دشمنان دوست‌نما و دوستان دشمن‌نما
کد خبر: 4055227
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
بازخوانی اندیشه‌های امام/ ۱۲

دشمنان دوست‌نما و دوستان دشمن‌نما

امام خمینی(ره) در نامه اخلاقی ـ عرفانی خویش به فرزندش سیداحمد خمینی نکاتی را درباره دوست و دشمن بیان می‌کند که در این مجال مروری بر برخی از این نکات داریم.

اندیشه های امام خمینیپسرم! چه خوب است به خود تلقين كنى و به باور خود بياورى يك واقعيت را كه مدحِ مدّاحان و ثناى ثناجويان، چه بسا كه انسان را به هلاكت برساند و از تهذيب دور و دورتر سازد.

آنان كه با ثناهاى خود ـ و تملق‌گویی‌شان ـ ما را از جوار حق دور مى‌كنند، دوستانى هستند كه با دوستى خود به ما دشمنى مى‏‌كنند و آنان كه پندارند با عيب‏‌گويى و فحاشى و شايعه‌سازى به ما دشمنى مى‏‌كنند، دشمنانى هستند كه با عمل خود ما را اگر لايق باشيم اصلاح مى‌‏كنند و در صورت دشمنى به ما دوستى مى‏‌نمايند.

من و تو اگر اين حقيقت را باور كنيم و حيله‌هاى شيطانى و نفسانى بگذارند واقعيات را آن‌‏طور كه هستند ببينيم، آن‏گاه از مدح مداحان و ثناىِ ثناجويان، آن‏‌طور پريشان مى‌‏شويم كه امروز از عيب‏‌جويى دشمنان و شايعه‌سازى بدخواهان و عيب‌‏جويى را آن‌گونه استقبال مى‌كنيم كه امروز از مدّاحى‌‏ها و ياوه‏‌گويى‏‌هاى ثناخوانان. اگر از آنچه ذكر شد به قلبت برسد، از ناملايمات و دروغ‌پردازى‏‌ها ناراحت نمى‏‌شوى و آرامش قلب پيدا مى‏‌كنى كه ناراحتى‌‏ها اكثراً از خودخواهى است. خداوند همه ما را از آن نجات مرحمت فرمايد.

انتهای پیام
captcha