دوری از تکبر و خودستایی
کد خبر: 4054431
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰

دوری از تکبر و خودستایی

خداوند انسان را از تکبر و خودستایی نهی کرده و در آیه ۳۲ سوره نجم آمده است «فَلَا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ؛ پس خودستایی نکنید» و این بدان معنا است که شخص متکبر و مغرور و خودستا دچار ناراحتی و ناآرامی است و زندگی به کام او تلخ و ناگوار است.

دوری از تکبر و خودستایی

حجت‌الاسلام ارسلان کریمی، رئیس تبلیغات اسلامی دالاهو در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با اشاره به لزوم دوری از تکبر و خودستایی، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۳۲ سوره نجم می‌فرماید: «فَلَا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ؛ پس خودستایی نکنید» پس خداوند ما را از تکبر و خودستایی نهی کرده و پاسخی روشن دارد و آنکه مردم از افراد متکبر و خودستا خوششان نمی‌آید و سعی می‌کنند از آن‌ها فاصله بگیرند.

وی با بیان اینکه افراد مغرور در انزوا به‌سر می‌برند، گفت: در آیه ۱۸ سوره لقمان «وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ؛ و هرگز به تکبر و ناز از مردم رخ متاب و در زمین با غرور و تبکر قدم برمدار که خدا هرگز مردم متکبر خودستا را دوست ندارد» به این ترتیب می‌بینیم که افراد متکبر در انزاو هستند حتی اگر در جمع افراد باشند، ولی ارتباط قلبی و واقعی بین آن‌ها شکل نمی‌گیرد و از نظر روانی هم حالت انزوا و تنهایی دارند.

حجت‌الاسلام کریمی با اشاره به اینکه افراد متکبر توقعات زیادی دارند، افزود: آن‌ها انتظار دارند همیشه مورد احترام دیگران باشند و به قول معروف درصدر مجلس باشند.

وی تصریح کرد: معمولاً بسیاری از توقعات و انتظارات افراد متکبر تأمین نمی‌شود لذا این افراد دچار عصبانیت و ناراحتی هستند و آرامش و راحتی از آنان سلب می‌شود.

رئیس تبلیغات اسلامی دالاهو بیان کرد: اصولاً افراد متکبر همیشه خود را بهتر از دیگران می‌بینند درصورتی که واقعیت چیز دیگری است و آن‌ها بی‌جهت و برخلاف حقیقت خود را بیشتر و بزرگتر از آنچه که هستند نشان می‌دهند.

وی اظهار کرد: افراد متکبر بی‌جهت خود را بزرگتر از آنچه هستند نشان می‌دهند و، چون به این واقعیت تلخ آگاهی دارند لذا دچار تعارض و دوگانگی درونی هستند و از آن رنج می‌برند.

حجت‌الاسلام کریمی افراد متکبر را همیشه به‌دلیل شخصیت کاذب و نقش متعارضی که دارند دچار مشکل دانست و افزود: شخص متکبر و مغرور همیشه دچار ناآرامی و ناراحتی است و در فرمایشی از امیرالمؤمنین(ع) آمده است «بدترین مردم کسی است که خود را بهترین مردمان بداند».

انتهای پیام
captcha