رسالت امروز نخبگان جامعه جهاد تبیین است
کد خبر: 4055347
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

رسالت امروز نخبگان جامعه جهاد تبیین است

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین گفت: امروز جهاد تبیین رسالت نخبگان میانی جامعه در حوزه و دانشگاه و شخصیت‌های اهل فرهنگ است که با یک نگاه کلان شرایط واقعی را برای جامعه تبیین کنند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس، شب گذشته،  ۱۷ اردیبهشت‌ماه در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت و هفتمین روز عروج پرچمدار جبهه مقاومت مرحوم نادر طالب‌زاده در فرهنگسرای «ره آوین» در شیراز برگزار شد، گفت: آثار ارزشمند مرحوم طالب‌زاده چراغی فراروی حرکت مخصوصاً جوانان دغدغه‌مند نسبت به انقلاب و ارزش‌ها است.

وی ادامه داد: مجلس بزرگداشت ایشان فقط بزرگداشت یک شخص نیست بلکه بزرگداشت یک مکتب، اندیشه و مرامی است که امروز ما به شدت نیازمند آن هستیم.

استوارمیمندی به ویژگی‌هایی که مرحوم طالب‌زاده را برای ما عزیز کرده است و قابلیت الگو شدن دارد، اشاره کرد و افزود: ایشان هنرمند متعهد و انقلابی بود، در مقطعی عده‌ای در عرصه هنر به سمت هنر برای هنر رفتند و این نظام فکری را پیگیری کردند که هنر خوب و هنر بد نداریم و وقتی یک نفر هنرمند شد، یعنی خوب و ارزشمند است و هنر منهای فلسفه شکل‌گیری آن هنر، منهای در خدمت چه جریانی بودن آن هنر و منهای  قالب ارائه آن، ارزش است.

وی تصریح کرد: فلسفه شکل‌گیری یک هنر، اینکه هنر در خدمت چه جریانی قرار گیرد و قالب ارائه آن هنر که چه نتیجه‌ای به دنبال دارد در ارزشمند بودن آن مؤثر است و هنری که فلسفه آن مبتنی بر ارزش‌های الهی است و در خدمت جریان توحید قرار می‌گیرد و در قالب مناسب ارائه می‌شود، هنر ارزشی است و هنرمند آن، هنرمند متعهد می‌شود

مدیر حوزه‌های علمیه فارس به ویژگی دیگر مرحوم طالب‌زاده اشاره کرد و گفت: ایشان در خط مقدم جهاد تبیین بود؛ امروز جهاد تبیین رسالت نخبگان میانی جامعه در حوزه و دانشگاه و شخصیت‌های اهل فرهنگ است که با یک نگاه کلان شرایط واقعی را برای جامعه تبیین کنند.

استوار میمندی با بیان اینکه راهبرد شیطان و دستگاه شیطان اغوا است، اظهار کرد: اغوا یعنی گمراه کردن و پرده‌افکنی بر حقیقت؛ شیطان کاری می‌کند مسیر را گم کنیم اما راهبرد خداوند برابر اغوا تبیین است، تبیین یعنی پرده‌برداری از مسیر و از حقیقت و روشن کردن صحنه و چندین آیه در قرآن داریم که بین هدایت و تبیین یک ارتباط مستقیم است.

جهاد تبیین هزینه دارد

وی با تصریح اینکه تعلیم و تبیین تفاوت دارد، گفت: تعلیم یعنی در کرسی انتقال علم نشستن و معلومات خود را به دیگران منتقل کردن، تعلیم زیاد هزینه ندارد؛ مگر اینکه این تعلیم توأم با تبیین شود که در این زمان هزینه‌ساز می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با یادآوری اینکه کسی که در عرصه تبیین قرار گرفت باید هزینه دهد، گفت: شهید مطهری در راه تبیین به شهادت رسید؛ طالب‌زاده در خط مقدم جهاد تبیین بود و آثار هنری‌اش هویت تبیینی داشت. اهل فرهنگ، شعر و ادب باید هنر و توانمندی‌هایی که خداوند به آنان داده را در خدمت تبیین مبانی  انقلاب و ارزش‌های اصیل توحیدی قرار دهند و با خداوند معامله کنند، تیر و ترکش به سمت این هنرمندان می‌آید اما عزیز می‌شوند.

وی به تبیین ویژگی دیگر مرحوم طالب‌زاده پرداخت و گفت: نگاه ایشان در مسیری که قرار گرفته بود به مجموعه انقلاب یک نگاه تمدنی بود نه یک نگاه جزئی‌نگر منفعت‌طلب جزیره‌ای؛ کسی وقتی به مسیری که در آن قرار گرفته نگاه تمدنی کرد، می‌گوید من باید به قله برسم و چاله‌ها و سرعت‌گیرهای مسیر با وجود اذیت کردن مانع من نمی‌شود. اگر نگاه کسی نگاه تمدنی توحیدی شد اصل را حاکمیت خدا و ارزش‌های الهی می‌داند حتی اگر مخالف نفسانیت خود شد.

ایجاد ساختارهای انقلابی در عرصه هنر و فرهنگ

استوار میمندی تقویت حرکت در مسیر جامعه‌پردازی و تشکیلات‌سازی را لازمه نقش‌آفرینی در مسیر جامعه‌پردازی در گام دوم انقلاب دانست و گفت: امروز جریان انقلابی و جامعه متدین ما باید به سمت ایجاد ساختارهای تشکیلاتی بروند؛ با کارهای فردی دیگر نمی‌توان زیاد مؤثر بود. مرحوم طالب‌زاده کسی بود که به جد معتقد بود که باید کار تشکیلاتی کرد لذا به سمت ایجاد ساختارهای انقلابی در عرصه هنر و فرهنگ رفت.

وی افزود: طالب‎‌زاده می‌توانست به عنوان کسی که کارگردان موفق، فیلم‌ساز فهیم و تهیه‌کننده زبردستی است، وارد عرصه‌های دیگر شود و جایزه‌های متعدد بگیرد اما مؤسسه افق نور را راه‌اندازی می‌کند و در خدمت تقویت چهره مقاومت در ابعاد بین‌المللی قرار می‌گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه ویژگی دیگر ایشان این بود که نگاه وسیع و بین‌المللی داشت، یادآور شد: در جریان بیداری اسلامی وقتی مؤسسه افق نور را راه انداخت به دنبال این بود که بیداری اسلامی را به یک نهضت فراگیر بین‌المللی تبدیل کند.

استوارمیمندی ادامه داد: جشنواره فیلم عمار، ایجاد یک ساختار انقلابی در بدنه هنرمندان جامعه و تربیت و معرفی یک نسل نو از انقلابیون بود که خود را در خدمت آرمان‌ها قرار دادند.

وی در پایان گفت: امثال شخصیت طالب‌زاده را کم داریم که در این تراز، جامعه‌پردازی و نیروسازی کنند و با زبان هنر و فرهنگ ارزش‌های متعالی انقلابی را نهادینه کنند‌.

انتهای پیام
captcha