام رضا(ع) اولین فرزند امام کاظم(ع) بوده‌اند، و فقط حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) خواهر و برادر أبوینی هستند و بقیه اولاد فقط از طریق پدر با امام رضا(ع) برادر یا خواهر هستند.

حدادیان بیان کرد: حضرت احمدبن موسی کاظم(ع) مادر بزرگوارشان حضرت ام احمد(س) هستند که فرزندان دیگری از امام کاظم(ع) داشتند من جمله حضرت سیدعلاءالدین حسی(ع) و حضرت سید محمد عابد(ع) که حرم این بزرگواران نیز در نزدیکی حرم حضرت شاهچراغ(ع) است، همچنین ایشان مادر حضرت حکیمه بنت موسی‌بن جعفر(ع) هستند.

وی یادآور شد: حضرت ام احمد یکی از پرهیزکارترین همسران امام کاظم(ع) بودند و حضرت أسرار خود را به او گفته و امانتشان را نزد وی به ودیعه می‌گذاشتند و هفتم ذیقعده بزرگداشت ایشان است.

حدادیان بیان کرد: حضرت احمدبن موسی کاظم(ع) بعد از تبعید امام رضا(ع) به مرو با برادران و خواهران خویش و جمع زیادی از علویون حداقل کاروان ۱۵۰۰ نفری به قصد زیارت امام رضا(ع) از مدینه حرکت کردند تا از طریق شیراز به طوس عزیمت کنند، خبر این حرکت، مأمون ملعون را به وحشت انداخت، لذا به تمام حکام بلاد دستور داد که قافله بنی هاشم را هر کجا توانستند دستگیر کرده و به قتل برسانند. حاکم شیراز مردی به نام قتلغ خان بود، وی با ۴۰ هزار لشکر جرّار، در شیراز با این کاروان جنگید ولی در برابر قدرت بنی هاشم عاجز ماند و شکست خورد، سپس تجدید قوا کرد و به دروغ اعلام کرد که امام رضا(ع) در طوس از دنیا رفته است، بدین جهت همه کاروان متفرق شدند تا بیش از قبل، بنی هاشم شهید نشوند و دسترسی به آنان سخت‌تر شود، حضرت حکیمه نیز به کوه‌های اطراف پناه بردند، حضرت شاهچراغ(ع) نیز مورد تعقیب قرار گرفتند و قتلغ خان ملعون با شمار زیادی از سپاهیان به او و دو برادر دیگرشان هجوم برد.

وی در پایان گفت: حضرت شاهچراغ(ع) به تنهایی با لشکر انبوهی می‌جنگیدند، دشمن چون از عهده او برنمی‌آید، دست از جنگ کشید تا دو طرف استراحت کنند، سپس شکافی در استراحتگاه ایشان ایجاد کرد و از پشت، بر سر مبارک شمشیر زد و در حالی که زنده بودند خانه را روی سرشان خراب کرده و بدن مطهرشان زیر توده‌های خاک در محل فعلی حرم مدفون گشت.

انتهای پیام
captcha