کلمه «توحید» را از عقل به قلب برسان
کد خبر: 3995579
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
بازخوانی اندیشه‌های امام(ره) / 2

کلمه «توحید» را از عقل به قلب برسان

امام خمینی(ره)، یکی در فرازی از اندرزهای اخلاقی ـ عرفانی خویش خطاب به فرزند گرامیشان سیداحمد خمینی تأکید کردند که سعی کن كلمه «توحيد» را از عقلت به قلبت برسانى.

پسرم! گاهى مى‌‏بينم از تهمت‏‌هاى ناروا و شايعه‏‌پراكنى‏‌هاى دروغين اظهار ناراحتى و نگرانى مى‏‌كنى. اولًا بايد بگويم تا زنده هستى و حركت مى‏‌كنى و تو را منشأ تأثيرى بدانند، انتقاد و تهمت و شايعه‏‌سازى عليه تو، اجتناب‌‏ناپذير است، عقده‏ها زياد و توقعات روزافزون و حسادت‏‌ها فراوان است.

آن‌كس كه فعاليت‏ دارد گرچه صددرصد براى خدا باشد از گزند بدخواهان نمى‏‌تواند به دور باشد. ثانياً بايد بدانى كه ايمان به وحدت اله و وحدت معبود و وحدت مؤثر، آن‏چنان كه بايد و شايد به قلبت نرسيده است.

كوشش كن كلمه توحيد را- كه بزرگ‏ترين كلمه است و والاترين جمله است - از عقلت به قلبت برسانى که حظّ عقل، همان اعتقاد جازم برهانى است و اين حاصل برهان، اگر با مجاهدت و تلقينْ به قلب نرسد، فايده و اثرش ناچيز است.

چه بسا بعض از همين اصحاب برهان عقلى و استدلال فلسفى بيشتر از ديگران در دام ابليس و نفس خبيث مى‏‌باشند؛ پاى استدلاليان چوبين بود.

آن‏گاه اين قدم برهانى و عقلى تبديل به قدم روحانى و ايمانى مى‌‌شود كه از افق عقل، به مقام قلب برسد و قلب باور كند آنچه را استدلال ، اثبات عقلى كرده است.

منبع: نامه‏‌هاى‏ اخلاقى، صفحه: 86-85، با تلخیص و ویرایش جرئی.

انتهای پیام
captcha