جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی(ره)
کد خبر: 4060533
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
بازخوانی اندیشه‌های امام (ره)/ ۱۳

جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی(ره)

امام خمینی(ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که این انقلاب را با پشتوانه مردم بنیان نهاد، بارها در سخنرانی‌های متعدد بر نقش مردم در قوام انقلاب تأکید کرده است. در این مجال مروری بر فرازهایی از سخنان ایشان برگرفته از صحیفه امام(ره) داریم.

اندیشه امام خمینی(ره)جلب نظر مردم از امورى است كه لازم است. پيغمبر اكرم(ص) جلب نظر مردم را مى‏‌كرد. دنبال اين بود كه مردم را جلب كند، دنبال اين بود كه مردم را توجه بدهد به حق. شما هم بايد دنبال همين معنا باشيد، شما گمان نكنيد كه قدرت نظامى شما را نگه‏ داشته است، قدرت ايمان شما را نگه داشته است و پشتيبانى ملتها، ملت.

اين پشتوانه را بايد حفظش كنيد. اگر اين پشتوانه خداى نخواسته، يك وقتى از دست ما برود، همه ما از بين خواهيم رفت و اسلام هم دستخوش باز يك مسائل ديگر مى‏‌شود.

اگر خداى نخواسته در يك مملكت اسلامى طورى بشود كه در كارخانه‏ ها و كارگرها به واسطه اينكه درست به آنها رسيدگى نمى‏ شود انفجار حاصل بشود، اين انفجار از محيط يك مملكتى است كه مدّعى اسلام است؛ نه روحانى مى‌‏تواند اين را خاموشش كند، نه كس ديگر.

براى اينكه روحانى آن وقت مى‏تواند [كارى‏] بكند كه بگويد خوب يك اشخاصى غير اسلامى اين كارها را كرده‌‏اند؛ اما اگر مملكت اسلامى به اينكه اسلامى است يك طورى بشود كه انفجار در كارگرها حاصل شود،  اين انفجار ديگر قابل كنترل نيست و اين يك خطرى است كه بر همه شماها و بر همه ما هست و ما را تهديد مى‏‌كند.

اگر يأس از حكومت اسلامى باشد و انفجار پيدا شود، هيچ چيز نمى‏‌تواند جلويش را بگيرد؛ به خلاف آنجايى كه انفجار حاصل بشود و پناه به اسلام بخواهند بياورند. آن قابل كنترل است اما اگر يك مملكتى اسلامى شد و باز بساط، همان بساط سابق باشد كه لفظْ لفظِ اسلامى، عملْ عملِ طاغوتى باشد و خداى نخواسته انفجار حاصل شود، با اين همه تحريكاتى كه مى‏‌بينيد الآن هست، توطئه‏‌هايى كه الآن هست، اگر انفجار شود، انفجار بر ضد اسلام است. يك همچو انفجارى، انفجارى است كه از باطن يك مملكتى كه مدّعى اسلامى است پيدا شده و مأيوس از اسلام شده‌اند، مأيوس از برنامه‌‏هاى اسلام شده‌اند. يك همچو انفجارى را هيچ‌كس نمى‌‏تواند جلويش را بگيرد.

الآن مکلّفیم ما، مسئولیم همه‌مان، همه‌مان مسئولیم، نه مسئول برای کار خودمان؛ مسئول کارهای دیگران هم هستیم «کُلُّکم راعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسئولٌ عَن رَعِیَّتِه» همه باید نسبت به همه رعایت بکنند. همه باید نسبت به دیگران. مسئولیت من هم گردن شماست؛ شما هم گردن من است. اگر من پایم را کج گذاشتم، شما مسئولید اگر نگویید چرا پایت را کج گذاشتی؟ باید هجوم کنید، نهی کنید که چرا؟

اگر خدای نخواسته یک معمّم در یک جا پایش را کج گذاشت، همه روحانیون باید به او هجوم کنند که چرا بر خلاف موازین؟ سایر مردم هم باید کنند. نهی از منکر اختصاص به روحانی ندارد؛ مال همه است. امت باید نهی از منکر کند؛ امر به معروف کند.

انتهای پیام
captcha