جای خالی مادران شهدا در ادبیات پایداری همدان
کد خبر: 4055560
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲

جای خالی مادران شهدا در ادبیات پایداری همدان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: جای خالی روایت گری مادران شهدا از دوران دفاع مقدس در ادبیات پایداری استان همدان احساس می‌شود.

عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه های عمومی همدانبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، امروز ۱۸ اردیبهشت‌ماه در آیین روایت مادری که به نقد و بررسی کتاب «من مادر دوم تورجم» نوشته فرزانه تیموری خواهر شهیدان تیموری اختصاص داشت و به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد، اظهار کرد: هر بار که توفیق حاصل می‌شود و شهدا پنجره‌های شناخت خود را بر روی ما می‌گشایند تا با بال کتاب به دنیای سراسر رمز و راز آنها سفر کنیم، خدا را شکر می‌کنم که این انسان‌های خاص الهی به ما عنایت کردند تا آیینی فرهنگی برای آنها برگزار کنیم و گوشه‌ای از زندگی آنها را به مردم به ویژه نسل جوان بنمایانیم.

وی افزود: این بار نیز توفیق یافتیم تا برنامه‌ای دیگر برای انعکاس جوانمردی‌ها و از خودگذشتگی‌های مردمان این مرز و بوم در هشت سال دفاع مقدس برگزار کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: البته این بار جنس برنامه تفاوت معناداری با تمام برنامه‌های گذشته دارد چرا که می‌خواهیم از زن سخن بگویم از مادر، از انسانی که خداوند بهشت را به او وعده داده است.
وی ادامه داد: در روایت مادری از مادری سخن می‌گوییم که جگر گوشه‌اش، فردی که تن و جانش شکل گرفته و چون قلبی در بیرون پیکره‌اش می‌تپد، به سوی جبهه‌های حق علیه باطل که جز تیر و ترکش در آنجا وجود ندارد؛ روانه می‌کند.

زارعی خاطرنشان کرد: در روایت مادری سخن از مادرانی است که هرگز این تکه وجودشان را دیگر لمس نکردند و فرصتی برای در آغوش کشیدن تن و جانشان را نیافتند.

وی گفت: روایت مادری، قصه مادر شهیدی است که درباره آن گفتند: «فرق مادر شهید، با تمام مادران دیگر زمین، خلاصه می‌شود به این: مادر شهید، پیش از آنکه مادر شهید می‌شود، «شهید» می‌شود...» به عبارت دیگر مادران شهدا، همان زمان که فرزندنشان را از زیر قرآن روانه جبهه‌ها کردند، شهید شدند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه روایت مادری، بهانه‌ای است که به اهمیت و جایگاه مادران شهدا بپردازیم و قصه پر غصه آنها را بازگوییم اظهار کرد: وقتی کتب درخشان ادبیات پایداری ایران اسلامی را تورق می‌کنیم، جای جای آن تر شده از اشک مادر شهید است و بسیاری از آنها غم نامه‌های مادران شهدای هستند که تراژدی‌های بزرگ زبان فارسی را به زانو در می‌آورد و خواننده ناخودآگاه در برابر مادران شهدا کلاه از سر برمی‌دارد.

وی افزود: یکی از درخشان ترین این آثار را در کتاب حاج جلال می‌بینم که افروز به عنوان مادر شهیدان حاجی‌بابایی چگونه شاهد پرواز جگر گوشه‌هایش است.

زارعی تصریح کرد: سلسله برنامه روایت مادری، ابتکار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که از سال گذشته در سراسر کشور آغاز شده است و در هر استانی با محوریت کتاب به مادران شهدا پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: این برنامه از آن رو است که متولیان فرهنگی و نویسندگان ادبیات پایداری به این بیندیشند که به چه میزان به دنبال پژواک صدای مادران شهدا هستند، مادرانی که چه بسیار شبها در فراق جگرگوشه خود آرام گریستند و سوختند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان کرد: با وجود آنکه استان همدان به همت نویسندگان بزرگی چون حمید حسام، بهناز ضرابی زاده، محسن سیفی کاری و البته تشویق‌های بزرگ مردانی چون شهید حاج حسین همدانی یکی از غنی‌ترین مناطق کشور در حوزه تدوین آثار در حوزه ادبیات پایداری است؛ اما به مادران شهدا کمتر پرداخته شده و امید است این برنامه بهانه‌ای باشد برای نویسندگان و صاحب قلمان این عرصه تا این خلأ را جبران و بتوانند عواطف و احساسات این مادران را منعکس کنند و به جامعه حالی معنوی ببخشند.

وی گفت: بی شک سفر به دنیای مادران، کنکاشی عمیق است که انسان را برای دریافتی از اسرار هستی یاری می‌رساند.

انتهای پیام
captcha