کد خبر: 4054284
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۳

رمز مانایی معلم قرآن، دولت قرآن است

مدرس دانشکده علوم قرآنی شیراز با بیان اینکه ویژگی قرآن کریم است که بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال همچنان مانا و جاویدان است و هر آنکه با این منبع پیوند برقرار کند، مانا می‌شود، گفت: رمز مانایی معلم قرآن، دولت قرآن است.

زهره معارف، مدرس حوزه و دانشگاهزهره معارف، مدرس دانشکده علوم قرآنی شیراز و حوزه‎‌های علمیه خواهران فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک فرا رسیدن روز معلم به تبیین رموز ماندگاری و اثرگذاری معلم قرآن پرداخت و گفت: هر که با سرچشمه نور ارتباط بگیرد نورانی می‌شود. این ویژگی قرآن کریم است که بعد از گذشت 1400 سال همچنان مانا و جاویدان است و هر آنکه با این منبع پیوند برقرار کند، مانا می‌شود.

وی افزود: به دلیل اینکه قرآن کریم کتاب بسیار اثرگذاری است و بر جان‌ها می‌نشیند، اثرگذاری معلم قرآن هم از الطاف الهی و کرامات این کتاب گرانقدر است. به قول حضرت حافظ «صبح خیزی و سلامت‌طلبی چون حافظ/ هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم» پس رمز مانایی معلم قرآن، دولت قرآن است.

معارف همچنین به تبیین نکاتی در خصوص اخلاق معلمی و معلم اخلاقی پرداخت و گفت: اخلاق معلمی در حوزه فعالیت قرآنی و معلم قرآن، همان مجموعه آموزه‌ها و رهنمودهای قرآنی در حوزه اخلاق است. قرآن مأدبة الله است، هر که در ادبستان قرآن شاگردی کند، آیات قرآن در اخلاق و رفتارش متجلی می‌شود و هر چه این ادب‌آموزی بیشتر باشد، انسان به اخلاق معلمی بیشتر متخلق می‌شود.

این معلم قرآن کریم بیان کرد: قرآن یک کتاب معمولی نیست کتاب آسمانی است، بنابراین انسان را آسمانی می‌کند و از فرش به عرش می‌رساند. این ذات قرآن است که اوج‌دهنده انسان‌هاست، هر چه انس و الفت و تدبر در آیات بیشتر باشد، دریافت ما از این خوان گسترده و الطاف واسعه بیشتر است و معلم قرآن تمام درهای رحمت الهی به رویش گشوده شده و این توفیق را خداوند منان نصیبش کرده که حتی ماهی‌های دریا برایش طلب استغفار می‌کنند.

وی به حدیثی از پیامبر(ص) درباره معلم قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در کتاب مستدرک الوسائل، جلد 4 صفحه 235 حدیثی از پیامبر(ص) آمده است که فرمودند: «مُعَلِّمُ الْقُرْآنِ وَ مُتَعَلِّمُهُ يَسْتَغْفِرُ لَهُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى الْحُوتُ فِي الْبَحْرِ؛ همه چیز برای معلم قرآن طلب آمرزش می‌کنند حتی ماهی در دریا».

معارف در بخش دیگری از سخنان خود به نیاز انسان به معلم به عنوان هادی و ناجی در بحران‌های اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی اشاره کرد و افزود: انسان در زندگی نیازمند هادی و ناجی است و فلسفه ارسال رسل، همین نقش هدایتگری ایشان و خارج کردن انسان‌ها از ظلمت‌ها به سوی نور است.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: از آنجا که معلم ادامه‌دهنده راه انبیای الهی است، پس نقش هدایتگری او بسیار پررنگ است. افراد جامعه به معلم اعتماد می‌کنند و دلسوزی و امانتداری او را می‌ستایند و فرزندان خود را با خیالی آسوده به وی می‌سپارند و همین نکته مسئولیت او را بسیار سنگین می‌کند.

وی بیان کرد: در این میان نقش هدایتگری معلم قرآن بیش از دیگران هویداست چرا که دستورالعمل و آموزه‌های قرآن را به طور مستقیم و بی واسطه دریافت می‌کند و توقع جامعه از او بیشتر است و نمی‌تواند در مقابل مسائل اطرافش بی تفاوت باشد و دچار تساهل و تسامح شود و از آنجا که با قرآن پیوند خورده است، این آموزه‌های ناب را در حوزه‌های مختلف اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی به افراد آموزش می‌دهد و با ارتباط با سرچشمه نجات بخش قرآن، نور را دریافت می‌کند و روشنایی بخش جهان پیرامونش می‌شود بنابراین معلم قرآن مسئولیت و رسالت سنگینی در راستای هدایت جامعه بر عهده دارد.

معارف در پایان گفت: در این رسالت اگر معلم قرآن به خوبی ایفای نقش کند، در اعتلای جامعه مهدوی و دستیابی به تمدن نوین اسلامی گام بسیار مؤثری برداشته است.

انتهای پیام
captcha